Leersteun vanuit het leersteunmodel

Elke leerling die beschikt over een IAC-verslag, heeft recht op leerondersteuning vanuit het leersteuncentrum waarbij de school is aangesloten. Dat recht start op dag één van de lesbijwoning, ook al gaat het op dat moment om een inschrijving onder ontbindende voorwaarde. Een afweging van de redelijkheid van aanpassingen kan immers niet gemaakt worden als er geen of onvoldoende zicht is op de mogelijke leerondersteuning. De gewone school stelt in samenspraak met de ouders een leersteunvraag aan het leersteuncentrum waarbij de school is aangesloten.

Een leersteuncentrum heeft de opdracht om de school leersteun te bieden op basis van de onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften van de leerling, de leerkracht en het schoolteam met een maximaal effect op de klasvloer. De leersteun krijgt vorm op basis van een proces van handelingsplanmatig werken en vanuit een handelingsgerichte samenwerking tussen minstens de leerondersteuner, de leerkracht, de leerling, de ouders en het schoolteam. Verschillende vormen van expertise, met name onderwijskundige, handicapspecifieke en inclusie-expertise zowel als expertise op het vlak van coaching worden daarvoor ingezet.

Ondersteuning voor de leerling met een IAC-verslag wordt in samenspraak met alle partners georganiseerd. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te blijven zoeken naar mogelijkheden.

De tool ‘organisatiekwadrant’ helpt om de nood aan ondersteuning en aanpassingen in kaart te brengen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio