20
Instructievideo maken met PowerPoint
Het maken van instructievideo’s is een krachtige manier om kennis over te dragen en leerlingen te ondersteunen in hun leerproces. Instructievideo’s bieden een visuele en interactieve methode om wiskundige concepten en vaardigheden op een begrijpelijke manier uit te leggen. Het gebruik van instructievideo’s kan je lessen verrijken en de betrokkenheid van je leerlingen vergroten.
Algebraïsche structuren - 3de graad D LP Wis B+S''
In het leerplan Wiskunde B+S’’ van de 3de graad D-finaliteit staat een leerplandoel over algebraïsche structuren. Dit document heeft als doel inhoudelijke duiding te geven bij deze leerplandoelstelling. Dit document is niet bedoeld als leermateriaal voor leerlingen.
Voorbeeld - Toepassingen op determinanten in de meetkunde
In het leerplan Wiskunde B+S’’ van de 3de graad D-finaliteit staat een leerplandoel waarin het begrip determinant van een vierkante matrix aan bod komt. Hier vind je enkele inspirerende toepassingen op determinanten in zowel vlakke als ruimtemeetkunde.
Voorbeeld - Oppervlakte van een rakende cirkel
Deze opdracht is een toepassing op het verloop van functies. Afhankelijk van de oplossingsmethode komen extremumproblemen of rakende krommes aan bod.
Wiskunde en Taal
Het wiskundeonderwijs is taliger geworden door het werken vanuit betekenisvolle contexten en vanuit een meer probleemgerichte aanpak. Ook onze leerplannen vragen aandacht voor taalvaardigheid: het begrijpen en gebruiken van wiskunde terminologie, het omzetten van gewone taal naar formele wiskundetaal en omgekeerd.
In de wiskundelessen moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.
In de wiskundelessen moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.
Toepassingen van determinanten in de mechanica
Determinanten zijn nuttig in de mechanica, omdat vectoren een cruciale rol spelen in dit vakgebied. Veel mechanische grootheden worden immers uitgedrukt als vectoren. Daarnaast worden deze vectoren gebruikt om andere grootheden te berekenen, die zowel scalair als vectorieel kunnen zijn. Bij deze berekeningen kunnen ook determinanten worden toegepast. In de studierichting Technologische wetenschappen en engineering is deze link zeker relevant.
Voorbeeld - Matrices: Hill-cijfer cryptografie
In deze opdracht, bestemd voor leerlingen uit de D-finaliteit, krijgen leerlingen wat meer inzicht in een historische/maatschappelijke toepassing van de lineaire algebra, namelijk in de Hill-cijfer cryptografie. Deze opdracht is gelinkt aan het inhoudelijke leerplandoel over bewerkingen met matrices.
Voorbeeld onderzoekscyclus - Het volume van een glas
In de leerplannen wiskunde III-WisS-d, III-WisS'-d en III-WisS''-d van de derde graad D-finaliteit staat een leerplandoel over onderzoekscompetenties. Je vindt hier een voorbeeld van een onderzoekscyclus bij een onderzoeksopdracht gelinkt aan de specifieke inhoud over integralen.
Voorbeeld onderzoekscyclus - De zilveren verhouding en de Pellgetallen
In het leerplan wiskunde III-WisS''-d van de derde graad D-finaliteit staat een specifiek leerplandoel over onderzoekscompetenties. Je vindt hier een voorbeeld van een onderzoekscyclus bij een onderzoeksopdracht gelinkt aan de specifieke inhoud 'limieten van rijen'.
Voorbeeld onderzoekscyclus - Vergelijking van leeftijden van man en vrouw bij heterokoppels
In de leerplannen wiskunde en statistiek van de derde graad D-finaliteit staat een specifiek leerplandoel over onderzoekscompetenties. Je vindt hier een voorbeeld voor een onderzoekscyclus behorende bij de specifieke inhoud: hypothesetoetsen.
Voorbeeld - Exponentiële groei
In alle leerplannen wiskunde van de derde graad D/A- en D-finaliteit staat een leerplandoel over exponentiële groei.
Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – controle van begrip in de lessen wiskunde
Controle van begrip (CVB) betekent: ‘De leraar controleert of de leerlingen de leerstof begrijpen en stemt het vervolg van de les hierop af'.
Voorbeeld - Rekenkundige rijen: V- en W-patronen
In de leerplannen wiskunde van de derde graad D-finaliteit staat een leerplandoel over rekenkundige en meetkundige rijen.
Je vindt hier enkele opdrachten over rekenkundige rijen.
Je vindt hier enkele opdrachten over rekenkundige rijen.
Onderzoekscompetentie Wiskunde
Voor het vak Wiskunde staat in de leerplannen III-WisS-d, III-WisS’-d, III-WisS’’-d een leerplandoel over onderzoekscompetentie. We geven je meer duiding en enkele inspirerende voorbeelden bij deze doelstelling.
Vergelijking van de leerplannen wiskunde van de derde graad D-finaliteit
In dit document worden alle leerplannen wiskunde van de derde graad D-finaliteit met elkaar vergeleken.
Reflectiedocument voor de vakgroep
Dit inspiratiedocument kun je gebruiken om met de vakgroep te komen tot een gelijkgerichte visie over de onderwijsleerpraktijk.
Ondersteuning bij het opstellen van een jaarplan - lestijdensuggestie - wiskunde in de 3de graad D en DA
In dit document vind je enkele handvatten om te komen tot een graad- en/of jaarplanning. Je vindt hier ook voor elk leerplan wiskunde van de derde graad een suggestie van het aantal lestijden per leerinhoud.
Oplossen van problemen - wiskunde in de A-stroom, D- en D/A-finaliteit
In de nieuwe leerplannen wiskunde van het so staat een leerplandoelstelling over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen gebruikmakend van hun wiskundige kennis en vaardigheden.