Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Hulpkaarten wiskunde in de klaspraktijk

Dit artikel bevat voorbeelden van hulpkaarten en didactische suggesties die leerlingen kunnen ondersteunen bij het bereiken van het leerplandoel rond het oplossen van eerstegraadsvergelijkingen. Het is bedoeld als inspiratiedocument dat richting kan geven bij het ontwikkelen van gelijkaardige kaarten voor andere leerplandoelen.

Voorbeeld - Kansen interpreteren

In leerplan III-Wis-a bestemd voor leerlingen van de 3de graad A-finaliteit staat een leerplandoel rond kansen: “LPD6 De leerlingen interpreteren kansen in betekenisvolle contexten.”
In dit inspirerend voorbeeld lichten we twee lesactiviteiten toe waarmee je kan werken aan dit leerplandoel en delen we enkele vragen als inspiratie voor het beoordelen ervan.

Voorbeeld - Kliklaminaat: een betekenisvolle context voor probleemoplossend denken

In alle leerplannen wiskunde van het so staat een leerplandoel over het oplossen van problemen. Een voorbeeldopdracht die dit doel concreet maakt, is het leggen van kliklaminaat. Deze context is herkenbaar, concreet én vraagt om verschillende wiskundige inzichten.

Effectieve didactiek 'Lessen met effect' - Mijn favoriete nee

Mijn favoriete nee is een interactieve didactische activiteit die gemakkelijk is om uit te voeren, niet lang duurt, heel effectief is en zorgt voor betrokken en actieve leerlingen die in de klas aan de slag gaan met klassikale feedback in een veilige leeromgeving.

Hoe leerlingen motiveren voor wiskunde in het secundair onderwijs?

Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan wiskunde voor veel leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij je rekening houdt met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor wiskunde te versterken.

Instructievideo maken met PowerPoint

Het maken van instructievideo’s is een krachtige manier om kennis over te dragen en leerlingen te ondersteunen in hun leerproces. Instructievideo’s bieden een visuele en interactieve methode om wiskundige concepten en vaardigheden op een begrijpelijke manier uit te leggen. Het gebruik van instructievideo’s kan je lessen verrijken en de betrokkenheid van je leerlingen vergroten.

Voorbeeld - Kijkcijfers in Vlaanderen

In alle leerplannen wiskunde van het secundair onderwijs staat een leerplandoel over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen waarbij ze hun wiskundige kennis en vaardigheden gebruiken. We geven hiervan een voorbeeld.

Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – controle van begrip in de lessen wiskunde

Controle van begrip (CVB) betekent: ‘De leraar controleert of de leerlingen de leerstof begrijpen en stemt het vervolg van de les hierop af'.

Oplossen van problemen - wiskunde in de B-stroom en A-finaliteit

In de nieuwe leerplannen wiskunde staat een leerplandoel over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen waarbij ze hun wiskundige kennis en vaardigheden gebruiken.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?