Inspirerend materiaal

Filter

inspirerend materiaal

Inspiratie voor een praktijkles reanimatie met een (zelfgemaakt) oefentoestel van een automatische externe defibrillator (AED)

In het leerplan LO en de leerplannen sport vind je voor de 2de en 3de graad een leerplandoel dat verwijst naar 'reanimeren met gebruik van een AED-oefentoestel.' Je kan zo'n AED-oefentoestel aankopen of huren, maar je kan het ook budgetvriendelijk zelf maken.

Bewegingsspel memory in gymnastiek

In lichamelijke opvoeding spreekt men van aanleren, inoefenen, kampen, spelen …
Soms komen ook mengvormen voor. Zo kan je spelend leren, spelend inoefenen of kampend spelen. Een dankbare methodiek om het spelelement ook binnen te brengen in het bewegingsdomein gymnastiek is het ombouwen van gezelschapsspellen tot bewegingsspelen. Memory leent zich daar heel gemakkelijk toe.

Toelichting en inspiratie leerplandoel: feedback geven en ontvangen in de les LO

De leerlingen geven en ontvangen feedback in verschillende bewegingsdomeinen (ondersteunende rol).  
 2de graad 3de graad 
 Lichamelijke opvoeding AV D-D/A-A LPD 10LPD 10
 D: Sportwetenschappen LPD 17LPD 16
 D/A: Sport (begeleiding) LPD 18LPD 16
 A: Beweging en Sport LPD 16LPD 17

Via beweging leren leerlingen sociale vaardigheden. Zo kunnen ze tijdens de les LO leren hoe ze elkaar feedback kunnen geven en hoe ze van elkaar die feedback kunnen ontvangen. Het hoort bij de ondersteunende rollen (zoals bv. coach, scheidsrechter, choreograaf, kapitein...) die ze ook in andere contexten nodig hebben.

Praktijkvoorbeeld leerplandoel 5: spel bewegingsdriehoek

Dit praktijkvoorbeeld geeft inspiratie voor een spel waarin leerlingen actief aan de slag gaan met de bewegingsdriehoek en bijhorende termen. Hiermee kun je werken aan leerplandoel 5: De leerlingen passen beweegrichtlijnen voor een gezonde en actieve levensstijl toe in functie van levenslang bewegen.

Inzetten op maximale deelname aan de lessen lichamelijke opvoeding

We gaan ervan uit dat elke leerling maximaal deelneemt aan de lessen LO. Deze informatie kan je helpen bij het zoeken naar mogelijkheden om te komen tot maximale deelname door alle leerlingen, ook leerlingen met een specifieke medische achtergrond.

Differentiatie in de lessen lichamelijke opvoeding en sport

We kennen het allemaal: de ene leerling is een echte sportieveling, terwijl de ander liever een boek leest. In de lessen lichamelijke opvoeding komen deze verschillen duidelijk naar voren. Maar wat betekent dit voor jou als leraar?

Taalsterke lessen lichamelijke opvoeding

Taalgericht (vak)onderwijs helpt je om een krachtige taalleeromgeving te creëren. Je hebt daarbij naast aandacht voor inhouden ook voldoende expliciet aandacht voor taal. Persoonsdoelen, bewegingsdoelen en taaldoelen kunnen gelijktijdig ontwikkeld worden via onderwijs dat contextrijk is, vol interactiemogelijkheden zit en waarbinnen de nodige taalsteun geboden wordt.

Leerlingen basisoptie Sport A-stroom trekken een schip voort: fysica en sport gecombineerd

17 leerlingen basisoptie Sport van het St.-Jozefscollege in Aalst wagen zich aan het trekken van een schip. Een mooi voorbeeld van hoe fysica en sport hand in hand kunnen gaan.

Inspiratie voor het maken van rubrics op basis van de leerplandoelen

In dit inspirerend document vind je voorbeelden van rubrics, gelinkt aan de leerplandoelen. Ze kunnen je helpen om evaluaties helder te maken voor je leerlingen en voor jezelf. Zet de rubrics naar je hand, pas ze aan waar nodig en houd ze zo eenvoudig mogelijk.

Didactiek: apps in de les LO

Interessante apps die je kan gebruiken tijdens de lessen lichamelijke opvoeding of tijdens beweegmomenten.

Inspirerende voorbeelden voor de onderzoekscompetentie

De onderzoekscompetentie in de studierichting Sportwetenschappen kan worden gerealiseerd met inhouden van het leerplan Sport die gerelateerd zijn aan specifieke minimumdoelen. Hier kan je wat inspirerende voorbeelden vinden.

Inspirerende doelen als uitbreiding bij het anatomisch, fysiologisch of biomechanisch functioneren

De inspirerende doelen zijn bedoeld voor scholen die ervoor kiezen om extra uren toe te kennen uit het complementair gedeelte om het leerplandoel. De leerlingen analyseren bij bewegingsactiviteiten het anatomisch, fysiologisch of biomechanisch functioneren verder uit te diepen.

Onderzoekscompetentie: inspirerend voorbeeld

Zoek je een voorbeeld ter inspiratie voor een onderzoeksopdracht? Hier een voorbeeld rond het thema 'sport en blessures'.

Werken met ondersteunende rollen in de les lichamelijke opvoeding?

In de nieuwe leerplannen voor lichamelijke opvoeding gaat er meer expliciete aandacht naar de persoonsdoelen. De integratie van de lichamelijke en de sociale vorming krijgt nog meer aandacht. Vanuit deze complementaire gerichtheid op bewegen willen we met ons vak de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en vak-attitudes, die bijdragen tot de persoonlijke ontplooiing van elke leerling, mee ondersteunen en begeleiden.

Taakkaart: rol van scheidsrechter

Hoe ga je als leraar op een haalbare en efficiënte manier aan de slag met ondersteunende rollen? Bekijk een mogelijke taakkaart van de rol van scheidsrechter.

Taakkaart: rol van feedbackgever

Hoe ga je als leraar op een haalbare en efficiënte manier aan de slag met ondersteunende rollen? Bekijk een mogelijke taakkaart van de rol van feedbackgever.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio