Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Lessenreeksfiche 'Te oud voor taal' (onderzoekscompetenties)

Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt om een nieuwe taal te leren. Is deze vaak gehoorde stelling feit of fictie? Je leerlingen worden taalonderzoekers, doorlopen de onderzoekscyclus en bepalen op een wetenschappelijk onderbouwde manier hoeveel geloofwaardigheid we mogen hechten aan de idee dat er een maximumleeftijd staat op taalonderwijs.
Dit document is een bundeling van vier lesfiches die elk ingaan op een bepaalde fase van de onderzoekscyclus. Je kan de fiches afzonderlijk gebruiken als inspiratiebron om met je leerlingen te werken aan een bepaalde vaardigheid, maar het is natuurlijk ook mogelijk om de vier lesfiches chronologisch te behandelen en zo een volledige onderzoekscyclus te doorlopen.

Lesfiche 'Te oud voor taal' 4 (onderzoekscompetenties, schrijven, spreken en mondelinge interactie)

Deze lesfiche is de vierde en laatste les van de lessenreeksfiche ‘Te oud voor taal’. In deze les leren de leerlingen de resultaten van hun onderzoek te rapporteren (als abstract en presentatie).

Lesfiche 'Te oud voor taal' 3 (onderzoekscompetenties)

Deze lesfiche is de derde les van de lessenreeksfiche ‘Te oud voor taal’. In deze les leren de leerlingen de resultaten van hun onderzoek te analyseren en een conclusie te formuleren.

Lesfiche 'Te oud voor taal' 2 (Onderzoekscompetenties)

Deze lesfiche is de tweede les van de lessenreeksfiche ‘Te oud voor taal’. In deze les leren de leerlingen een gepaste onderzoeksmethode te selecteren.

Lesfiche 'Te oud voor taal' 1 (onderzoekscompetenties en lezen)

Deze lesfiche is de eerste les van de lessenreeksfiche ‘Te oud voor taal’. In deze les leren de leerlingen de focus voor een onderzoek te bepalen en gaan ze aan de slag met het selecteren en beoordelen van bronnen.

Overzicht digitale tools voor leraren Nederlands

Doelgericht digitalisering inzetten kan onze lessen Nederlands effectiever maken. Deze visual geeft een overzicht van digitale tools die hierbij kunnen helpen.

Lesfiche 'De stillewanddiscussie' (schrijven, schriftelijke interactie en - eventueel - literatuur)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin leerlingen een 'stillewanddiscussie' houden. Ze formuleren individueel een antwoord op een aantal gerichte reflectievragen en reageren op elkaars antwoorden.

Lesfiche 'Beeldig verslag' (schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een schrijfopdracht waarin de leerlingen een verslag schrijven op basis van foto's die ze namen tijdens een museumbezoek.

Lesfiche 'Main character syndrome' (creatief schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een creatieve schrijfopdracht waarin de leerlingen zichzelf moeten bekijken als een personage.

Lesfiche 'De materiaalonafhankelijke opdracht' (lezen, luisteren en kijken)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een materiaalonafhankelijke opdracht waarin de leerlingen zelf vragen mogen opstellen over een bepaald thema. Daarna leren ze strategisch lezen, luisteren en kijken om die vragen snel en efficiënt te kunnen beantwoorden.

Lesfiche 'De meeste mensen deugen' (lezen en spreken)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een vakoverschrijdende opdracht. De leerlingen werken toe naar een betoog over de stelling 'De meeste mensen deugen' dat geëvalueerd wordt door de leerkrachten Nederlands en godsdienst.

Lesfiche 'De explainer op Instagram' (lezen en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen een explainer op Instagram leren schrijven.

Lesfiche 'De e-mail' (literatuur en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin de leerlingen een formele e-mail leren schrijven.

Lesfiche 'De recensie' (literatuur, lezen en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht die de leerlingen hun beleving en interpretatie van een roman leert verwoorden.

Lesfiche 'In poëzie zeggen we ...' (literatuur, schrijven en spreken)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les die de leerlingen laat stilstaan bij poëtische manieren om alledaagse ervaringen te formuleren.

Onderzoekscompetentie Moderne talen

In de onderstaande documenten vind je een algemene aanzet en een uitgewerkt voorbeeld om te werken rond het leerplandoel: "De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting."
×
Kijkt als...
Niveau
Regio