12
Ontwikkeling van een leerlijn 'Voortplanting van de mens'
We reiken inspiratie en praktische handvatten aan bij het ontwikkelen van een schooleigen leerlijn.
Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school
Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.
Cellen en celorganellen: inspiratie voor een gestructureerde aanpak
In de leerplanonderdelen biologie wordt de systemische samenstelling en werking van de cel behandeld. Er kunnen verschillende leerstrategieën worden ingezet en gecombineerd om dat leerplandoel (LPD) te realiseren. Er worden een aantal suggesties geformuleerd ter inspiratie.
Inspiratie over duurzame chemie
Elementen ter inspiratie bij het realiseren van het leerplandoel
Standaardomstandigheden (STP) voor gassen - IUPAC
De International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) hanteerde of hanteert niet de begrippen ‘normomstandigheden’ of ‘normaalomstandigheden’ voor gassen. Andere instanties bv. het National Institute of Standards and Technology (NIST) doen dat wel en gebruiken zowel andere benamingen als andere omstandigheden voor temperatuur en/of druk.
Inspiratie onderzoekscompetentie
Deze pagina bevat eerste inspirerende voorbeelden voor de onderzoekscompetentie binnen de leerplannen natuurwetenschappen en aanverwanten.
Voeding en wetenschap
Inspirerend materiaal om wetenschap en voeding te integreren!
- website over starterculturen en info over fermenteren
- Meneer Wateetons
- Koken met kennis
- Rudi Verheyden, lkr Ter Duinen, Koksijde verzamelt hierover heel wat materiaal op Facebook
Chemie en voeding - zelfstudiepakket Universiteit Hasselt
Universiteit Hasselt werkte een vakoverschrijdend zelfstudiepakket uit voor wetenschappen ASO met als thema voeding.
Dit kan zeker inspireren voor leerlingen in de dubbele finaliteit!
Bent u leerkracht wetenschappen in de derde graad ASO?
Zou u graag de participatie van de leerlingen verhogen via een interactieve onderwijsvorm?
Spreekt projectmatig onderwijs u aan?
Bent u geïnteresseerd om in de klas wetenschappen te onderwijzen via een multidisciplinaire aanpak?
Zoekt u hiervoor bruikbaar lesmateriaal dat wetenschappelijk goed onderbouwd is en nauw aansluit bij de huidige leerplannen?
Dit kan zeker inspireren voor leerlingen in de dubbele finaliteit!
Bent u leerkracht wetenschappen in de derde graad ASO?
Zou u graag de participatie van de leerlingen verhogen via een interactieve onderwijsvorm?
Spreekt projectmatig onderwijs u aan?
Bent u geïnteresseerd om in de klas wetenschappen te onderwijzen via een multidisciplinaire aanpak?
Zoekt u hiervoor bruikbaar lesmateriaal dat wetenschappelijk goed onderbouwd is en nauw aansluit bij de huidige leerplannen?