Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Ontwikkeling van een leerlijn 'Voortplanting van de mens'

We reiken inspiratie en praktische handvatten aan bij het ontwikkelen van een schooleigen leerlijn.

Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school

Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.

Cellen en celorganellen: inspiratie voor een gestructureerde aanpak

In de leerplanonderdelen biologie wordt de systemische samenstelling en werking van de cel behandeld. Er kunnen verschillende leerstrategieën worden ingezet en gecombineerd om dat leerplandoel (LPD) te realiseren. Er worden een aantal suggesties geformuleerd ter inspiratie.

Inspiratie over duurzame chemie

Elementen ter inspiratie bij het realiseren van het leerplandoel

Standaardomstandigheden (STP) voor gassen - IUPAC

De International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) hanteerde of hanteert niet de begrippen ‘normomstandigheden’ of ‘normaalomstandigheden’ voor gassen. Andere instanties bv. het National Institute of Standards and Technology (NIST) doen dat wel en gebruiken zowel andere benamingen als andere omstandigheden voor temperatuur en/of druk.

Inspiratie onderzoekscompetentie

Deze pagina bevat eerste inspirerende voorbeelden voor de onderzoekscompetentie binnen de leerplannen natuurwetenschappen en aanverwanten.

Voeding en wetenschap

Inspirerend materiaal om wetenschap en voeding te integreren!

Chemie en voeding - zelfstudiepakket Universiteit Hasselt

Universiteit Hasselt werkte een vakoverschrijdend zelfstudiepakket uit voor wetenschappen ASO met als thema voeding.

Dit kan zeker inspireren voor leerlingen in de dubbele finaliteit!
Bent u leerkracht wetenschappen in de derde graad ASO?
Zou u graag de participatie van de leerlingen verhogen via een interactieve onderwijsvorm?
Spreekt projectmatig onderwijs u aan?
Bent u geïnteresseerd om in de klas wetenschappen te onderwijzen via een multidisciplinaire aanpak?
Zoekt u hiervoor bruikbaar lesmateriaal dat wetenschappelijk goed onderbouwd is en nauw aansluit bij de huidige leerplannen? 
    Dan spreekt dit project u misschien wel aan.
    ×
    Kijkt als...
    Niveau
    Regio