Onderzoeksmethode, gegevensverzameling, analyse - Tijdens een experimenteel onderzoek is er nood aan vaste variabelen die van tevoren kunnen worden vastgelegd. Zo kan bv. bij brood een basisrecept worden gehanteerd met als enige aanpassing de hoeveelheid zout die wordt toegevoegd. Hanteren van identieke baktijd, rijstijd en andere receptvoorwaarden kunnen op die manier zorgen dat het onderzoek zo representatief mogelijk verloopt.
- Je kunt een controlegroep instellen waarbij bepaalde personen steeds het basisrecept dienen te beoordelen (nulmeting).
- Je kunt aandacht besteden aan smaakvervangende alternatieven zoals kaliumzout, toevoeging van kruiden (rozemarijn, tijm …) en die vergelijken met het basisrecept.
- Je kunt leerlingen laten kennismaken met statistisch onderzoek door kwalitatieve beleving om te zetten naar kwantitatieve inschalingen. Leerlingen kunnen zich verdiepen in waardeschalen en mogelijke uitkomsten van die kwantitatieve analyses en ook in hoe ze die statistische informatie kunnen interpreteren en verwerken.
- Je kunt inzetten op deelonderzoek waarbij verschillende variabelen van beleving worden onderzocht door verschillende groepen/individuele leerlingen. De resultaten van de complementaire onderzoeken kunnen worden verzameld voor het trekken van conclusies.
- Je kunt aandacht besteden aan randvoorwaarden die een smaak- en textuurbeleving kunnen beïnvloeden bv. ziekte, medicijngebruik, zwangerschap, posttherapeutische effecten (na chemotherapie, radiotherapie, na COVID-19-infectie), hormonale schommelingen. Je kunt dit koppelen aan de keuze voor de doelgroep of aan het interpreteren van de resultaten.
- Je kunt aandacht besteden aan correct refereren naar de geraadpleegde bronnen.
- Je kunt aandacht besteden aan een specifieke structuur bij het literatuuronderzoek: bronnen chronologisch rangschillen volgens hun publicatie, vanuit opeenvolgende theoretische ontwikkelingen of vanuit experimentele waarnemingen. Je kunt leerlingen laten kiezen voor een thematische ordening (bv. variabelen in smaakbeleving).
- Je kunt leerlingen van tevoren laten nadenken over de economische invloed die zoutarme bereidingen hebben op de maandelijkse financiële last van een bedrijf waar voedingsmiddelen worden bereid. Een korte bevraging bij een bedrijf waar recent aanpassingen zijn gebeurd aan recepten waarbij minder zout wordt gebruikt dan voorheen, kan inzicht geven in de aanpassing van bepaalde productielijnen, financiële overwegingen, personeelsinzet.
- Je kunt het onderzoek klassikaal voeren waarbij elke leerling dezelfde opdracht krijgt.
Je kunt het onderzoek opsplitsen in meerdere deelopdrachten en toewijzen aan individuele leerlingen of groepjes van leerlingen.
Je kunt deelresultaten tussentijds laten terugkoppelen naar de groep en van daaruit het onderzoek bijsturen.
Je kunt binnen de klas verschillende onderzoeken laten uitvoeren door de individuele leerling of in groepjes. - Je kunt het onderzoek spreiden over de graad.
Je kunt kiezen voor een jaaronderzoek, een trimesteronderzoek …
Je kunt binnen het jaaronderzoek een aantal onderzoekscycli doorlopen en binnen hetzelfde onderzoek itereren waarbij de focus ligt op het bijsturen van het onderzoeksproces eerder dan het resultaat. Dat kan door binnen een cyclus de focus te leggen op bepaalde deelaspecten van de onderzoeksmethodiek.