8
Lessuggestie: "Fashion als communicatiemiddel"
Aan kleren lijken we allen heel wat waarde te hechten. Zo kiezen we 's ochtends vaak heel zorgvuldig uit wat we die dag zullen dragen en voor speciale gelegenheden trekken we veelal iets nieuws, iets bijzonders aan wat we na verschillende pasbeurten of na een lange online zoektocht uitgekozen hebben. Via kledij stellen we onszelf immers voor, communiceren we, dragen we een specifieke boodschap uit. In deze lessuggestie staan de leerlingen uitgebreid stil bij de politieke, economische en sociaal-culturele effecten van kledij.
Lessenreekstip: Hoe maak je leerlingen onderzoekscompetent binnen het domein taaltechnologie?
Sinds de opkomst van artificiële intelligentie merken we dat er op verschillende manieren naar deze evolutie gekeken wordt. Jongeren gebruiken AI graag en veel, terwijl ouderen vaker sceptisch zijn, maar klopt dit beeld wel? En wat vertelt onderzoek ons hierover?
Lessuggestie: Why do we speak up?
Als mens blijken we ons niet altijd voorbeeldig te gedragen, zo rijden we weleens te snel, waardoor de overheid en andere stakeholders ons wijzen op mogelijke gevaren. Er wordt dan ook sterk geïnvesteerd in sensibiliseringscampagnes om gedragsveranderingen te stimuleren. In deze lessuggestie analyseren de leerlingen een recente campagne zodat ook zij gevoelig worden voor specifieke maatschappelijke problemen.
Lessuggestie: "Songfestival als spiegel"
Sinds 1 februari 2025 hebben we een Belgische kandidaat, Red Sebastian, voor het Songfestival. Daardoor kan de nieuwe editie van dit bekende liedjesfestival op gang geschoten worden. Over de editie van vorig jaar vloeide heel veel inkt. In deze lessenreeks staan we stil bij de controverses van 2024, maar ook van vroegere jaren. We zien hoe het alombekende, culturele evenement onder sterke economische én politieke druk staat en evolueerde waardoor het ook onze maatschappij weerspiegelt.
Lessuggestie: "Hoe beelden spreken"
Zodra we over een gebeurtenis vertellen of die in beeld brengen, framen we. Dit is doorgaans niet erg, tenzij we de werkelijkheid helemaal anders weergeven, dan verspreiden we fake news. In deze lessuggestie worden leerlingen via actuele onderwerpen aangezet om te reflecteren over framing, fake news en de impact ervan.
Lessuggestie: "Als taal technologie wordt"
Taaltechnologie verrast ons, want dankzij AI kunnen computers nu zaken afhandelen waarvan we tot voor kort dachten dat die enkel voor mensen voorbehouden waren. Hier duiken we onder de motorkap van verschillende taaltechnologische methodes om de werking ervan aan een grondig onderzoek te onderwerpen.
Lessenreekstip: Hoe zorg je voor onderzoekscompetente leerlingen?
"The only marathon I run, is 6 seasons on Netflix."
Onderzoekscompetentie Communicatiewetenschappen en taaltechnologie
In onderstaand document vind je een aanzet om te werken rond het leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting’.