5
Handleiding Leerplanningstool
De kruistabellen die behoren tot de oude generatie leerplannen houden op te bestaan. Het opstellen hiervan gaf vaak een vals gevoel van “in orde zijn”, immers achter een kruisje kan niet altijd worden achterhaald wat hiermee precies wordt gerealiseerd. Toch werd er herhaaldelijk gevraagd naar een opvolger voor de kruistabellen bij de nieuwe leerplannen 2de en 3de graad. We hebben vanuit de pedagogische begeleiding een tool ontwikkeld die een aantal euvels van de kruistabellen oplost en enkele nieuwe functionaliteiten toevoegt. Voortaan spreken we over de “Leerplan(nings)tool”.
Inspiratie voor de schooleigen lessentabel en opdrachtverdeling van het leerplan Brom- en motorfietsinstallaties
Het leerplan Brom- en motorfietsinstallaties (III-BrMo-a) vraagt planning en organisatie.
De vele beschikbare uren in de minimummodellessentabel (32 graaduren) worden toegekend aan een lesvak, een leraren(team), een labo of praktijkruimte ... Ter ondersteuning van de planning en organisatie is er een document met overwegingen in functie van het leerplan over inhoudelijke aspecten, complementaire uren, pedagogisch-didactische werkvormen, leerling- en leraarperspectief en samenstelling lerarenkorps. Ten slotte zijn enkele voorbeelden van mogelijke schooleigen lessentabellen opgenomen.
De vele beschikbare uren in de minimummodellessentabel (32 graaduren) worden toegekend aan een lesvak, een leraren(team), een labo of praktijkruimte ... Ter ondersteuning van de planning en organisatie is er een document met overwegingen in functie van het leerplan over inhoudelijke aspecten, complementaire uren, pedagogisch-didactische werkvormen, leerling- en leraarperspectief en samenstelling lerarenkorps. Ten slotte zijn enkele voorbeelden van mogelijke schooleigen lessentabellen opgenomen.
Leerplantoelichting Brom- en motorfietsinstallaties a
Leerplantoelichting 2023
Leerplanningstool Brom- en motorfietsinstallaties
De leerplan(nings)tool is bedoeld als werkinstrument voor de vakgroep maar is geenszins een “verplicht” document. Het is een hulpmiddel om met het leerplan als basis een vertaalslag te maken van jullie aanbod.
Je kunt het gebruiken om de leerplandoelen te analyseren, deze te vertalen naar concrete leerdoelen, ze uit te rafelen en te verfijnen, bepalen wat je als basis of als extra wenst aan te bieden, welke invulling je geeft aan het complementaire deel ... Daarnaast kun je de leerdoelen toewijzen aan concrete leerlingenactiviteiten en deze koppelen aan een verantwoordelijke leerkracht.
Meer uitleg en een beknopte handleiding bij de leerplan(nings)tool vind je onder de tegel “Handleiding Leerplan(nings)tool".
Je kunt het gebruiken om de leerplandoelen te analyseren, deze te vertalen naar concrete leerdoelen, ze uit te rafelen en te verfijnen, bepalen wat je als basis of als extra wenst aan te bieden, welke invulling je geeft aan het complementaire deel ... Daarnaast kun je de leerdoelen toewijzen aan concrete leerlingenactiviteiten en deze koppelen aan een verantwoordelijke leerkracht.
Meer uitleg en een beknopte handleiding bij de leerplan(nings)tool vind je onder de tegel “Handleiding Leerplan(nings)tool".
Algemene duiding bij leerplannen A-fin
Algemene duiding bij de toelichting van de leerplannen