6
Effectieve didactiek, lessen met effect binnen het STEM-domein
Verken op deze leerplanpagina hoe je in jouw STEM-lessen meer effect kunt generen bij de leerlingen.
Laskwaliteit in de praktijk
Duiding bij
III-LaCo-a LPD 1: De leerlingen handelen kwaliteitsbewust.
III-LaCo-a LPD 24: De leerlingen voeren een kwaliteitscontrole uit.
II-Hoe-a LPD 12: De leerlingen voeren een kwaliteitscontrole uit.
VII-LaMo LPD 23: De leerlingen voeren een kwaliteitscontrole uit.
VII-PijFa LPD 24: De leerlingen handelen kwaliteitsbewust en voeren een kwaliteitscontrole uit.
III-LaCo-a LPD 1: De leerlingen handelen kwaliteitsbewust.
III-LaCo-a LPD 24: De leerlingen voeren een kwaliteitscontrole uit.
II-Hoe-a LPD 12: De leerlingen voeren een kwaliteitscontrole uit.
VII-LaMo LPD 23: De leerlingen voeren een kwaliteitscontrole uit.
VII-PijFa LPD 24: De leerlingen handelen kwaliteitsbewust en voeren een kwaliteitscontrole uit.
Lascertificering in de praktijk
Het behalen van lascertificaten is GEEN vereiste voor het leerplan Lassen- constructie. Toch kan een eigen certificering een didactische meerwaarde bieden.
WPS gebruiken in de praktijk als didactische hulp met gemak voor leerling en leerkracht
Duiding bij
II-Mech-a LPD 9: De leerlingen analyseren de opdracht, maken een planning en voeren voorbereidende werkzaamheden uit.
II-Hoe-a LPD 6: De leerlingen lezen en begrijpen technische tekeningen.
III-LaCo-a LPD 7: De leerlingen lezen en begrijpen het lasplan en de lasmethodebeschrijving.
III-LaCo-a LPD 8: De leerlingen analyseren de lasopdracht.
VII-LaMo LPD 9: De leerlingen analyseren de lasopdracht.
VII-PijFa LPD 7: De leerlingen analyseren de opdracht.
II-Mech-a LPD 9: De leerlingen analyseren de opdracht, maken een planning en voeren voorbereidende werkzaamheden uit.
II-Hoe-a LPD 6: De leerlingen lezen en begrijpen technische tekeningen.
III-LaCo-a LPD 7: De leerlingen lezen en begrijpen het lasplan en de lasmethodebeschrijving.
III-LaCo-a LPD 8: De leerlingen analyseren de lasopdracht.
VII-LaMo LPD 9: De leerlingen analyseren de lasopdracht.
VII-PijFa LPD 7: De leerlingen analyseren de opdracht.
Lassymbolen gebruiken in de praktijk
Duiding bij:
- II-Mech-a LPD 6: De leerlingen interpreteren mechanische tekeningen.
- II-Hoe-a LPD 6: De leerlingen lezen en interpreteren technische tekeningen.
- III-LaCo-a LPD 6: De leerlingen tekenen, lezen en begrijpen technische tekeningen volgens geldende ISO-normering, kort voor internationale organisatie voor standaardisatie.
- VII-LaMo LPD 7: De leerlingen interpreteren een technische tekening, lasplan en lasmethodebeschrijving.
- VII-PijFa LPD 12: De leerlingen zetten de meetstaat om in een isometrische tekening van een buisinstallatie.
LerarenNetwerk (LEN)
Elk leerplan in het STEM-domein wordt ondersteund via een netwerk van leraren waar ervaringen, cursusmateriaal, projectbundels, ondersteunende documenten, evaluatiemateriaal ... worden gedeeld. Dit LErarenNetwerk (LEN) is een MS-Teamsomgeving waartoe je toegang moet aanvragen via de procedure in bijlage.