7
Activerende werkvormen: Anders op stap
Met de klas een paar dagen naar Parijs, Londen, Berlijn, Madrid of Rome... Dit zorgt voor onvergetelijke herinneringen. Niettemin zijn deze uitstappen ook een uniek moment om te proeven van de typische identiteit en om de taalvaardigheid te vergroten. Via een klasuitstap duiken de leerlingen in een 'taalbad' waarbij ze nog intenser met het Frans, Engels, Duits, Spaans of Italiaans in contact komen.
Misschien hoeven we de leerlingen voor dergelijke uitstappen niet te motiveren. Niettemin werden hier enkele suggesties verzameld om ze nog interactiever te maken.
Misschien hoeven we de leerlingen voor dergelijke uitstappen niet te motiveren. Niettemin werden hier enkele suggesties verzameld om ze nog interactiever te maken.
Activerende werkvorm: anders groeperen
Niet zelden laten we onze leerlingen samenwerken. Heel vaak kiezen we voor de klassieke opties, denk maar aan overleggen met je buur of een klasgenoot naar keuze. Dit kan evenwel anders wat de volgende tip laat zien.
Leerplandoel in de kijker: schriftelijke interactie
De nieuwe generatie leerplannen moderne (vreemde) talen hebben een nieuwe vaardigheid toegevoegd: schriftelijke interactie. Dat dit ingegeven werd door maatschappelijke ontwikkelingen in het algemeen en de opkomst van o.a. sociale media in het bijzonder is meer dan duidelijk. Het schriftelijk in interactie gaan sluit trouwens heel erg aan bij de leefwereld van onze leerlingen, zeker in eerder informele settings. Toch zijn de situaties waarin formeel aan schriftelijke interactie wordt gedaan ook authentiek. Inzetten op deze vaardigheid is dus inherent aan goed hedendaags talenonderwijs.
Lessuggestie: Zelf op onderzoek naar de Duitse identiteit
Uitstappen naar Duitstalige streken en steden zijn zeker motiverend voor de leerlingen. In deze suggestie bespreken we hoe je ze met apps nog actiever kunt maken en hoe een uitstap een ideale gelegenheid is om de Duitse identiteit te verkennen.
Lessuggestie: Song: "Für immer Frühling"
Met een goed lied kun je de leerlingen over hun eigen beleving laten vertellen, meer zelfs je kan het ook gebruiken om hen te laten reflecteren over maatschappelijke ontwikkelingen.
Lessuggestie: Poëzie: "Mit freundlichen Grüßen"
Poëzie wordt door leerlingen vaak als moeilijk, onbegrijpelijk bestempeld, wat we in deze lessuggestie rond 'vriendschap' graag proberen te weerleggen. Hier staat literatuur centraal, maar de leerlingen krijgen ook de kans om creatief om te gaan met het Duits.
Lessuggestie: Een andere kijk op woordenschat
Willen we dat leerlingen zich vlot kunnen uitdrukken in het Duits, dan leren we hen uiteraard de gepaste woorden aan. Heel vaak vertrekken we hiervoor vanuit hun betekenis. In deze lessuggestie gaan we een stap verder en laten we leerlingen reflecteren over de gevoelswaarde van Duitse woorden. Via een zoektocht naar het lievelingswoord en een woordenschatportfolio mogen ze voor hun favoriete woorden stemmen en erover spreken.