Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Motivatie binnen natuurwetenschappen

Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan natuurwetenschappen voor veel leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor natuurwetenschappen te versterken.

Realiseren van leerinhouden chemie in één graaduur (II-BiCh-d)

Het realiseren van het leerplan chemie in één graaduur vraagt een specifieke benadering. Door af te stappen van de chronologische behandeling van leerplandoelen en ze eerder te integreren en thematisch te combineren, kan je ruimte creëren om de inhouden voldoende diepgaand te verwerven voor de doelgroep. De wenken bij de leerplandoelen bieden suggesties en keuzes om het leerplandoel te realiseren. We reiken je inspiratie aan voor een mogelijke aanpak.

Realiseren van leerinhouden biologie in één graaduur (II-Bio-d, II-BiCh-d)

Het realiseren van het leerplan biologie in één graaduur vraagt een specifieke benadering. Door af te stappen van de chronologische behandeling van leerplandoelen en ze eerder te integreren en thematisch te combineren, kan je ruimte creëren om de inhouden voldoende diepgaand te verwerven voor de doelgroep. De wenken bij de leerplandoelen bieden suggesties en keuzes om het leerplandoel te realiseren. We reiken je inspiratie aan voor een mogelijke aanpak.

Ontwikkeling van een leerlijn 'Voortplanting van de mens'

We reiken inspiratie en praktische handvatten aan bij het ontwikkelen van een schooleigen leerlijn.

Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school

Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.

Standaardomstandigheden (STP) voor gassen - IUPAC

De International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) hanteerde of hanteert niet de begrippen ‘normomstandigheden’ of ‘normaalomstandigheden’ voor gassen. Andere instanties bv. het National Institute of Standards and Technology (NIST) doen dat wel en gebruiken zowel andere benamingen als andere omstandigheden voor temperatuur en/of druk.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio