7
Ontwikkeling van een leerlijn 'Voortplanting van de mens'
We reiken inspiratie en praktische handvatten aan bij het ontwikkelen van een schooleigen leerlijn.
Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school
Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.
Organisatiemodellen ‘Natuur, ruimte & techniek’ in de eerste graad
De leerplannen Aardrijkskunde, Natuurwetenschappen en Techniek geven ruimte aan leraren en scholen voor vakoverschrijdend leren en kunnen ook ingezet worden binnen een schooleigen organisatiemodel met geclusterde vakken.
Inspiratie bij biodiversiteit
Elementen ter inspiratie bij het realiseren van het leerplandoel
Leren onderzoeken
Je krijgt richtlijnen voor goede onderzoeksvragen en een checklist om af te toetsen hoe goed je de onderzoekende houding bij leerlingen bevordert.
Evaluatie
De kijkwijzer en voorbeelden om te werken met peerevaluatie kun je gebruiken om je eigen toetsen te screenen. Het werken met rubrics wordt steeds meer gevraagd. Het geeft de leerlingen feedback maar tevens feedup.