11
Reflectiewijzer voor een sterke STEM-aanpak op school
Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.
Dierlijk restafval op school
In de biologielessen worden dierlijke producten gebruikt: wat zegt de wetgever over het gebruik ervan voor onderwijsdoeleinden? Wat doen we met het restafval op school?
Leerplandoel 9
Leerlingen tonen structuren aan via lichtmicroscopische waarnemingen aan de hand van een zelfgemaakt preparaat.
Leerplandoel 6
De leerlingen tonen het onderscheid tussen de verschillende disciplines en tussendisciplines binnen natuurwetenschappen aan.
Leerplandoel 5
De leerlingen voeren een onderzoek uit in biologie, chemie en fysica.
Leerplandoel 21
De leerlingen illustreren positieve en negatieve effecten van micro-organismen aan de hand van voorbeelden uit het dagelijks leven.
Leerplandoel 19
Leerlingen illustreren stof- en energieveranderingen bij chemische reacties.
Leerplandoel 18
De leerlingen onderzoeken een mengsel via een eenvoudige scheidingstechniek.
Leerplandoel 17
Leerlingen onderscheiden aan de hand van een voorbeeld stofeigenschappen en voorwerp-eigenschappen.
Leerplandoel 15
De leerlingen onderzoeken principes van kleurmenging in de digitale en niet-digitale wereld aan de hand van voorbeelden.
Leerplandoel 10
De leerlingen maken weloverwogen keuzes bij het uitvoeren van experimenten rekening houdend met het laboreglement en de gevarenpictogrammen.