24
Leerplandoel in de kijker - Mondelinge interactie
Mondelinge interactie is meer dan praten: het draait om doelgericht communiceren, een informatiekloof overbruggen en écht in gesprek gaan. Authentieke situaties, procesevaluatie en slimme werkvormen maken het haalbaar in de klas.
Didactische tips: MVT - Lessen met effect
Heb je soms voor dat je leerlingen bij kennistoetsen (invuloefeningen) de aangeleerde woordenschat of spraakkunst naar behoren kunnen reproduceren, maar er niets van bakken als ze verwacht worden degelijke zinnen te vormen, laat staan tekst te produceren in een communicatieve situatie?
Activerende werkvormen: Anders op stap
Met de klas een paar dagen naar Parijs, Londen, Berlijn, Madrid of Rome... Dit zorgt voor onvergetelijke herinneringen. Niettemin zijn deze uitstappen ook een uniek moment om te proeven van de typische identiteit en om de taalvaardigheid te vergroten. Via een klasuitstap duiken de leerlingen in een 'taalbad' waarbij ze nog intenser met het Frans, Engels, Duits, Spaans of Italiaans in contact komen.
Misschien hoeven we de leerlingen voor dergelijke uitstappen niet te motiveren. Niettemin werden hier enkele suggesties verzameld om ze nog interactiever te maken.
Misschien hoeven we de leerlingen voor dergelijke uitstappen niet te motiveren. Niettemin werden hier enkele suggesties verzameld om ze nog interactiever te maken.
Activerende werkvorm: anders groeperen
Niet zelden laten we onze leerlingen samenwerken. Heel vaak kiezen we voor de klassieke opties, denk maar aan overleggen met je buur of een klasgenoot naar keuze. Dit kan evenwel anders wat de volgende tip laat zien.
Werkvormen ABC
In dit document worden een heleboel werkvormen opgesomd in alfabetische volgorde en toegelicht.
Tool: Wordart
Leerlingen maken woordwolken (tag clouds) in de doeltaal om een lesdoel te realiseren of lesgevers zetten ze in als ondersteuning bij leesvaardigheid.
Tool: Wiki
Leerlingen werken samen in de doeltaal aan een wikidocument (gezamenlijke website).
Tool: Text2Picto
Met deze handige tool kun je Nederlandse, Engelse of Spaanse teksten omzetten in symbolen.
Tool: Sway
Leerlingen maken op een zeer eenvoudige, snelle manier aantrekkelijke presentaties.
Tool: Spraaksoftware
Leerlingen kunnen tekst inspreken, die door de computer in tekst wordt omgezet.
Tool: Quizlet
Met deze handige tool kun je woordenschat en grammatica aanleren en zelfstandig inoefenen.
Tool: Quizizz
Met deze handige tool kun je (herhalings)toetsen in quizvorm afnemen van leerlingen.
Tool: Plickers
Ondersteunende stemtool om een lesdoel mee te evalueren en inzicht te krijgen in het leerproces van leerlingen.
Tool: Pixton Stripmaker
Leerlingen maken een eigen stripverhaal.
Tool: Padlet
Leerlingen activeren hun voorkennis en/of brainstormen schriftelijk over een onderwerp in de doeltaal.
Tool: Monosnap
Leraren nemen instructiefilmpjes op of geven mondeling commentaar bij videofragmenten.
Tool: Mindmaps
Leerlingen kunnen de inhoud van een gelezen tekst schematisch weergeven of een schematische ondersteuning creëren voor een spreekopdracht.  
Tool: Mentimeter
Samenwerken
Tool: Memrise
Leerlingen leren Engels, Frans, Nederlands, Duits of Spaans met een applicatie.
Tool: Krantenmaker.be
Met deze tool maken de leerlingen met verschillende sjablonen een (voorkant van een) krant. Ze leren daarbij informatie gestructureerd samenvatten.
Tool: Duolingo
Leerlingen leren Engels, Frans, Nederlands, Duits, Spaans … met een applicatie.
Tool: Blogger
Leerlingen delen hun ervaringen in de doeltaal via een blog en lezen/reageren op elkaars blogs.
Lesidee: TV5mondePLUS
TV5monde heeft een gratis online platform met Franse films, series, reportages, documentaires … met ondertiteling mogelijk in meerdere talen.
Lesidee: Sprookjes in een modern jasje
The Fable Cottage maakt moderne versies van sprookjes rustig ingesproken door native speakers, speciaal voor jonge en minder jonge taalstudenten. Je kan kiezen voor het audioverhaal, soms ook een animatievideo en ook de transcriptie is beschikbaar.