Met deze kijkwijzer komen vakgroepen tot een gedragen visie over het portfoliogebruik in hun lessen.
Waarom willen jullie een portfolio gebruiken, welk(e) doel(en) beogen jullie?
- bv. de leerling laten reflecteren op het leerproces
- bv. vaardigheden inoefenen
- bv. de groei van de leerling in kaart brengen
- bv. feedback van de leraar, peerevaluaties en zelfevaluaties inverzamelen
- bv. vakoverschrijdend kunnen samenwerken met andere taalvakken
Welke (uniforme) visie hebben jullie?
- Maakt dit portfolio deel uit van jullie schoolvisie?
- Komt dit portfolio er ter vervanging van een ander document, een andere aanpak? Waarom?
Hoe krijgt het portfolio vorm?
- Kiezen jullie voor een digitale of papieren versie? Waarom? Hoe krijgt dit concreet vorm?
- Hoe vaak wordt het portfolio aangevuld en/of nagekeken per schooljaar? Wanneer plan je deze momenten? Waarom?
Hoe brengt het portfolio de leerling tot ontwikkeling?
- Groeit het portfolio mee met de leerling? Hoe?
- Stijgt de autonomie van de leerling bij het gebruik van dit portfolio (doorheen de graad / graden)? Hoe?
- Worden de beoordelingscriteria eenvormig opgesteld zodat vergelijken tussen opdrachten mogelijk wordt? Hoe?
Hoe wordt er beoordeeld?
- bv. met “ik-kan-zinnen”
- bv. met rubrics
- bv. met rubric-of-one
- bv. met groepsevaluaties
- bv. met woordelijke feedback
Hoe wordt er rekening gehouden met de leerplannen?
- bv. doelen worden per opdracht in leerlingentaal uitgeschreven
- bv. een overzicht van de doelen wordt toegevoegd waarbij leerlingen kunnen aanduiden hoe vaak ze elk doel ingeoefend (en bereikt) hebben
Welke elementen willen jullie opnemen in het portfolio?
- bv. feedback van de leerkracht
- bv. zelfreflectie van de leerling
- bv. peerevaluatie
- bv. beoordelingscriteria/rubrics
- bv. uitgeschreven opdrachten
- bv. uitgewerkte opdrachten