10
Leerplandoel in de kijker - Mondelinge interactie
Mondelinge interactie is meer dan praten: het draait om doelgericht communiceren, een informatiekloof overbruggen en écht in gesprek gaan. Authentieke situaties, procesevaluatie en slimme werkvormen maken het haalbaar in de klas.
Didactische tips: MVT - Lessen met effect
Heb je soms voor dat je leerlingen bij kennistoetsen (invuloefeningen) de aangeleerde woordenschat of spraakkunst naar behoren kunnen reproduceren, maar er niets van bakken als ze verwacht worden degelijke zinnen te vormen, laat staan tekst te produceren in een communicatieve situatie?
Activerende werkvormen: Anders op stap
Met de klas een paar dagen naar Parijs, Londen, Berlijn, Madrid of Rome... Dit zorgt voor onvergetelijke herinneringen. Niettemin zijn deze uitstappen ook een uniek moment om te proeven van de typische identiteit en om de taalvaardigheid te vergroten. Via een klasuitstap duiken de leerlingen in een 'taalbad' waarbij ze nog intenser met het Frans, Engels, Duits, Spaans of Italiaans in contact komen.
Misschien hoeven we de leerlingen voor dergelijke uitstappen niet te motiveren. Niettemin werden hier enkele suggesties verzameld om ze nog interactiever te maken.
Misschien hoeven we de leerlingen voor dergelijke uitstappen niet te motiveren. Niettemin werden hier enkele suggesties verzameld om ze nog interactiever te maken.
Activerende werkvorm: anders groeperen
Niet zelden laten we onze leerlingen samenwerken. Heel vaak kiezen we voor de klassieke opties, denk maar aan overleggen met je buur of een klasgenoot naar keuze. Dit kan evenwel anders wat de volgende tip laat zien.
Tool: StudyGo-WRTS
De leerlingen leren spelling en woordenschat in de doeltaal.
Tool: Padlet
Leerlingen activeren hun voorkennis en/of brainstormen schriftelijk over een onderwerp in de doeltaal.
Tool: GoFormative
Leerlingen krijgen snel en individueel feedback tijdens evaluatie.
Tool: Duolingo
Leerlingen leren Engels, Frans, Nederlands, Duits, Spaans … met een applicatie.
Tool: Classroomscreen
Leraar visualiseert klasorganisatie door middel van een digitaal bord.
Tool: Blogger
Leerlingen delen hun ervaringen in de doeltaal via een blog en lezen/reageren op elkaars blogs.