Om onze pedagogische begeleiding zo kwalitatief mogelijk te maken, werken we steeds meer met trajecten. Doel hiervan is om na een input met inspiratie rond een bepaald thema, scholen aan te zetten tot reflectie en eventuele toepassing in of bijsturing van de onderwijsleerpraktijk. Een voorbeeld hiervan is het traject rond de kwaliteitsvolle evaluatie van de stages.
Dit traject bestaat uit 3 delen:
In het kader van dit traject waren we al te gast bij de collega's Maatschappij en Welzijn in het Hartencollege in Ninove. Het was een fijne en leerrijke ontmoeting waarbij we aangenaam verrast werden door de mooie stappen die de collega's intussen gezet hebben. De meerwaarde ligt vooral in het feit dat de collega's de evaluaties van de verschillende studierichtingen in samenhang bekeken, zochten naar leerlijnen, bepaalde klemtonen per studierichting leggen ...
Wil je ook graag samen met de regionale begeleider dit traject verder zetten in de vakgroep? Contacteer ons!
De 7 criteria voor een kwaliteitsvolle evaluatie bieden een handvat om te reflecteren over het kwaliteitsvol evalueren van stages. Dit was ook de basis van de webinar (stap 1 in het traject) en een verhaal dat we voortdurend meenemen in deel 2 en 3 van het traject. Hiertoe werd een inspiratiedocument ontwikkeld dat het gesprek over de mate waarin de evaluatie van de stage kwaliteitsvol is, kan ondersteunen.
Het document is, met verduidelijking, te vinden op de verschillende leerplanpagina's: