Verkeerd bankrekeningnummer gebruikt

Als je een verkeerd rekeningnummer gebruikt voor de betaling van een factuur, dan riskeer je dat je de factuur een tweede keer zult moeten betalen. Als schuldenaar ben je er doorgaans zelf verantwoordelijk voor dat het rekeningnummer van een betaling correct is. Als je op een verkeerd bankrekeningnummer hebt betaald, kun je wel nog proberen om de verkeerde betaling te recupereren maar dat lukt niet altijd.

Zelfs als de factuur door hackers onderschept en vervalst is, blijf je meestal aansprakelijk voor correcte betaling. Je kunt jezelf alleen van die aansprakelijkheid ontdoen als je kunt aantonen dat de schuldeiser wist dat zijn facturen vervalst waren en hij naliet zijn klanten te verwittigen. 

Ook als de schuldeiser meegedeeld heeft dat zijn rekeningnummer is gewijzigd maar je toch nog op de oude bankrekening hebt betaald, ben je aansprakelijk en kun je verplicht zijn om een tweede keer te betalen.

We raden daarom aan de volgende procedure toe te passen:

  • Controleer vóór de betaling van een factuur altijd of het bankrekeningnummer op de factuur overeenstemt met het bankrekeningnummer in je leveranciersbestand.
  • Als het bankrekeningnummer op de factuur niet overeenstemt met het bankrekeningnummer in je leveranciersbestand of als de factuur afkomstig is van een leverancier waarvan je nog niet eerder facturen hebt ontvangen, bel de leverancier dan even op en vraag hem naar zijn bankrekeningnummer. Doe dit zeker voor facturen met grote bedragen.

Contact

Bernadette Maertens
stafmedewerker
      02 507 06 72
      Trui Vermeersch
      stafmedewerker
          02 507 06 56
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio