Dit document is een eerste deel uit de thematische reeks over 'doelgericht werken als onderdeel van effectieve didactiek'.
De themareeks bestaat uit: 
In de visual Lessen met effect worden de leerdoelen op twee plaatsen opgenomen. In de lesvoorbereiding bij het onderdeel 'doelgericht werken' en in de eigenlijke lesfase bij het onderdeel 'doel'
Vaak schrijven leraren op het bord wat er die les zal gebeuren, zoals het lesonderwerp en een opsomming van de op te lossen oefeningen. Dit zijn de lesactiviteiten maar dit zijn geen leerdoelen. Je bereikt weliswaar leerdoelen door allerlei activiteiten tijdens de les, maar bij leerdoelen ligt de focus op wat er geleerd moet worden en niet op de geplande activiteit.
Een leerdoel …
Beperk het aantal leerdoelen in een les. Niet alles wat leerlingen zullen kennen of kunnen wordt opgenomen in de reeks leerdoelen. Neem enkel op hetgeen effectief zal geëvalueerd worden. In bijna iedere les wiskunde wordt gerekend, iets in symbolen genoteerd, getekend, ICT gebruikt ... Indien deze ondersteunend zijn behoren ze niet tot de leerdoelen.
Succescriteria …
Uiteindelijk blijft de school en de vakgroep vrij om eigen keuzes te maken in de formulering van de leerdoelen. Het is echter belangrijk dat er keuzes worden gemaakt die gedragen zijn en gevolgd worden door de volledige vakgroep. Dezelfde afspraken en keuzes over de vakken heen maakt het voor leerlingen gemakkelijker en betekenisvoller. 
Via de criteria en de voorbeelden bieden we verder enkele mogelijkheden aan.
LPD15  De leerlingen passen rekenregels van machten met gehele exponenten toe.
Mogelijke leerdoelen van de lessenreeks:
LPD  De leerlingen lossen stelsels van twee eerstegraadsvergelijkingen in twee onbekenden grafisch op.
Mogelijke leerdoelen van de lessenreeks:
LPD De leerlingen lossen stelsels van twee eerstegraadsvergelijkingen algebraïsch op.
Mogelijke leerdoelen van de lessenreeks:
LPD 5   De leerlingen benoemen het verschil tussen samenhang en causaliteit in betekenisvolle contexten.
Mogelijke leerdoelen van de lessenreeks:
Hieronder vind je aan aantal richtvragen die je helpen bij  ‘doelgericht werken’ als onderdeel van effectieve didactiek.
Niet ieder aspect werd reeds in dit eerste artikel uit de reeks over doelgericht werken toegelicht.
Niet elke reflectievraag of onderdeel moet positief beantwoord worden als voorwaarde om doelgericht te werken.

