De leerlingen van het vijfde leerjaar van de Sint-Augustinusschool Vorst leerden de tijdband kennen. Juf Els focuste eerst op het Belgisch en Europees verleden. De leerlingen waren enorm enthousiast naar meer en om hun leren verder te stimuleren werkte de juf een arrangement uit waar de leerlingen in het verleden van andere werelddelen duiken.
De eerste week van het arrangement ging juf Els met haar leerlingen op stap in het verleden van België en later ook van Europa. De tijdsband werd aangebracht.
De leerlingen waren enorm gemotiveerd en geïnteresseerd in de tijdsband, de indeling en historische verhalen. Juf Els koos ervoor haar arrangement uit te breiden door een duik te nemen in het verleden van de andere werelddelen.
De klasgroep werd in groepen verdeeld en de groepen kregen een tijdsperiode. Binnen die tijdsperiode mochten de kinderen een thema kiezen. De leerlingen kozen oa. voor kolonisatie, de Mayacultuur, de Amerikaanse Burgeroorlog… . De leerkracht maakte gebruik van de onderzoekscyclus om het project vorm te geven. Zowel informatieve boeken, als websites als documentaires werden ingezet als informatiebronnen. Ze gingen ook op zoek naar typische kunstvormen uit hun periode/onderwerp, ze vergeleken deze kunstwerken en lieten er zich door inspireren om zelf een kunstwerk te maken.
Als presentaties werden er maquettes, documentaires, kijkdozen… ontworpen.