Motivatie:
Hoe gaan we in 2050 zowat tien miljard mensen voeden binnen de grenzen van de aarde? Bij die overkoepelende onderzoeksvraag kun je aandacht besteden aan de omslag naar een circulair voedselsysteem (klimaatneutraal en -slim). De zorg voor de gezondheid van mens en dier, de omgeving, de bodem, biodiversiteit en voor dierenwelzijn speelt een cruciale rol. Voedselverlies dient over de hele keten te worden beperkt en voedselreststromen dienen optimaal te worden ingezet. De productie van proteïnen en de consumptie ervan dient te verduurzamen, wat onder andere kan via plantaardige proteïnen en alternatieve proteïnebronnen (eiwitstrategie). De uitwerking van de eiwitstrategie past binnen de Vlaamse voedselstrategie, die als doel heeft het voedselsysteem de komende jaren veerkrachtiger en innovatiever te maken en klaar te stomen voor de toekomst. Als de consument naar de winkel gaat, moet die kunnen kiezen tussen een breed (en betaalbaar) gamma aan smakelijke, veilige en hoogwaardige proteïneproducten. Daarbij speelt ook de eventuele verwerking van proteïnebron naar -product een belangrijke rol.
Oriëntatie, probleem(stelling) of onderzoeksvraag
Je kunt:
Onderzoeksmethode, gegevensverzameling, analyse
Je kunt het onderzoek opsplitsen in meerdere deelopdrachten en toewijzen aan individuele leerlingen of groepjes van leerlingen.
Je kunt deelresultaten tussentijds laten terugkoppelen naar de groep en van daaruit het onderzoek bijsturen.
Je kunt binnen de klas verschillende onderzoeken laten uitvoeren door de individuele leerling of in groepjes.
Je kunt kiezen voor een jaaronderzoek, een trimesteronderzoek …
Je kunt binnen het jaaronderzoek een aantal onderzoekscycli doorlopen en binnen hetzelfde onderzoek (itereren) waarbij de focus ligt op het bijsturen van het onderzoeksproces eerder dan het resultaat. Dat kan ook door binnen een cyclus de focus te leggen op bepaalde deelaspecten van de onderzoeksmethodiek.
Conclusie, rapportering
Als conclusie kun je een synthese laten maken van de belangrijkste bevindingen.