Keuze-activiteiten

Hieronder vind je een overzicht van de verschillende keuzeactiviteiten die op donderdagnamiddag worden aangeboden. Nieuw tegenover de andere jaren is dat er in dit 'tijdslot' ook werkwinkels kunnen gevolgd worden.

Zeilschip 'Mercator'

sla link op in klembord

Kopieer

Sinds 1960 ligt dit indrukwekkende, tot de verbeelding sprekende schip aangemeerd in de Oostendse jachthaven. De Mercator werd gebouwd in Schotland en werd in 1932 in gebruik genomen. Het is een beschermd monument en wellicht het bekendste schip van België, met elk jaar vele duizenden bezoekers.

Dit schip is een uniek Vlaams schip van grote historische waarde. Het is het enige grote zeilschip van zijn tijd dat werd ingezet en gebruikt voor de Belgische staat. Het was uitgerust met alle moderne apparatuur (motor, instrumenten, elektrische apparatuur). Het schip is volledig bewaard gebleven, inclusief het interieur van de cabine. De Mercator heeft een hoge historische waarde als het laatste Belgische opleidingsschip dat tot 1960 koopvaardijofficieren opleidde.

  • Waar
    • Vlaanderenstraat 29 
      8400 Oostende
  • Aanvang activiteit
    • 13.30 uur verzamelen aan de draaideur.
  • Einde activiteit
    • 16 uur 
  • Aantal deelnemers
    • 30
  • Vervoer
    • Tram: afstappen aan 'Marie-Joséplein'. Daarna is het nog ongeveer 7 minuten wandelen tot aan het dok.

Crystal Ship Tour

sla link op in klembord

Kopieer

Dankzij The Crystal Ship duiken sinds 2016 jaarlijks wereldbekende en gerenommeerde kunstenaars, gigantische muurschilderingen en interventies op in Oostende. Samen vormt dit een artistiek parcours in de binnenstad en op Het Groen Lint rond Oostende. Met een gratis fiets- of wandelplan in de hand kan je op eigen houtje op pad langs alle kunstwerken. Je ziet niet alleen tientallen reusachtige kunstwerken in alle vormen en maten, maar leert tijdens de route ook de verschillende wijken en facetten van Oostende kennen.

  • Waar
    • Route Belle Epoque (6,3 km), start aan de Koninginnelaan
  • Aanvang activiteit
    • 13.30 uur verzamelen aan de balie. Hier zal je ook een wandelkaart ontvangen.
  • Einde activiteit
    • 16 uur 
  • Aantal deelnemers
    • 30
  • Vervoer
    • Tram: afstappen aan 'Koninginnelaan'

De Oesterput

sla link op in klembord

Kopieer

Sinds 1995 staat ‘De Oesterput’ in Oostende gekend als oesterkwekerij en klein- en groothandel in schaal- en schelpdieren. Als familie kweken wij op traditionele wijze, vakmanschap en heel veel passie de enige Belgische oester. Het kweken doen we in de Oostendse wateren van de spuikom, een zilt waterbassin die een typische smaak geven aan onze ‘Ostendaise’.

  • Waar
    • Schietbaanstraat 84/86 in Oostende
  • Aanvang activiteit
    • 13.30 uur verzamelen aan de wintertuin.
  • Einde activiteit
    • 16 uur  
  • Aantal deelnemers
    • 30 
  • Vervoer
    • Tram: afstappen aan Oostende station, daarna overstappen naar een tram richting de vismijn
    • Eigen auto

Keuze werkwinkels donderdagnamiddag

sla link op in klembord

Kopieer

Hoge verwachtingen voor kinderen met SES-kenmerken - Henk De Riviere

sla link op in klembord

Kopieer

Ons onderwijs slaagt er niet in om ongelijkheid uit te wissen. Leraren tonen begrip voor de thuissituatie en eigenheid van hun leerlingen. Maar ondergraaf je mooie zorgreflex nooit met lage verwachtingen. Want wat je verwacht, heeft een grote impact op de prestaties van je leerlingen. Lage verwachtingen hebben negatieve gevolgen voor de resultaten van leerlingen. Deze werkwinkel geeft adviezen om een klasklimaat te creëren met een hoog verwachtingspatroon.

Personeelsbeleid - Sofie Eggermont

sla link op in klembord

Kopieer

De nascholing legt het onderscheid uit tussen gezondheidsgerelateerde en vrijwillige verlofstelsels. We gaan stap voor stap door de volgende verlofstelsels: VVP en AVP, VVP/med en VVP/ziekte, de loopbaanonderbrekingen met een motief en zorgkrediet. Dat houdt in dat we het onderscheid maken tussen recht of gunst. De voorwaarden om een bepaald verlofstelsel op te nemen komen uitgebreid aan bod. We wijzen de deelnemers op de weg om de juiste informatie terug te vinden.

LO - bewegingsopvoeding - Kirsten Goemans

sla link op in klembord

Kopieer

Tijdens deze sessie gaan we dieper in op de visie op goede bewegingsopvoeding in het basisonderwijs. Hoe kunnen we als directeur de leraren bewegingsopvoeding in hun opdracht begeleiden binnen de bewegingsgezinde basisschool? Je krijgt duiding bij een kijkwijzer die je kunt gebruiken wanneer je op klasbezoek gaat bij je leraar LO. Je krijgt handvaten aangereikt om met je leraar in gesprek te gaan over een kwaliteitsvolle en doelgerichte les LO. Daarnaast maken we je wegwijs in de PRO.-site van de Bewegingsgezinde Basisschool. Hoe kun je deze informatiebron gebruiken om een breed gedragen beweeg- en gezondheidsbeleid te implementeren in je school? Hoe betrek ik mijn leraar LO en het hele team hierbij?

Kinderbrein - Tom Uytterhoeven

sla link op in klembord

Kopieer

Wat weten we over de ontwikkeling van het menselijk brein? Waarom is dat (en waarom niet) relevant voor basisonderwijs? In deze sessie bespreken we met enkele voorbeelden de zin en onzin van recent onderzoek naar de werking van het menselijk brein voor onderwijs. We leggen daarbij linken naar leercompetenties, naar moeilijk te begrijpen gedrag en naar waardengevoeligheid. Vanuit deze voorbeelden bouwen we enkele vuistregels op om met je team degelijk onderzoek en media-hypes van elkaar te onderscheiden.

Start to CANVA - Kim Ryckaert

sla link op in klembord

Kopieer

In deze hands-onsessie leren we je om op een korte tijd een mooi grafisch product te maken voor website, socials, drukwerk, vergadering, presentatie … We richten ons op deelnemers die totaal geen ervaring hebben met deze webapplicatie. Voorwaarde: zorg dat je reeds een account hebt aangemaakt die eventueel al gekoppeld is aan jouw school (je ICT-coördinator kan je hierbij helpen).

Leerpunt - Dieter Hoedekie

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe kunnen we onderwijskwaliteit sterken door in te zetten op evidence informed werken? Hoe kan de onderwijsprofessional (de leraar, de directeur, zorgcoördinator, ,.. ) als onderzoekende professional diverse bronnen bewust inzetten om onderbouwde keuzes te maken voor de schooleigen onderwijspraktijk.  We bekijken quick wins om op school voor de eigen praktijk vaker te werken vanuit evidentie.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio