Differentiatie in het vak geschiedenis

Ook van leraren geschiedenis wordt verwacht dat ze differentiëren. Maar door ons grote aantal leerlingen en beperkte lestijd is dit niet altijd vanzelfsprekend. Daarom werkten we enkele mogelijkheden uit waarmee jullie aan de slag kunnen gaan in jullie klassen.

Kijkwijzer differentiatie

sla link op in klembord

Kopieer

Er werd een algemene kijkwijzer rond differentiatie ontwikkeld om leraren te laten reflecteren en te inspirereren rond mogelijkheden betreffende differentiatie. Deze kijkwijzer en bijhorende bronnen kan je hier terugvinden.

En het vak geschiedenis?

sla link op in klembord

Kopieer

We beseffen dat differentiëren in het vak geschiedenis uitdagend is door het beperkte aantal lestijden. Ondanks de moeilijkheden biedt het vak ook kansen tot differentiëren. Maar wees ook bescheiden: weeg goed af wanneer (een vorm van) differentiatie zinvol en haalbaar is.

Om jullie te inspireren vulden we de kijkwijzer differentiatie aan met voorbeelden voor het vak geschiedenis. Sommige voorbeelden zijn erg generaliseerbaar, anderen zijn gericht op een bepaald historisch thema. In elk geval kan elke leraar geschiedenis er inspiratie terugvinden om op verschillende manieren te differentiëren. Je kan de aangevulde kijkwijzer hier terugvinden.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?