Van 18 tot en met 22 november 2024 gaat de Week van de Rechtsstaat door. Deze gelegenheid biedt leerkrachten de kans om samen met (rechten)studenten lessen over de rechtsstaat te concretiseren en vorm te geven. Hierdoor kunnen jongeren beter inschatten wat ressorteert onder ‘de democratische rechtsstaat’.
Recent onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de jongeren een autoritair leider verkiest boven de vele politieke partijen. Dit resultaat benadrukt de noodzaak om jongeren beter te informeren over hun rechten en de rol van de rechtsstaat. Hier ligt een belangrijke taak voor leerkrachten geschiedenis om daar samen met leerlingen aan te werken. Burgerschapsdoelen rond de democratische rechtsstaat zijn opgenomen in de leerplannen 1ste, 2de en 3de graad geschiedenis van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Professor Popelier en haar studenten Grondwettelijk Recht van de Universiteit Antwerpen ontwikkelden hiervoor een nieuw lespakket, dat gereviseerd werd door de educatieve dienst van BELvue. Dit materiaal, dat al met succes is getest in Antwerpse scholen, biedt een frisse kijk op de rechtsstaat en stimuleert samenwerking en dialoog in de klas. Deze aspecten komen aan bod: Wat betekent het om in een democratie te leven? Hoe functioneren de machten en tegenmachten? Hoe voeren we de dialoog rond democratie? Zien jullie ook de perfecte afstemming op onze drie burgerschapsdoelen in alle leerplannen geschiedenis? Ideaal ook om het doel rond de actiecompetentie in de burgerschapsdoelen te bereiken.
Klassen kunnen tot en met 11 oktober geregistreerd worden, met aangifte op welke dagen de lessen kunnen plaatsvinden. Grijp deze kans om leerlingen te laten kennismaken met de fundamenten van onze rechtsstaat!
Lees meer: Week van de Rechtsstaat | HRJ-CSJ
Aanmelden kan via de volgende link Week van de rechtsstaat