Uitwerken van een gezondheidsbeleid

Misschien organiseert jouw school af en toe een gezond ontbijt of sportdag. Mogelijk was er zelfs al een hele themaweek gewijd aan alcohol, drugs of gezonde voeding. Mooie initiatieven, maar toch maken die verschillende initiatieven nog geen samenhangend gezondheidsbeleid.

De gezondheidsmatrix die het Vlaams instituut Gezond leven ontwikkelde, is een tool om de beginsituatie op jouw school in kaart te brengen. Het is een schematische voorstelling van de verschillende strategieën en niveaus waarmee je school rekening kan houden.

Je school kan inventariseren wat zij voor een bepaald thema doet. Aan de hand van de matrix zie je in welke mate in je school sprake is van een samenhangend gezondheidsbeleid. Dat betekent o.a. dat je school naast educaties ook werk maakt van omgevingsinterventies, afspraken en begeleiding.

Je school kan dit doen door per thema een matrix te maken om de beginsituatie in kaart te brengen. Het matrixmodel maakt onder meer zichtbaar dat gezondheidseducatie slechts één component is van het gezondheidsbeleid. Het gaat voornamelijk over de educatie van de individuele leerling. Uit de matrix blijkt dat alle andere niveaus en componenten noodzakelijke randvoorwaarden zijn. Zo zal de school onder meer ook aandacht hebben voor evenwichtige maaltijden, plas- en drinkbeleid, groepsafspraken en een goed onthaal.

Door het in kaart brengen van die beginsituatie kan je school vanuit haar pedagogisch project, vanuit mogelijke risico’s voor bepaalde leerlingengroepen, vanuit de leerplannen … komen tot een lijst van mogelijke doelen, acties en projecten.

De keuze tot het uitwerken van acties op schoolniveau wordt bepaald in overleg met het beleidsteam op school. Zin in leren! Zin in Leven! (bao) en de leerplantool LLinkid (so) kunnen je school daarbij helpen. Ook op de website www.gezondeschool.be vind je meerdere methodieken zoals het stappenplan en spinnenweb die je school kunnen helpen bij de uitbouw van het gezondheidsbeleid op school en van specifieke vakoverschrijdende acties/projecten in het bijzonder. Het is aan je school om te bepalen welk instrument zij gebruikt op basis van de eigen specifieke situatie.

REFLECTIEVRAGEN

  • Welke analyse-instrumenten gebruiken we om de beginsituatie op school in kaart te brengen?
  • Welke gegevens of data zijn beschikbaar over de gezondheid van onze leerlingen? 
  • Welke gegevens of data zijn beschikbaar over de gezondheid van onze collega's?
  • Hoe bedden we het uitwerken van een gezondheidsbeleid in de visie op kwaliteitszorg op school in? Welke instrumenten of kaders hanteren we daartoe? 

×
Kijkt als...
Niveau
Regio