Aan de slag met leerplandoel 4 rond historische vorming (MaVo)

De lesfiche die opgemaakt is, kan je ondersteunen bij het bereiken van LPD 4 in de 1e of 2e graad 'De leerlingen leggen aan de hand van voorbeelden gelijkenissen en verschillen tussen vroeger en nu uit'.

Collectie op 'Beeldarchief voor Onderwijs'

sla link op in klembord

Kopieer

Op het Beeldarchief voor Onderwijs vind je een collectie van Meemoo terug. Zij hebben een tijdcapsule gemaakt rond vakantie, sport en spel. Deze collectie geeft een mooi overzicht van hoe vakanties en hobby’s in de loop der tijden veranderd zijn.

Vakantie hebben was lang niet even vanzelfsprekend of toegestaan, en de manier waarop we onze vrije tijd invullen, is de voorbije eeuw erg veranderd. Of net niet. De aangeboden selectie vrijetijdsfilmpjes uit de afgelopen 80 jaar geeft daar een mooi beeld van. 

Lesdoelen

sla link op in klembord

Kopieer

  1. De leerling beschrijft kenmerken van een situatie uit het verleden en uit het heden aan de hand van visueel of tekstueel materiaal.
  2. De leerling benoemt minstens één gelijkenis en één verschil tussen een situatie uit het verleden en het heden.
  3. De leerling legt uit waarom bepaalde verschillen zijn ontstaan (bv. technologische evolutie, maatschappelijke verandering). 

Mogelijke opdracht

sla link op in klembord

Kopieer

Bekijk 2 tot 3 fragmenten uit de collectie op Het Archief voor Onderwijs. Kies herkenbare situaties uit het verleden. Noteer op een werkblad wat je ziet, wat anders is dan vandaag en wat gelijkaardig is.
Maak vervolgens een korte presentatie waarin je uitlegt wat veranderd is en waarom.

Mogelijkheden tot differentiatie

sla link op in klembord

Kopieer

  • Visueel sterke leerlingen: werken met beeldmateriaal en collage.
  • Taalsterke leerlingen: schrijven een kort artikel of houden een presentatie.
  • Leerlingen met nood aan structuur: werken met een invulfiche en vaste vragen.

Evaluatierubric

sla link op in klembord

Kopieer


Criteria

Basis

Voldoende

Sterk

Inzicht in gelijkenissen en verschillen

De leerling benoemt één verschil of gelijkenis.

De leerling benoemt meerdere verschillen en gelijkenissen.

De leerling benoemt meerdere verschillen en gelijkenissen en licht deze toe.

Gebruik van voorbeelden

Voorbeelden zijn beperkt of niet relevant.

Voorbeelden zijn relevant en duidelijk.

Voorbeelden zijn relevant, gevarieerd en goed uitgewerkt.

Reflectie over maatschappelijke verandering

Reflectie is oppervlakkig of afwezig.

Reflectie toont enig inzicht in verandering.

Reflectie toont diepgaand inzicht en persoonlijke betrokkenheid.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?