Leerplandoel 6

De leerlingen tonen het onderscheid tussen de verschillende disciplines en tussendisciplines binnen natuurwetenschappen aan.

Wat is chemie? In drie proefjes

sla link op in klembord

Kopieer

Via experimenten maken leerlingen kennis met chemie. Hiermee kan geduid worden dat chemie veel te maken heeft met:

  • de bouw en structuur van stoffen;
  • stofveranderingen;
  • energetische aspecten bij een stofverandering.

Je kunt hier ook werken met druppelproeven. Het gaat erom om op een placemat, een nuclonschaal of een petrischaaltje, druppeltjes van bepaalde stoffen te laten reageren en observeren wat er gebeurt.

Voorbeelden:

  • Een spatelpuntje vanillepoeder en een druppel water;
  • Een spatelpuntje bakpoeder en een druppel tafelazijn.

Nanotechnologie

sla link op in klembord

Kopieer

  • waterafstotende coatings worden gebruikt op/in tennisracket, zonnecrème, make-up.

Mogelijk experimenten met nanotechnologie:

  • waterafstotend effect.
  • ‘magisch droog zand’ : zand bespuiten met een waterafstotende coating en in water steken: het zand blijft droog.
  • Cd-rom: de helft met aceton inwrijven en de andere helft niet, nadien een druppel gekleurd water op beide delen, ontstaan van het lotuseffect.
  • Tyndall effect.
    vertroebeling van het licht
     door vaste deeltjes in een oplossing (bijvoorbeeld water met een druppel melk belichten met IR-licht (pointer)).

Bio-nanotechnologie

sla link op in klembord

Kopieer

Voorbeelden:

Toetsen

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio