De leerlingen voeren een onderzoek uit in biologie, chemie en fysica.
Je kunt de leefomstandigheden laten variëren en zoeken naar de optimale omstandigheden:
Basisproef
Je kunt de koppeling maken met het rijzen van deeg.
Je kunt zuurdesem maken en de leefomstandigheden van zuurdesem laten variëren.
Je kunt hier allerlei factoren onderzoeken die de kiem- en groeifactoren van planten beïnvloeden:
Project 3: Onderzoek van de productie van CO2 vanuit verschillende reagentia
Hetzelfde reactieproduct bekomen vanuit verschillende stoffen/organismen zoals bijvoorbeeld de bereiding van CO2 op verschillende manieren:
Verdieping: Onderscheid maken tussen verschillende testen: kwalitatieve - semi-kwantitatieve – kwantitatieve
Je kunt de leerlingen onderzoek laten doen naar:
Naast de opgenomen voorbeelden is ook heel wat inspirerend materiaal terug te vinden via allerlei websites. Men dient zich wel te vergewissen of voorgestelde stoffen of stofconcentraties wel degelijk gebruikt mogen worden in leerlingenexperimenten in de eerste graad.
Het is daarom belangrijk om steeds na te gaan welk advies de vernieuwde COS-brochure geeft over de stoffen, stofconcentraties in functie van leerlingenexperimenten in de eerste graad. Het uitvoeren van een risicoanalyse voorafgaand aan de experimenten is onontbeerlijk.
Waarom zitten batterijen op een bepaalde manier geschakeld in een rekenmachine? Leerlingen maken zelf een batterij en gaan via experimenten na waardoor de spanning beïnvloed wordt. Wat is het effect van:
Project 6: Onderzoek van verschijnselen in verband met zinken – zweven – drijven
De leerling kan een beter inzicht verwerven in de opgedane kennis aan de hand van gadgets en voorbeelden uit het dagelijks leven: duikboot, warme luchtballon, zwemblaas van vissen, zwembandjes of reddingsvest, mocktails in lagen, grote en kleine metalen bollen met verschillende massadichtheid, dansende rozijntjes, lavalamp.
Mogelijke leerlingenexperimenten: