In de leerplannen Nederlands en moderne vreemde talen ligt de focus op communicatie. Bijzondere aandacht gaat naar de strategieën. Wij doen een aanzet om deze (nog meer) te implementeren in de taallessen.
In de nieuwe leerplannen voor Engels en Frans ligt de focus op communicatieve vaardigheden in functie van doelgerichtheid. Bijzondere aandacht krijgen de strategieën die leerlingen kunnen inzetten om vlotter te communiceren. Die strategieën komen ook expliciet aan bod in andere taalvakken. Bovendien helpt een goede beheersing van die strategieën leerlingen om ook in niet-taalvakken efficiënt met tekst om te gaan. Het is daarom belangrijk dat er afspraken gemaakt worden tussen de vakken om transfer mogelijk te maken en te stimuleren. Eventuele stappenplannen en kijkwijzers worden best vakoverschrijdend gehanteerd.
Reflectievragen en tips bij de strategieën uit de leerplannen eerste graad a-stroom
Hieronder vind je de verschillende strategieën die in de leerplannen Engels, Frans, Nederlands eerste graad voorkomen. We hebben ze aangevuld met reflectievragen die je op weg kunnen helpen om bewust op strategieën in te zetten. Belangrijk hierbij is dat het doel van een strategie niet de strategie zelf is, maar wel de leerlingen vaardiger maken in het lezen, luisteren, spreken en schrijven. Ze zetten dus enkel die aspecten van de strategieën in die nodig (en zinvol) zijn voor een specifieke opdracht of communicatieve situatie.
Lees- en luisterdoel bepalen (Fra/Eng)/rekening houden met het lees- en luisterdoel (Ned)
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tips
https://www.europahuis.be/media/poster_fakenews.pdf
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tips
https://bubbl.us/
https://mindmeister.com
Tekstructuur herkennen (Eng/Fra/Ned), benadrukte woorden herkennen (Ned)
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tips
https://www.youtube.com/watch?v=yBwBaCKDTfs
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tips
Gedachtegang reconstrueren (Eng/Fra/Ned), de hoofdgedachte en hoofdpunten samenbrengen (Ned)
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tips
https://www.youtube.com/watch?v=zK03AuYOgWI&list=UUvxXE5eHzy3JcUtVHT4kkQA
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tips
https://www.youtube.com/watch?v=GALRpd0Rsm4
De vermoedelijke betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context, de vermoedelijke betekenis van woorden via taalverwantschap afleiden (Eng/Fra), betekenissen afleiden (Ned)
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
Schrijfkader
Verschillen beschrijven
Hoewel … en … allebei … zijn, zijn er ook een heleboel verschillen.
Dit is … terwijl de …
Ze zijn ook anders, omdat …
Een ander punt waarop ze verschillen is …
Ten slotte …
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
https://www.klascement.net/downloadbaar-lesmateriaal/82775/samenvatten-met-de-cornellmethode-uitleg-en-uitgewerkte-voorbeelden/
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
Let op: het bepalen van een geschikte strategie is het verdiepende doel (Ned).
Spreek- en schrijfdoel bepalen (Eng/Fra), rekening houden met spreek- en schrijfdoel (Ned)
Zie hoger: 'Lees- en luisterdoel bepalen (Fra/Eng)/rekening houden met het lees- en luisterdoel (Ned)'
Zie hoger: 'Voorkennis activeren (Fra/Eng/Ned)'
Gebruiken van tekststructuur, structuuraanduiders (signaalwoorden en verwijswoorden), titels en benadrukte woorden (Eng/Fra/Ned), gebruiken van lay-out (Eng/Fra)
Zie hoger: 'Tekstructuur herkennen (Eng/Fra/Ned), benadrukte woorden herkennen (Ned)'
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
https://www.canva.com/
Rekening houden met ontvanger (Eng/Fra/Ned) en gepast inzetten van non-verbaal gedrag (Ned)
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tips
Zie hoger: 'Visuele ondersteunende elementen gebruiken (Eng/Fra/Ned)'
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
https://www.canva.com/
Rekening houden met effecten van non-verbaal gedrag (Eng/Fra) (Ned voor gesproken teksten), van lay-out (Ned voor geschreven teksten)
Zie ook hoger: 'Receptieve vaardigheden'
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
Zie hoger: 'Talige hulpmiddelen gebruiken (Eng/Fra/Ned)'
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
Zie hoger: 'Rekening houden met ontvanger (Eng/Fra/Ned) en gepast inzetten van non-verbaal gedrag (Ned)'
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
Spreekkader
Je mening geven
Ik zou graag mijn mening geven over …
Ik vind dat …
Ik heb de volgende argumenten om mijn mening te staven: ten eerste …, ook …, een ander argument is dat …
Bovendien …
Ik ben dus van mening dat …
Interactieve (Eng/Fra/Ned) en mediërende vaardigheden (Eng/Fra), strategieën bij falende communicatie (Ned)
Voor het vak Nederlands geldt dat zowel receptieve als productieve vaardigheden vereist zijn. Telkens is ook kijkvaardigheid een aspect van de vaardigheden; luisteren wordt vaak met kijken gecombineerd; ook tijdens het lezen ‘kijk’ je naar de tekst; bij de mondelinge vaardigheden/interactie is het non-verbale gedrag of de lichaamstaal ook belangrijk. Er wordt dus geen aparte oplijsting van de interactieve vaardigheden gemaakt voor Nederlands. Je vindt deze terug onder de productieve/receptieve vaardigheden. De strategieën bij falende communicatie werden hieronder wel opgenomen.
Zie hoger: 'Zie receptieve en productieve vaardigheden'
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tips
Vragen om hulp/opheldering zoals trager spreken, herhalen, herformuleren en zelf hulp/opheldering bieden (Eng/Fra)
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
Elementen van non-verbaal gedrag en intonatie herkennen en zelf doelgericht inzetten (Eng/Fra)
Zie hoger: 'Rekening houden met effecten van non-verbaal gedrag (Eng/Fra) (Ned voor gesproken teksten), van lay-out (Ned voor geschreven teksten)'
Compenserende strategieën inzetten bij falende communicatie (Eng/Fra/Ned)
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
Reflectievragen Jouw voorbeelden, ideeën
Tip
In de huidige leerplannen 2de en 3de graad FRANS en Engels zijn heel wat gelijkenissen met die van de eerste graad per vaardigheid. De opdrachten worden complexer, maar de strategieën blijven belangrijk. Neem de strategieën zeker eens door en maak gebruik van bovenstaande tips en reflectieopdrachten.
In de huidige leerplannen van de tweede en derde graad wordt er nog verwezen naar de OVUR-strategie. Er zijn heel wat gelijkenissen met de strategieën uit de eerste graad. Meer informatie lees je in het leerplan van de tweede graad op pagina 18 t.e.m. 23, en dat van de derde graad op pagina 19 t.e.m. 25.In de huidige leerplannen van de tweede en derde graad wordt er nog verwezen naar de OVUR-strategie. Er zijn heel wat gelijkenissen met de strategieën uit de eerste graad. Meer informatie lees je in het leerplan van de tweede graad op pagina 18 t.e.m. 23, en dat van de derde graad op pagina 19 t.e.m. 25.
Enkele verschillen: