Woordje van de begeleiding klassieke talen

ma 24 november 2025

Beste collega 
 
Buiten kondigt de winter zich stilaan aan via hagelbuien en dwarrelende sneeuwvlokken. Intussen geven onze leerlingen het beste van zichzelf tijdens het studeren van hun examens, terwijl wij druk bezig zijn met het opstellen en verbeteren ervan. De laatste weken van het jaar zijn intens en veeleisend, maar het einde is in zicht, de kerstvakantie lonkt.

Graag blikken we samen met jullie even vooruit naar het tweede trimester, waarin heel wat boeiende studiedagen, lezingen en activiteiten gepland staan. Denk aan de Dag van het Grieks op 4 februari in Leuven, de Dag van de Klassieke Talen op 4 maart in Antwerpen, de nascholing In steen gebeiteld: Latijnse opschriften in de klas, en tal van interessante initiatieven van VLOT en CNO. Daarnaast is er de mogelijkheid om deel te nemen aan de Klassieke Olympiaden Latijn en/of Grieks voor volwassenen. Voor elk wat wils!

Ook deze maand kan je op onze leerplanpagina’s inspirerend materiaal terugvinden. Na het inhoudelijke stukje over Conrad Gessner vorige maand richten we ons nu opnieuw op de leerplandoelstellingen rond leesstrategieën en tekstbegrip. Voor de eerste en tweede graad kon je de afgelopen maanden al voorbeeldvragen terugvinden, deze maand is de derde graad aan de beurt. Vertrekkend vanuit een fragment uit Tacitus’ Annales (XIV,1) komen verschillende mogelijke voorbeeldvragen rond leesstrategieën en tekstbegrip aan bod (LPD 6 tot 8). Het document kan dienen als inspiratie om zelf gelijkaardige vragen bij gelezen teksten op te stellen. We wensen je veel verbetermoed toe en daarna een welverdiende, heerlijke vakantie!

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?