In de leerplannen wiskunde en statistiek van de derde graad D-finaliteit staat een specifiek leerplandoel over onderzoekscompetenties. Je vindt hier een voorbeeld voor een onderzoekscyclus behorende bij de specifieke inhoud: hypothesetoetsen.
In dit voorbeeld werk je aan het leerplandoel over onderzoekscompetentie vanuit specifieke inhouden wiskunde en statistiek. Deze opdracht is gekoppeld aan de volgende specifieke leerplandoelen:
In je directe omgeving stel je vast dat bij man/vrouw-koppels de man vaak ouder is dan de vrouw. We willen deze waarneming statistisch onderzoeken en we gaan de leeftijden van man en vrouw bij Vlaamse koppels vergelijken.
Het is voor leerlingen niet zo eenvoudig om zelf een onderzoeksvraag te stellen. Je kunt hen daarbij ondersteunen door zelf een onderzoeksvraag te geven. De leerlingen kunnen op basis van die vraag nadenken over mogelijke deelvragen.
Mogen we concluderen dat er in Vlaanderen meer koppels zijn waarbij de man ouder is dan de vrouw?
Dit is een statistisch onderzoek waarbij gegevens verzameld worden en een hypothese getoetst wordt.
De leerlingen kunnen zelf gegevens verzamelen door een enquête af te nemen. Je kunt hierbij aandacht schenken aan het opstellen van een goede steekproef die representatief is voor de populatie Vlaamse heterokoppels. Je kunt ook op zoek gaan naar reeds bestaande datasets.
Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden is het voldoende om per koppel te weten of de man ouder is dan de vrouw of niet. Je kunt ook extra informatie verzamelen zoals de leeftijden van beide partners.
De leerlingen kunnen de probleemstelling op verschillende manieren analyseren. Hieronder vind je enkele mogelijkheden om met de gegevens aan de slag te gaan:
Je kunt de leerlingen een onderzoeksrapport laten opstellen waarin zowel de gevonden resultaten als de doorlopen onderzoekscyclus besproken worden. De leerlingen kunnen hun bevindingen presenteren aan hun medeleerlingen.
Het voorbeeld kun je hier ook downloaden: