4
Practicum en STEM
Met dit leerplan realiseer je een aantal STEM-leerplandoelen of er komen labo- of productietechnieken aan bod. Deze tekst wil inspiratie aanreiken om practicum op een meer doelgerichte manier in te zetten. Uit vakdidactisch onderzoek blijkt immers dat (klassiek ingevuld) practicum niet zomaar leidt tot leeruitkomsten die leraren ervan verwachten.
Ontwikkeling van een leerlijn 'Voortplanting van de mens'
We reiken inspiratie en praktische handvatten aan bij het ontwikkelen van een schooleigen leerlijn.
Dissecties als werkvorm
Het ethisch kader dat de mens hanteert, is voortdurend aan verandering onderhevig. Bepaalde handelingen die we vroeger heel gewoon vonden worden nu ter discussie gesteld en leiden mogelijk tot gedragsverandering. Dat geldt ook voor het uitvoeren van dissecties in het onderwijs. Met de onderwijskoepels werd daarover een charter uitgewerkt dat scholen kan ondersteunen bij de lespraktijk.
Standaardomstandigheden (STP) voor gassen - IUPAC
De International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) hanteerde of hanteert niet de begrippen ‘normomstandigheden’ of ‘normaalomstandigheden’ voor gassen. Andere instanties bv. het National Institute of Standards and Technology (NIST) doen dat wel en gebruiken zowel andere benamingen als andere omstandigheden voor temperatuur en/of druk.