- Onderwijs op maat van elke leerling - continuüm van zorg - Handelingsplanmatig werken - HPW ... ben je (al) mee?Handelingsplanmatig werken (HPW) staat sinds het leersteundecreet hoog op de onderwijsagenda. HPW is een decretale verplichting. In buitengewoon onderwijs en leersteuncentra voor alle leerlingen, in gewoon onderwijs voor leersteuntrajecten. Hoe ondersteunt HPW de praktijk? Wat is het verband met handelingsgericht werken? Hoe kan het ons aanzetten tot sterk (multidisciplinair) teamwerk? Hoe vertaalt het zich in het leerlingendossier? We zoeken het samen met jullie uit op 2 vormingsdagen in de verschillende regio's.Meerdere dataOp locatie
- Wijzigende nood aan aanpassingen: de leerling krijgt een gewijzigd verslagMeerdere dataOnline
- Een leerling met een IAC-verslag inschrijven in het gewoon onderwijsMeerdere dataOnline
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: Lerend netwerk zorg- en kansenbeleid (basisonderwijs - regio West-Vlaanderen)Wil je als professional betrokken bij de uitbouw van zorg- en kansenbeleid in het basisonderwijs stilstaan bij de eigen praktijk en via collegiale consultatie inspiratie opdoen voor vernieuwing en verbetering? Schrijf je dan zeker in voor dit lerend netwerk.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad - Continuum van zorg - handelingsplanmatig werken. De basisMet de komst van het Leersteundecreet introduceerde de Vlaamse Overheid 'Handelingsplanmatig werken' en het' Individueel Aangepast Curriculum' als nieuwe termen binnen het onderwijs. Wil je je kennis daarover op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Netwerk binnen het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SODit netwerk is een vervolgtraject dat vormgegeven wordt op basis van de noden en vragen van de deelnemers van het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO. Tijdens dit initiatief reflecteer je over je eigen specifieke schoolcontext a.d.h.v. inspirerende bouwstenen van het vademecum zorg en kansen. Je gaat in gesprek met andere deelnemers over o.a. schoolvisie, praktische schoolwerking, de uitwerking van het beleid zorg en kansen op de school, ... Je krijgt tips en tricks van andere collega's. Je deelt inzichten en materialen met elkaar om als onderwijsprofessional, leerlingenbegeleider, je job te versterken.Meerdere dataBrugge
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: basisonderwijs - Expeditie ZTijdens dit traject ga je als school kritisch kijken naar je beleid op leerlingbegeleiding op dit moment: wat loopt goed, waar liggen hiaten? Je leert om, binnen de vastgelegde kaders, te komen tot een functioneel, doelgericht en efficiënt beleid op leerlingbegeleiding.Meerdere dataAntwerpen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio AntwerpenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Mechelen-BrusselBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Oost-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio West-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 5 Focus op communicatie. Hoe communiceer je vlot en efficiënt op school?11 februari 2026Online
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 4 Focus op de rol en mandaten van het ondersteunend personeel, binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding. Wie ben jij als opvoeder en hoe werk je samen met interne collega’s?Ben jij lid van het ondersteunend personeel? Ben je opvoeder, administratief medewerker, studiemeester, internaatsmedewerker of leerlingenbegeleider? Dan maak je deel uit van de geïntegreerde leerlingenbegeleiding en werk je dagelijks samen met collega’s leraren, directie, coördinatoren, beleidsmedewerkers … aan een beleid op zorg en kansen op je school.Ga je graag in gesprek met je collega’s om je blik op zorg en kansen te verruimen? Dan is deze keuzedag zeker iets voor jou!11 maart 2026Hasselt
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 1 Focus op de brede basiszorg binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding. Hoe geef je de brede basiszorg vorm op school?14 januari 2026Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 3 Focus op de samenwerking met externe partners (ouders, leersteuncentra, clb, pb, sociale kaart domein preventieve gezondheidszorg) binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding2 maart 2026Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 2 Focus op groepsdynamische processen begeleiden van preventief naar curatief handelen. Hoe werk je aan een relatiebeleid?10 december 2025Brussel
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: lerend netwerk leerlingenbegeleiding - basisonderwijs Oost-VlaanderenTijdens dit initiatief worden thema's uit het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs inhoudelijk besproken, staan we stil bij de eigen praktijk en gaan we actief aan de slag met het delen van kennis en ervaringen.Te bepalenTe bepalen
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: zelfverwondingZelfverwondend gedrag bij jongeren neemt toe. Tijdens dit initiatief leer je begrijpen waarom leerlingen zichzelf verwonden, krijg je handvatten hoe je hiermee kunt omgaan en hoe je een schoolbreed protocol bij zelfverwondend gedrag kunt opstellen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: hechtingsproblemen en traumaBijna 40 procent van onze leerlingen zijn onveilig gehecht, bij 1% is sprake van een hechtingsstoornis. Deze leerlingen gedragen zich geremd of net ontremd. Onderwijsprofessionals geven aan dat leerlingen van het geremde type overdreven waakzaam zijn, afwijzend reageren op sociaal contact, geen plezier hebben in wat ze doen. Leerlingen van het ontremde type zijn een allemansvriend, maar niet in staat om relaties in stand te houden. Ze stellen frequent grensoverschrijdend gedrag, leren weinig uit ervaringen, zijn egocentrisch, druk, impulsief en ongeconcentreerd. Straffen en belonen missen vaak effect.Tijdens deze professionalisering leer je het verschil tussen veilige en onveilige gehechtheid. Je kunt leerlingen die onveilig gehecht zijn herkennen en je krijgt tips over hoe om te gaan met kinderen met hechtingsproblemen.Meerdere dataOp locatie
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: lerend netwerk leerlingenbegeleiding - basisonderwijs West-VlaanderenEen lerend netwerk waarbij we stil staan bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding.Hoe is dit opgebouwd?Hoe kunnen we onze brede basiszorg versterken?Meerdere dataBrugge