- Wijzigende nood aan aanpassingen: de leerling krijgt een gewijzigd verslagMeerdere dataOnline
- Een leerling met een IAC-verslag inschrijven in het gewoon onderwijsMeerdere dataOnline
- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Oost-Vlaanderen 6-8 mei 2026:De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met het Kennisrijk Curriculum. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Limburg 25-27 februari 2026:De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met het Kennisrijk Curriculum. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs West-Vlaanderen 4-6 maart 2026:De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met het Kennisrijk Curriculum. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Antwerpen 11-13 februari 2026:De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met het Kennisrijk Curriculum. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Mechelen 21–23 januari 2026:De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met het Kennisrijk Curriculum. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: Lerend netwerk zorg- en kansenbeleid (basisonderwijs - regio West-Vlaanderen)Wil je als professional betrokken bij de uitbouw van zorg- en kansenbeleid in het basisonderwijs stilstaan bij de eigen praktijk en via collegiale consultatie inspiratie opdoen voor vernieuwing en verbetering? Schrijf je dan zeker in voor dit lerend netwerk.Meerdere dataOp locatie
- Leerpad - Continuum van zorg - handelingsplanmatig werken. De basisMet de komst van het Leersteundecreet introduceerde de Vlaamse Overheid 'Handelingsplanmatig werken' en het' Individueel Aangepast Curriculum' als nieuwe termen binnen het onderwijs. Wil je je kennis daarover op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Continuüm van zorg - onderwijskundige expertise LSC. Leerpad Universal Design for Learning (UDL)Wil je kennismaken met het UDL-gedachtegoed en de toepassing ervan? Schrijf je dan in voor dit leerpad. Dit doorloop je op zelfstandig op eigen tempo.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk binnen het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SODit netwerk is een vervolgtraject dat vormgegeven wordt op basis van de noden en vragen van de deelnemers van het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO. Tijdens dit initiatief reflecteer je over je eigen specifieke schoolcontext a.d.h.v. inspirerende bouwstenen van het vademecum zorg en kansen. Je gaat in gesprek met andere deelnemers over o.a. schoolvisie, praktische schoolwerking, de uitwerking van het beleid zorg en kansen op de school, ... Je krijgt tips en tricks van andere collega's. Je deelt inzichten en materialen met elkaar om als onderwijsprofessional, leerlingenbegeleider, je job te versterken.Meerdere dataBrugge
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: lerend netwerk leerlingenbegeleiding - secundair onderwijs AntwerpenTijdens dit initiatief staat het delen van praktijkervaringen en materialen centraal, met als doel de geïntegreerde leerlingbegeleiding op je school (verder) vorm te geven en te versterken. We zetten ook sterk in op je eigen leer-en groeiproces door ruimte te creëren voor leervragen, intervisievragen... Als deelnemer bepaal je voor een groot deel zélf de inhouden van de netwerkmomenten en dat binnen een veilige setting. We voorzien ook werktijd om met de opgedane kennis aan de slag te gaan.Meerdere dataAntwerpen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: basisonderwijs - Expeditie ZTijdens dit traject ga je als school kritisch kijken naar je beleid op leerlingbegeleiding op dit moment: wat loopt goed, waar liggen hiaten? Je leert om, binnen de vastgelegde kaders, te komen tot een functioneel, doelgericht en efficiënt beleid op leerlingbegeleiding.Meerdere dataAntwerpen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio LimburgBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataHasselt
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio AntwerpenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataAntwerpen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Mechelen-BrusselBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataMechelen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Oost-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataGent
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio West-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 5 Focus op communicatie. Hoe communiceer je vlot en efficiënt op school?11 februari 2026Online
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 4 Focus op de rol en mandaten van het ondersteunend personeel, binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding. Wie ben jij als opvoeder en hoe werk je samen met interne collega’s?Ben jij lid van het ondersteunend personeel? Ben je opvoeder, administratief medewerker, studiemeester, internaatsmedewerker of leerlingenbegeleider? Dan maak je deel uit van de geïntegreerde leerlingenbegeleiding en werk je dagelijks samen met collega’s leraren, directie, coördinatoren, beleidsmedewerkers … aan een beleid op zorg en kansen op je school.Ga je graag in gesprek met je collega’s om je blik op zorg en kansen te verruimen? Dan is deze keuzedag zeker iets voor jou!11 maart 2026Hasselt
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 3 Focus op de samenwerking met externe partners (ouders, lsc, clb, pb, sociale kaart domein preventieve gezondheidszorg) binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding.2 maart 2026Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 1 Focus op de brede basiszorg binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding. Hoe geef je de brede basiszorg vorm op school?14 januari 2026Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 2 Focus op groepsdynamische processen begeleiden van preventief naar curatief handelen. Hoe werk je aan een relatiebeleid?10 december 2025Brussel
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO - Volledig trajectElke leerling is uniek. Sommigen fladderen moeiteloos door hun schoolloopbaan, terwijl anderen struikelen over drempels die wij als schoolteam willen helpen verlagen. Leerlingenbegeleiding is dan ook geen taak van één persoon, maar een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen binnen de school.Een goed uitgebouwd beleid helpt niet alleen de leerling, maar versterkt ook de schoolcultuur. Samenwerking is de sleutel. Wanneer leerkrachten, leerlingenbegeleiders, opvoeders, directieleden en andere betrokkenen op één lijn zitten, ontstaat er een krachtig vangnet.Tijdens dit professionaliseringstraject staan we stil bij wat het decreet en het referentiekader omschrijft en hoe we dat vanuit een gezamenlijke visie kunnen vormgeven. Elke vormingsdag geven we stem aan een expert ter zake, daarnaast is er veel ruimte voor het delen van praktijkervaring.Hoe neem jij nu al een rol op binnen de leerlingenbegeleiding? Welke groeikansen zie jij nog voor jezelf, jouw collega’s, het beleid? Je kan over jouw persoonlijke ambitie reflecteren in een groeiportfolio, je kan daarbij ook coaching van een begeleider vragen.Dit traject legt stapstenen voor het bouwen aan een warme, inclusieve school waar elke leerling telt.Meerdere dataOp locatie
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: lerend netwerk leerlingenbegeleiding - basisonderwijs Oost-VlaanderenTijdens dit initiatief worden thema's uit het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs inhoudelijk besproken, staan we stil bij de eigen praktijk en gaan we actief aan de slag met het delen van kennis en ervaringen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: zelfverwondingZelfverwondend gedrag bij jongeren neemt toe. Tijdens dit initiatief leer je begrijpen waarom leerlingen zichzelf verwonden, krijg je handvatten hoe je hiermee kunt omgaan en hoe je een schoolbreed protocol bij zelfverwondend gedrag kunt opstellen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: hechtingsproblemen en traumaBijna 40 procent van onze leerlingen zijn onveilig gehecht, bij 1% is sprake van een hechtingsstoornis. Deze leerlingen gedragen zich geremd of net ontremd. Onderwijsprofessionals geven aan dat leerlingen van het geremde type overdreven waakzaam zijn, afwijzend reageren op sociaal contact, geen plezier hebben in wat ze doen. Leerlingen van het ontremde type zijn een allemansvriend, maar niet in staat om relaties in stand te houden. Ze stellen frequent grensoverschrijdend gedrag, leren weinig uit ervaringen, zijn egocentrisch, druk, impulsief en ongeconcentreerd. Straffen en belonen missen vaak effect.Tijdens deze professionalisering leer je het verschil tussen veilige en onveilige gehechtheid. Je kunt leerlingen die onveilig gehecht zijn herkennen en je krijgt tips over hoe om te gaan met kinderen met hechtingsproblemen.Meerdere dataOp locatie
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: lerend netwerk leerlingenbegeleiding - basisonderwijs West-VlaanderenEen lerend netwerk waarbij we stil staan bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding.Hoe is dit opgebouwd?Hoe kunnen we onze brede basiszorg versterken?Meerdere dataBrugge