- Continuüm van zorg – Basiszorg – Aan de slag met de M-cirkel – redelijke aanpassingen in de klaspraktijk (secundair onderwijs)De M-cirkel is een tool waarmee een schoolteam of een individuele leraar oplossingsgericht en handelingsgericht aan de slag kan gaan wanneer de ontwikkeling, het leren of de participatie van leerlingen vastloopt. Tijdens dit initiatief ontdek je hoe de M-cirkel een planmatige aanpak biedt in de zoektocht naar de onderwijsbehoeften van leerlingen en de bijhorende redelijke aanpassingen.Meerdere dataOp locatie
- Continuüm van zorg – Basiszorg – Aan de slag met de M-cirkel – redelijke aanpassingen in de klaspraktijk (basisonderwijs)De M-cirkel is een tool waarmee een schoolteam of een individuele leraar oplossingsgericht en handelingsgericht aan de slag kan gaan wanneer de ontwikkeling, het leren of de participatie van leerlingen vastloopt. Tijdens dit initiatief ontdek je hoe de M-cirkel een planmatige aanpak biedt in de zoektocht naar de onderwijsbehoeften van leerlingen en de bijhorende redelijke aanpassingen.Meerdere dataOp locatie
- Continuüm van zorg - onderwijskundige expertise LSC. Leerpad Universal Design for Learning (UDL) - reflectiemomentWil je kennismaken met het UDL-gedachtegoed en de toepassing ervan? Schrijf je dan eerst in voor het leerpad. Dit doorloop je zelfstandig en op eigen tempo. Het reflectiemoment is vrijblijvend en staat enkel open voor wie het leerpad heeft doorlopen, je schrijft er dan ook afzonderlijk voor in.19 maart 2025Online
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met autisme - TeamgerichtOm je leerlingen met autisme te begrijpen, heb je kennis nodig over autisme. Ons badidkader geeft inhoud en samenhang aan 6 kernbegrippen: autistisch denken, basisrust, concrete communicatie, dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit. Dit kader geeft je kapstokken om breder naar het gedrag en noden van leerlingen met autisme te kijken én je eigen begeleiding hierop af te stemmen.Afhankelijk van de noden van je team kunnen we één of meer letters inhoud geven of een subthema binnen één van de letters. Bv. executieve functies subthema binnen de A van autische denken)Op aanvraag
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met verstandelijke beperking en/of ernstige ontwikkelingsvertraging (type 2 - EMB) - TeamgerichtVeranderende onderwijs- en opvoedingsbehoeften binnen de doelgroep van leerlingen met een matig tot ernstig verstandelijke beperking, vragen nieuwe inzichten, opfrissing van het ontwikkelingsdenken en doorvertalen ervan tot op de klasvloer. Door wissels en vernieuwing personeel, door verzwaring/verandering van de doelgroep... zijn teams zoekend.Met deze cursus bieden we hen basiskennis om breed te kijken naar gedrag en behoeften van deze leerlingen. Vanuit deze inzichten, reflecteren we over het afstemmen van aanbod, interactie en omgeving. We verkennen de sensitief-responsieve grondhouding die nodig is om met deze leerlingen om te gaan.Tijdens de tweede en derde dag verdiepen we de basisinzichten respectievelijk voor leerlingen met autisme (dag 2) en ernstig meervoudige /verstandelijke beperking We bieden deze vorming nu ook teamgericht aan. In overleg met de nascholer kun je voor de basisinfo verstandelijke beperking kiezen of voor de verdiepende sessies autisme en/of EMB.Op aanvraag
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagen - teamgerichtPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Op aanvraag
- Continuüm van zorg - coachingsexpertise LSC. Hoe coach ik leerkrachten tot het stellen van een goede leervraag?Het referentiekader kwaliteitsvolle leersteun is nieuw en heeft een aantal duidelijke verwachtingen rond de aanpak van leervragen van leerkrachten. We verkennen het kader en hoe hiermee aan de slag gaan in de praktijk.Meerdere dataOp locatie
- Continuüm van zorg - coachingsexpertise LSC. Rollen van de leerondersteunerWil je op basis van kennis over jouw opdracht en mogelijke rollen als leerondersteuner, jouw eigen professionele praktijk versterken; dan is dit initiatief iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Netwerkdag Handelingsgericht werken, hoe doe je dat?Wil jij als leerlingenbegeleider vaardiger worden in het inzetten van handelingsgericht werken op school? Wil je inzicht krijgen hoe je de uitgangspunten implementeert in de schoolwerking? Ga je graag in gesprek met collega's over concrete casussen vanuit je eigen praktijk? Dan is deze netwerkdag zeker iets voor jou!12 december 2024Brugge
- Continuüm van zorg - onderwijskundige expertise LSC. Redelijke aanpassingen en Universeel ontwerpWil je ontdekken hoe redelijke aanpassingen een hefboom kunnen zijn om leerlingen tot leren te brengen, schrijf je dan zeker in voor deze nascholing.Meerdere dataOp locatie
- Continuüm van zorg - onderwijskundige expertise LSC. Handelingsplanmatig werken in leersteun: cyclisch proces volgens 5 fasen (HPW)In deze sessie maak je kennis met het lemniscaat HPW met een IAC in gewoon en buitengewoon onderwijs en verdiepen we ons in de 5 fasen van HPW. We bekijken de rol van de leerondersteuner bij HPW.Meerdere dataOp locatie
- CSF- Uitdagend onderwijs voor cognitief sterk functionerende leerlingenIn sessie 1 krijg je inzicht in het concept cognitief sterk functionerende leerlingen. Hoe herken je ze en wat zijn hun onderwijsbehoeften? Op basis van een analyse waar je als team staat, kies je wat je verder wil uitwerken in sessie 2.Meerdere dataOp locatie en online
- Netwerken leerlingbegeleiding West-Vlaanderen - Lerend netwerk zorg- en kansenbeleid - sessie 4Wil je als professional betrokken bij de uitbouw van zorg- en kansenbeleid in het basisonderwijs stilstaan bij de eigen praktijk en via collegiale consultatie inspiratie opdoen voor vernieuwing en verbetering? Schrijf je dan zeker in voor dit lerend netwerk.8 mei 2025Brugge
- Netwerken leerlingbegeleiding West-Vlaanderen - Lerend netwerk zorg- en kansenbeleid - sessie 3Wil je als professional betrokken bij de uitbouw van zorg- en kansenbeleid in het basisonderwijs stilstaan bij de eigen praktijk en via collegiale consultatie inspiratie opdoen voor vernieuwing en verbetering? Schrijf je dan zeker in voor dit lerend netwerk.Meerdere dataOp locatie
- Netwerken leerlingbegeleiding West-Vlaanderen - Lerend netwerk zorg- en kansenbeleid - sessie 2Wil je als professional betrokken bij de uitbouw van zorg- en kansenbeleid in het basisonderwijs stilstaan bij de eigen praktijk en via collegiale consultatie inspiratie opdoen voor vernieuwing en verbetering? Schrijf je dan zeker in voor dit lerend netwerk.Meerdere dataOp locatie
- Netwerken leerlingbegeleiding West-Vlaanderen - Lerend netwerk zorg- en kansenbeleid - sessie 1Wil je als professional betrokken bij de uitbouw van zorg- en kansenbeleid in het basisonderwijs stilstaan bij de eigen praktijk en via collegiale consultatie inspiratie opdoen voor vernieuwing en verbetering? Schrijf je dan zeker in voor dit lerend netwerk.Te bepalenTe bepalen
- Continuüm van zorg - onderwijskundige expertise LSC Leerondersteuners met beperkte onderwijservaring als professionalBen je nieuw als leerondersteuner en heb je geen onderwijservaring? Dan kan deze sessie je vragen beantwoorden over schoolorganisatie, het werken met leerplannen, specifieke onderwijsbehoeften...27 januari 2025Online
- IAC in de praktijk - Lerend netwerk niveau basisonderwijs leerlingen met een IAC-verslagUitwerken van een kwaliteitsvol IAC-traject. Ga je graag deze uitdaging aan en ben je op zoek naar concrete handvatten; dan is dit lerend netwerk zeker iets voor jou.Meerdere dataBrugge
- Netwerken leerlingenbegeleiding West-Vlaanderen - supervisie zorgcoördinatorenIn deze bijeenkomsten komen we samen om elkaar te inspireren en te ondersteunen. We delen voorbeelden van goede praktijken, zoomen in op actuele thema's en zoeken samen naar antwoorden op mogelijke knelpunten bij de uitbouw van een kwaliteitsvol zorg- en kansenbeleid op school. De rol van de zorgcoördinator is daarbij het uitgangspunt.Te bepalenTe bepalen
- Netwerkdag voor leerlingenbegeleiders regio Mechelen-Brussel: Hefbomen voor kwaliteit n.a.v. de onderwijsspiegel - 15 mei 2025Vraag jij je soms af hoe je als leerlingenbegeleider jouw sleutelrol nog beter kan opnemen? Ben je benieuwd hoe anderen dit doen? Wil je zelf ervaringen delen? Sta je open voor supervisie en intervisie over jouw vragen en die van anderen? Dan is dit netwerkmoment iets voor jou!15 mei 2025Mechelen
- Netwerkdag voor leerlingenbegeleiders regio Mechelen-Brussel: Coachende vaardigheden in co-creatie inzetten - 11 februari 2025Vraag jij je soms af hoe je als leerlingenbegeleider jouw sleutelrol nog beter kan opnemen? Ben je benieuwd hoe anderen dit doen? Wil je zelf ervaringen delen? Sta je open voor supervisie en intervisie over jouw vragen en die van anderen? Dan is dit netwerkmoment iets voor jou!11 februari 2025Mechelen
- Netwerkdag voor leerlingenbegeleiders regio Mechelen-Brussel: Diversiteit: Aan de slag met de ‘Re:flextool’ - 9 december 2024Vraag jij je soms af hoe je als leerlingenbegeleider jouw sleutelrol nog beter kan opnemen? Ben je benieuwd hoe anderen dit doen? Wil je zelf ervaringen delen? Sta je open voor supervisie en intervisie over jouw vragen en die van anderen? Dan is dit netwerkmoment iets voor jou!9 december 2024Mechelen
- Continuum van zorg - handelingsplanmatig werken. (Weer) mee met HPWMet de komst van het Leersteundecreet introduceerde de Vlaamse Overheid 'Handelingsplanmatig werken' en het' Individueel Aangepast Curriculum' als nieuwe termen binnen het onderwijs. In deze module nemen we jou mee in het werken aan een traject op maat, vertrekkend vanuit de Specifieke Onderwijs-& opvoedingsbehoeften en de ondersteuningsbehoeften (SOOOB) van de leerling en zijn of haar netwerk.Meerdere dataOp locatie
- Leerpad - Continuum van zorg - handelingsplanmatig werken. De basisMet de komst van het Leersteundecreet introduceerde de Vlaamse Overheid 'Handelingsplanmatig werken' en het' Individueel Aangepast Curriculum' als nieuwe termen binnen het onderwijs. Wil je je kennis daarover op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Train je coachende vaardigheden voor je klaspraktijkDe nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk Ervaren zorgcoördinatoren individueel, KO en LO 24/04/2025Tijdens dit initiatief bieden we voldoende kansen om met collega's in te zoemen op de taken van een zorgcoördinator.Tijdens dit initiatief krijg je de kans om met de verworven basiskennis vanuit het Groeitraject 'startende' zorgcoördinator aan de slag te gaan.Tijdens dit initiatief is er voldoende ruimte om te reflecteren en ervaringen uit te wisselen met andere zorgcoördinatoren.24 april 2025Antwerpen
- Netwerk Ervaren zorgcoördinatoren individueel, KO en LO 23/01/2025Tijdens dit initiatief bieden we voldoende kansen om met collega's in te zoemen op de taken van een zorgcoördinator.Tijdens dit initiatief krijg je de kans om met de verworven basiskennis vanuit het Groeitraject 'startende' zorgcoördinator aan de slag te gaan.Tijdens dit initiatief is er voldoende ruimte om te reflecteren en ervaringen uit te wisselen met andere zorgcoördinatoren.23 januari 2025Antwerpen
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagenPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Meerdere dataBrussel
- Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het leven12 november 2024Antwerpen
30 van 74