- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Oost-Vlaanderen 7-9 mei 2025VERSCHIL MAAKT HET VERSCHIL - DIVERSITEIT ALS FUNDAMENT De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met ZILL. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Limburg 19-21 februari 2025VERSCHIL MAAKT HET VERSCHIL - DIVERSITEIT ALS FUNDAMENT De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met ZILL. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Continuüm van zorg – Basiszorg – Aan de slag met de M-cirkel – redelijke aanpassingen in de klaspraktijk (secundair onderwijs)De M-cirkel is een tool waarmee een schoolteam of een individuele leraar oplossingsgericht en handelingsgericht aan de slag kan gaan wanneer de ontwikkeling, het leren of de participatie van leerlingen vastloopt. Tijdens dit initiatief ontdek je hoe de M-cirkel een planmatige aanpak biedt in de zoektocht naar de onderwijsbehoeften van leerlingen en de bijhorende redelijke aanpassingen.Meerdere dataMechelen
- Continuüm van zorg – Basiszorg – Aan de slag met de M-cirkel – redelijke aanpassingen in de klaspraktijk (basisonderwijs)De M-cirkel is een tool waarmee een schoolteam of een individuele leraar oplossingsgericht en handelingsgericht aan de slag kan gaan wanneer de ontwikkeling, het leren of de participatie van leerlingen vastloopt. Tijdens dit initiatief ontdek je hoe de M-cirkel een planmatige aanpak biedt in de zoektocht naar de onderwijsbehoeften van leerlingen en de bijhorende redelijke aanpassingen.Meerdere dataBrugge
- Continuüm van zorg - onderwijskundige expertise LSC. Leerpad Universal Design for Learning (UDL) - reflectiemomentWil je kennismaken met het UDL-gedachtegoed en de toepassing ervan? Schrijf je dan eerst in voor het leerpad. Dit doorloop je zelfstandig en op eigen tempo. Het reflectiemoment is vrijblijvend en staat enkel open voor wie het leerpad heeft doorlopen, je schrijft er dan ook afzonderlijk voor in.19 maart 2025Online
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met autisme - TeamgerichtOm je leerlingen met autisme te begrijpen, heb je kennis nodig over autisme. Ons badidkader geeft inhoud en samenhang aan 6 kernbegrippen: autistisch denken, basisrust, concrete communicatie, dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit. Dit kader geeft je kapstokken om breder naar het gedrag en noden van leerlingen met autisme te kijken én je eigen begeleiding hierop af te stemmen.Afhankelijk van de noden van je team kunnen we één of meer letters inhoud geven of een subthema binnen één van de letters. Bv. executieve functies subthema binnen de A van autische denken)Op aanvraag
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met verstandelijke beperking en/of ernstige ontwikkelingsvertraging (type 2 - EMB) - TeamgerichtVeranderende onderwijs- en opvoedingsbehoeften binnen de doelgroep van leerlingen met een matig tot ernstig verstandelijke beperking, vragen nieuwe inzichten, opfrissing van het ontwikkelingsdenken en doorvertalen ervan tot op de klasvloer. Door wissels en vernieuwing personeel, door verzwaring/verandering van de doelgroep... zijn teams zoekend.Met deze cursus bieden we hen basiskennis om breed te kijken naar gedrag en behoeften van deze leerlingen. Vanuit deze inzichten, reflecteren we over het afstemmen van aanbod, interactie en omgeving. We verkennen de sensitief-responsieve grondhouding die nodig is om met deze leerlingen om te gaan.Tijdens de tweede en derde dag verdiepen we de basisinzichten respectievelijk voor leerlingen met autisme (dag 2) en ernstig meervoudige /verstandelijke beperking We bieden deze vorming nu ook teamgericht aan. In overleg met de nascholer kun je voor de basisinfo verstandelijke beperking kiezen of voor de verdiepende sessies autisme en/of EMB.Op aanvraag
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagen - teamgerichtPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Op aanvraag
- Continuüm van zorg - coachingsexpertise LSC. Hoe coach ik leerkrachten tot het stellen van een goede leervraag?Het referentiekader kwaliteitsvolle leersteun is nieuw en heeft een aantal duidelijke verwachtingen rond de aanpak van leervragen van leerkrachten. We verkennen het kader en hoe hiermee aan de slag gaan in de praktijk.30 april 2025Brugge
- Continuüm van zorg - onderwijskundige expertise LSC. Handelingsplanmatig werken in leersteun: cyclisch proces volgens 5 fasen (HPW)In deze sessie maak je kennis met het lemniscaat HPW met een IAC in gewoon en buitengewoon onderwijs en verdiepen we ons in de 5 fasen van HPW. We bekijken de rol van de leerondersteuner bij HPW.19 mei 2025Brugge
- Dag van de opvoeder: 'Gezondheid en veiligheid voor iedereen' met als gastspreker Prof. em. dr. Peter Adriaenssens, datum 18 februari 2025Welke impact heeft veiligheid en geborgenheid op het puberbrein? Hoe speelt de thuiscontext een rol in de ontwikkeling van de hersenen? Wat is de rol van sociale media? Welke ondersteuning kunnen wij als opvoeders bieden op school? Welke partners kunnen we betrekken om jongeren veiligheid en begeleiding te bieden? Ben je ook geboeid door deze thematiek en wil je op jouw school hiermee aan de slag? Ga je graag in gesprek met opvoeders van andere scholen, Oost- en West-Vlaanderen? Dan is deze inspiratiedag in d’Abdij van Brugge zeker iets voor jou! Houd deze datum alvast vrij in je agenda!18 februari 2025Brugge
- Netwerken leerlingbegeleiding West-Vlaanderen - Lerend netwerk zorg- en kansenbeleid - sessie 4Wil je als professional betrokken bij de uitbouw van zorg- en kansenbeleid in het basisonderwijs stilstaan bij de eigen praktijk en via collegiale consultatie inspiratie opdoen voor vernieuwing en verbetering? Schrijf je dan zeker in voor dit lerend netwerk.8 mei 2025Brugge
- Netwerken leerlingbegeleiding West-Vlaanderen - Lerend netwerk zorg- en kansenbeleid - sessie 3Wil je als professional betrokken bij de uitbouw van zorg- en kansenbeleid in het basisonderwijs stilstaan bij de eigen praktijk en via collegiale consultatie inspiratie opdoen voor vernieuwing en verbetering? Schrijf je dan zeker in voor dit lerend netwerk.Meerdere dataOp locatie
- Netwerken leerlingbegeleiding West-Vlaanderen - Lerend netwerk zorg- en kansenbeleid - sessie 2Wil je als professional betrokken bij de uitbouw van zorg- en kansenbeleid in het basisonderwijs stilstaan bij de eigen praktijk en via collegiale consultatie inspiratie opdoen voor vernieuwing en verbetering? Schrijf je dan zeker in voor dit lerend netwerk.Te bepalenTe bepalen
- Netwerken leerlingbegeleiding West-Vlaanderen - Lerend netwerk zorg- en kansenbeleid - sessie 1Wil je als professional betrokken bij de uitbouw van zorg- en kansenbeleid in het basisonderwijs stilstaan bij de eigen praktijk en via collegiale consultatie inspiratie opdoen voor vernieuwing en verbetering? Schrijf je dan zeker in voor dit lerend netwerk.Te bepalenTe bepalen
- Continuüm van zorg - onderwijskundige expertise LSC Leerondersteuners met beperkte onderwijservaring als professionalBen je nieuw als leerondersteuner en heb je geen onderwijservaring? Dan kan deze sessie je vragen beantwoorden over schoolorganisatie, het werken met leerplannen, specifieke onderwijsbehoeften...Meerdere dataOnline
- Netwerken leerlingenbegeleiding West-Vlaanderen - supervisie zorgcoördinatorenIn deze bijeenkomsten komen we samen om elkaar te inspireren en te ondersteunen. We delen voorbeelden van goede praktijken, zoomen in op actuele thema's en zoeken samen naar antwoorden op mogelijke knelpunten bij de uitbouw van een kwaliteitsvol zorg- en kansenbeleid op school. De rol van de zorgcoördinator is daarbij het uitgangspunt.Te bepalenTe bepalen
- Netwerkdag voor leerlingenbegeleiders regio Mechelen-Brussel: Hefbomen voor kwaliteit n.a.v. de onderwijsspiegel - 15 mei 2025Vraag jij je soms af hoe je als leerlingenbegeleider jouw sleutelrol nog beter kan opnemen? Ben je benieuwd hoe anderen dit doen? Wil je zelf ervaringen delen? Sta je open voor supervisie en intervisie over jouw vragen en die van anderen? Dan is dit netwerkmoment iets voor jou!15 mei 2025Mechelen
- Leerpad - Continuum van zorg - handelingsplanmatig werken. De basisMet de komst van het Leersteundecreet introduceerde de Vlaamse Overheid 'Handelingsplanmatig werken' en het' Individueel Aangepast Curriculum' als nieuwe termen binnen het onderwijs. Wil je je kennis daarover op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Netwerk Ervaren zorgcoördinatoren individueel, KO en LO 24/04/2025Tijdens dit initiatief bieden we voldoende kansen om met collega's in te zoemen op de taken van een zorgcoördinator.Tijdens dit initiatief krijg je de kans om met de verworven basiskennis vanuit het Groeitraject 'startende' zorgcoördinator aan de slag te gaan.Tijdens dit initiatief is er voldoende ruimte om te reflecteren en ervaringen uit te wisselen met andere zorgcoördinatoren.24 april 2025Antwerpen
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagenPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Meerdere dataBrussel
- Netwerk Leerlingbegeleiding Limburg so 08/05/2025Je deelt voorbeelden en praktijkervaringen over het begeleiden in fase 0 en 1. Je kan feedback krijgen op je huidige werking. Verder gaan we aan de slag met hoe je je rol concreet kan opnemen als leerlingenbegeleider, als lid van het team en de persoon die je bent. Je zoekt samen met anderen naar antwoorden op je leervragen.8 mei 2025Hasselt
- Lerend netwerk: doelgericht samenwerken binnen een divers en wisselend teamMerk je op jouw school dat het een hele uitdaging is om je team gelijkgericht en afgestemd aan de slag te laten gaan vanuit het leerplan? Vind je het moeilijk om dit vanuit jouw rol te begeleiden? Ben je hiervoor op zoek naar nieuwe inzichten van waaruit je graag actief aan de slag gaat? Overleg je graag met collega's om te zien hoe zij het aanpakken? Dan is dit lerend netwerk een unieke kans om jezelf zowel inhoudelijk als praktijkgericht te versterken.Meerdere dataAntwerpen
- Lerend netwerk: didactische coach, vanuit effectieve didactiek naar een sterk didactisch beleid!We weten allemaal hoe belangrijk onderwijskundig beleid is. De inspectie geeft al een langere tijd het belang hiervan aan. Helaas zien we ook steeds de beperktere mate waarin de standaarden hierin behaald worden. De vraag is dus hoe zorgen we er nu voor dat onderwijskundig beleid levend wordt en effect heeft voor alle leerlingen. In dit lerend netwerk delen we onze inzichten over effectieve didactiek en effectief didactisch beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door onze ervaringen te delen. Een lerend netwerk waar je dus echt aan de slag gaat om in jouw school het verschil te maken voor elke leerling.Te bepalenTe bepalen
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - wijzigende nood aan aanpassingen: de leerling krijgt een gewijzigd verslagIndien de nood aan aanpassingen voor een leerling wijzigt en de onderwijsbehoeften van die aard zijn dat voor de leerling een wijziging of opmaak van een IAC of OV4-verslag nodig is, spreken we over 'wijzigende nood'. In deze webinar krijg je info en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - handelingsplanmatig werken met een IAC in het gewoon onderwijsHoe geef je het plan van aanpak voor een leerling met een IAC-verslag vorm? Wanneer is dit nodig? Hoe realiseer je zulk plan? Wie neemt het initiatief? In dit vormingsinitiatief krijg je info en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.23 april 2025Online
- Groeitraject BaO - (startende) zorgcoördinatoren. Regio LimburgBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject BaO - (startende) zorgcoördinatoren. Regio Mechelen-BrusselBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Continuüm van zorg - basiszorg. Opdracht en rol van elke partner binnen leerlingenbegeleiding op schoolMet het leersteundecreet is er een nieuwe partner toegevoegd aan het speelveld van actoren die een rol spelen op vlak van leerlingenbegeleiding op school, namelijk de leersteuncentra.Er zijn nu vier decretaal vastgelegde partners op het vlak van leerlingebegeleiding: de school, die de regie heeft over het totale leerproces van de leerling, de pedagogische begeleiding, het centrum voor leerlingenbegeleiding en het leersteuncentrum.In dit webinar verhelderen we de rol van elke partner en benoemen we uitdagingen en kansen om verbindend samen te werken.Te bepalenTe bepalen
30 van 47