Continuüm van zorg

De begeleiding van de leerlingen begint in jouw klas. Maar samenwerking met de andere leraren, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, directie … maakt van leerlingenbegeleiding teamwerk. De zeven uitgangspunten van het handelingsgericht werken kunnen daarbij de motor zijn.

Downloads

Een aantal aspecten van het continuüm van zorg overstijgen de verschillende fasen:

  • enkele basisprincipes
  • de zeven uitgangspunten van handelingsgericht werken
  • werken in team (klasbespreking, overgangsgesprekken, zorgoverleg, multidiscipinair overleg)

382KB

In de fase van de verhoogde zorg voorzie je met je team in extra ondersteuning als de brede basiszorg niet volstaat. Je kunt hiervoor de M-cirkel gebruiken.

686KB

In de fase van uitbreiding van zorg heb je nood aan bijkomende inzichten van het CLB. Dat kan leiden tot externe ondersteuning.

414KB

Als een leerling een verslag heeft dat toegang geeft tot het buitengewoon onderwijs of tot een individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs situeert de begeleiding zich in fase 3.

360KB

Een aantal aspecten van het continuüm van zorg overstijgen de verschillende fasen:

  • enkele basisprincipes
  • de zeven uitgangspunten van handelingsgericht
  • werken werken in team (begeleidende klassenraad, vakwerkgroep, ondersteunend personeel, leerlingenbegeleider en cel leerlingenbegeleiding, GOK-coördinator).

366KB

In de fase van de verhoogde zorg voorzie je met je team in extra ondersteuning als de brede basiszorg niet volstaat. Je kunt hiervoor de M-cirkel gebruiken.

687KB

In de fase van uitbreiding van zorg heb je nood aan bijkomende inzichten van het CLB. Dat kan leiden tot externe ondersteuning.

411KB

In de fase van uitbreiding van zorg heb je nood aan bijkomende inzichten van het CLB. Dat kan leiden tot externe ondersteuning.

412KB

Het decreet leerlingenbegeleiding verplicht basis- en secundaire scholen sinds 1 september 2018 om een beleid op leerlingenbegeleiding uit te werken, te implementeren en te evalueren. Daarbij moeten secundaire scholen één of meer personeelsleden aanduiden die met leerlingenbegeleiding worden belast. In deze tekst vertalen we dat naar de rol die de leerlingenbegeleider en de cel leerlingenbegeleiding hierin kunnen spelen en kaderen we dat binnen het geheel van de leerlingenbegeleiding. We willen scholen in de eerste plaats inspireren om vanuit het eigen pedagogisch project en de schoolcontext hun beleid vorm te geven.

296KB

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      02 507 07 25
      Jan Coppieters
      pedagogisch begeleider
          02 507 07 87
          Lien De Feyter
          stafmedewerker
              02 507 07 64
              Bert De Jonghe
              stafmedewerker
                  02 507 06 75
                  Barbara Heyde
                  stafmedewerker
                      02 507 08 66
                      Annemie Jennes
                      stafmedewerker
                          02 507 06 25
                          Inge Ranschaert
                          pedagogisch begeleider
                              02 507 06 97
                              Floor Tempelaere
                              pedagogisch begeleider
                                  02 507 06 94
                                  0485 50 27 72
                                  Conny Vermandere
                                  stafmedewerker
                                      02 507 06 86
                                      ×
                                      Kijkt als...
                                      Niveau
                                      Regio