De begeleiding van de leerlingen begint in jouw klas. Maar samenwerking met de andere leraren, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, directie … maakt van leerlingenbegeleiding teamwerk. De zeven uitgangspunten van het handelingsgericht werken kunnen daarbij de motor zijn.
Downloads
Een aantal aspecten van het continuüm van zorg overstijgen de verschillende fasen:
In de fase van de verhoogde zorg voorzie je met je team in extra ondersteuning als de brede basiszorg niet volstaat. Je kunt hiervoor de M-cirkel gebruiken.
In de fase van uitbreiding van zorg heb je nood aan bijkomende inzichten van het CLB. Dat kan leiden tot externe ondersteuning.
Als een leerling een verslag heeft dat toegang geeft tot het buitengewoon onderwijs of tot een individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs situeert de begeleiding zich in fase 3.
Een aantal aspecten van het continuüm van zorg overstijgen de verschillende fasen:
In de fase van de verhoogde zorg voorzie je met je team in extra ondersteuning als de brede basiszorg niet volstaat. Je kunt hiervoor de M-cirkel gebruiken.
In de fase van uitbreiding van zorg heb je nood aan bijkomende inzichten van het CLB. Dat kan leiden tot externe ondersteuning.
In de fase van uitbreiding van zorg heb je nood aan bijkomende inzichten van het CLB. Dat kan leiden tot externe ondersteuning.
Het decreet leerlingenbegeleiding verplicht basis- en secundaire scholen sinds 1 september 2018 om een beleid op leerlingenbegeleiding uit te werken, te implementeren en te evalueren. Daarbij moeten secundaire scholen één of meer personeelsleden aanduiden die met leerlingenbegeleiding worden belast. In deze tekst vertalen we dat naar de rol die de leerlingenbegeleider en de cel leerlingenbegeleiding hierin kunnen spelen en kaderen we dat binnen het geheel van de leerlingenbegeleiding. We willen scholen in de eerste plaats inspireren om vanuit het eigen pedagogisch project en de schoolcontext hun beleid vorm te geven.