Rol van het CLB bij de opstart van het HGD-traject

Welke bijkomende hulp biedt het CLB?

Je bent als school in de fase dat je bijkomende hulp nodig hebt om de diverse acties, die je al hebt ondernomen, verder uit te bouwen en aan te vullen. Het CLB zal samen met jou zo breed mogelijk kijken en samen op zoek gaan naar bijkomende mogelijkheden of adviezen. Het krijgt in deze fase een actieve rol in de individuele leerlingenbegeleiding, die verschillende vormen kan aannemen: een HGD-traject, een begeleiding, een advies (bv. bij vragen over studiekeuze en oriëntering) of overleg met externen (draaischijffunctie).

We zoomen hier enkel in op het HGD-traject waarvan we hieronder het systematisch verloop beschrijven met het CLB als regisseur. Tijdens het hele proces werkt het CLB nauw en constructief samen met leerling, ouders en school. Een goede communicatie maakt daar deel van uit. Een HGD-traject kan snel gaan (bv. als er al voldoende info beschikbaar is), maar neemt vaak enige tijd in beslag. Regelmatige afstemming tussen CLB, leerling, ouders en school over de verwachtingen en de verdere stappen in het traject kan voor wederzijds begrip zorgen.

Via handelingsgerichte diagnostiek zal het CLB het ‘beeld’ van de leerling verbreden en verdiepen en in overleg met de betrokkenen, zoveel als mogelijk in consensus, een advies formuleren. Het CLB kan indien nodig én in overleg zelf de diagnoses dyslexie, dyscalculie, cognitief sterk functioneren en verstandelijke beperking stellen als een classificerende diagnostiek aan de orde is (zie Algemeen Diagnostisch Protocol (ADP)). Voor andere classificaties (motorische ontwikkelingsstoornis, ontwikkelingsdysfasie, ADHD, ASS, gedragsstoornissen, visuele beperking, auditieve beperking) verwijst het CLB door naar externe deskundigen. Een diagnose is geen doel op zich maar wordt in de eerste plaats gezien als middel om een beter zicht te krijgen op het functioneren van de leerling om zo nog beter tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften.

Het doel van het HGD-traject bestaat erin meer inzicht te krijgen in de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de individuele leerling en de ondersteuningsbehoeften van zowel het school- en lerarenteam als de ouders. Samen met leerling, ouders, leersteuncentrum, schoolteam, CLB, pedagogische begeleiding en eventueel andere partners kan zo het aanbod beter afgestemd worden op de noden van de leerling. De school zal op basis van deze adviezen acties ondernemen en evalueren.

In de omzendbrief Leersteun in het basis- en secundair onderwijs staat beschreven dat het HGD-traject aanleiding kan geven tot het advies dat verdere maatregelen op niveau van de brede basiszorg of verhoogde zorg genomen kunnen worden en dat er (nog) geen GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag wordt opgemaakt. Het CLB kan de school adviseren om haar pedagogische begeleidingsdienst (PBD) te betrekken wanneer het inschat dat de school structurele versterking nodig heeft in de fase van de brede basiszorg en de fase van de verhoogde zorg. In het structurele overleg tussen school, CLB en PBD bespreken de partners ook samen welke knelpunten er zijn in het beleid qua leerlingenbegeleiding, hoe de school zich kan versterken en wie welke rol daarin opneemt (zie hoofdstuk 1). Van de school wordt verwacht dat ze ook in de fase van verhoogde zorg al tijdig het CLB aanspreekt wanneer er vragen zijn of wanneer er een stagnerende of negatieve evolutie is in het traject van een leerling. Dat kan aanleiding geven tot de inzet van consultatieve leerlingenbegeleiding of de start van de fase van uitbreiding van zorg.

Als uit het handelingsgericht diagnostisch traject blijkt dat het inzetten van leersteun, in combinatie met compenserende of dispenserende maatregelen, nodig en voldoende is om de leerling het gemeenschappelijk curriculum te laten volgen, kan het CLB een GC-verslag opstellen. Het GC-verslag geeft dus toegang tot leersteun voor leerlingen die het gemeenschappelijk curriculum volgen in een school voor gewoon onderwijs. Hoewel er geen diagnose voor een bepaald type nodig is om een GC-verslag op te maken, moet het verslag wel aangeven welke specifieke deskundigheid van welk type nodig is om de leersteunnoden op te vangen.

Als het CLB in de fase van verhoogde zorg al een traject heeft doorlopen met de school, de leerling en de ouders en op basis daarvan over voldoende informatie beschikt, kan het ook overgaan tot de opmaak van een GC-verslag zonder eerst een handelingsgericht diagnostisch traject te doorlopen.

Als ouders niet akkoord gaan met de opmaak of inhoud van een GC-verslag, wordt dat vermeld in het GC-verslag. Er kan dan wel leersteun geboden worden die gericht is op de versterking van de leerkracht of het schoolteam.

Als uit een HGD-traject blijkt dat een leerling het gemeenschappelijke curriculum niet kan blijven volgen, maar nood heeft aan een individueel aangepast curriculum (IAC), zal het CLB in samenspraak met de school, leerling en ouders een IAC-verslag opstellen. Dat vormt de basis voor een individueel aangepast curriculum voor leerlingen in het gewoon of buitengewoon onderwijs. Als blijkt dat de leerling het gemeenschappelijk curriculum van het gewoon secundair onderwijs aankan maar dat er intensieve onderwijskundige en orthopedagogische of orthodidactische ondersteuning nodig is om het gemeenschappelijk curriculum te kunnen volgen, en ook de inzet van paramedisch, sociaal, medisch, psychologisch of orthopedagogisch personeel noodzakelijk is om dit mogelijk te maken, dan kan het CLB een OV4-verslag opmaken. Dit vormt de basis voor het volgen van het gemeenschappelijk curriculum met intensieve ondersteuning met als doel de reguliere studiebekrachtiging, in het gewoon secundair onderwijs of het buitengewoon secundair onderwijs OV4 (zie fase 3).

HGD is een kwaliteitskader bestaande uit een geheel van uitgangspunten en fasen. De ordening is een leidraad die flexibel kan verlopen.

Meer informatie over fase 2 en het verloop van een HGD-traject binnen het zorgcontinuüm vind je terug in het Algemeen Diagnostisch Protocol (ADP) van Prodia (= Protocollering van diagnostiek in leerlingenbegeleiding). Binnen dat netoverschrijdend project ontwikkelden de onderwijsverstrekkers, de CLB-sector en het departement Onderwijs, naast het ADP, zeven specifieke diagnostische protocollen (SDP):

  • gedrag en emotie
  • cognitief sterk functioneren
  • lezen en spellen
  • motoriek
  • spraak en taal
  • wiskunde
  • cognitief zwak functioneren.
De diagnostische protocollen zijn ontwikkeld om onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van de leraren en ouders systematisch en genuanceerd in beeld te brengen.
Het CLB hanteert de protocollen voor de handelingsgerichte diagnostiek, in nauwe samenwerking met de scholen en andere betrokkenen (leerlingen, ouders, leersteunleersteuncentrum, pedagogische begeleiding en externe diensten). De protocollen reiken ook handvatten aan om zorg op school in te vullen. Je vindt er onder andere tips per fase van het zorgcontinuüm, maar ook concrete tools of bijkomende informatie over leer‑, gedrags- en ontwikkelingsproblemen.

Wat voorafging (in jouw school)

sla link op in klembord

Kopieer

Tijdens de fasen van brede basiszorg (fase 0) en verhoogde zorg (fase 1) verzamelden jij en je collega’s heel wat gegevens in het leerlingendossier. Het is daarbij uitdrukkelijk de bedoeling om enkel die informatie te verzamelen die relevant is en bijdraagt tot een goede leerlingenbegeleiding (Need to know, not nice to know).

De CLB-medewerker bouwt verder op die gegevens. Indien nodig vervolledigt en verfijnt hij ze. Hoe beter het overzicht van het schoolteam op het gevolgde traject in de school en op de communicatie daarover met ouders en leerling, hoe efficiënter een HGD-traject kan lopen.

In ons voorbeeld van Max betekent dit het volgende:

De klassenraad en leerlingenbegeleider gebruiken de M-cirkel om redelijke aanpassingen te bepalen die ze ook evalueren. De verslaggeving van hun overlegmomenten, hun bevindingen evenals de gesprekken met de ouders van Max worden geregistreerd in het leerlingvolgsysteem. Steeds is er oog voor de sterktes van Max en de beschermende factoren in zijn context. Zijn onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften worden uitvoerig besproken en de ouders worden, als ervaringsdeskundigen, ook expliciet om hun mening gevraagd. Op een tussentijds overleg spreken de ouders af dat de heer El Boutadi (via de CEL leerlingenbegeleiding) Max zal aanmelden bij het CLB. Een CLB-medewerker contacteert de ouders.

Onthaal en vraagverheldering door het CLB

sla link op in klembord

Kopieer

Tijdens het eerste gesprek luistert de CLB-medewerker in de eerste plaats naar de bezorgdheden en de beleving van de hulpvrager. Door gerichte vragen te stellen, verheldert hij de vraag verder.

We onderscheiden daarbij twee situaties:

  • De hulpvraag komt via de school
    Het schoolteam geeft aan welke maatregelen (in fase 0 en 1) al genomen werden en waar het vastloopt. De CEL leerlingenbegeleiding signaleert aan het CLB dat er verdere stappen nodig zijn.
    Bij het doorlopen van de eerste twee fasen van het zorgcontinuüm betrekt de school de ouders zoveel als mogelijk. Succesfactoren daarbij zijn:regelmatige terugblik op wat (niet) werkt.
    • een gedeelde bezorgdheid tussen ouders en school
    • wederzijdse transparantie over de genomen acties
    • regelmatige terugblik op wat (niet) werkt.
Wanneer de school wenst over te gaan tot aanmelding bij het CLB wordt expliciet om instemming van de betrokken leerling en/of de ouders gevraagd.
Als de ouders geen toestemming geven, blijft de school inzetten op verbinding met de ouders om alsnog toestemming te krijgen het CLB te betrekken. Als de ouders blijven weigeren, kan het CLB overgaan tot het schrijven van een GC-verslag enkel gericht op leerkracht- en schoolteamgerichte leersteun. Ondertussen kan het CLB de school verder ondersteunen via consultatieve leerlingenbegeleiding (fase 1), alsook mee zoeken naar wegen om samen met de ouders tot een gedeelde bezorgdheid te komen. In de meeste gevallen wordt de toestemming tot betrokkenheid wel gegeven en kan het CLB verdere stappen zetten. In een aantal gevallen betekent dit de opstart van een HGD-traject.

  • De hulpvraag komt rechtstreeks van de ouders/leerling
    Het CLB vraagt toestemming om de school te betrekken bij het HGD-traject. Als de leerling/ouders niet wenst/wensen dat de school op de hoogte gebracht wordt van hun vraag, dan gaat het CLB met de ouders en de leerling aan de slag. Het CLB blijft streven naar verbinding tussen school en ouders om relevante informatie (zoals handelingsadviezen …) te kunnen doorgeven.

Wanneer de CLB-medewerker in deze fase van mening is dat er een intensiever traject dient opgezet te worden, dan wordt binnen het ruimere CLB-team bekeken wie de vraag zal opnemen. Vaak zal dit samenhangen met de expertise en ervaring die nodig geacht wordt voor de verdere opvolging. Een medische vraag zal daarom vaker opgenomen worden door een arts of paramedisch geschoolde CLB-medewerker dan door een psycholoog of maatschappelijk werker. Tijdens het traject kan het dan ook voorkomen dat er andere expertises of disciplines worden geconsulteerd wanneer dit nodig wordt geacht voor de verderzetting van het onderzoek of de begeleiding.

De ouders of de bekwame leerling kunnen op ieder moment hun toestemming of hulpvraag intrekken.

Intakefase

sla link op in klembord

Kopieer

De CLB-medewerker probeert de hulpvraag te verduidelijken (in het voorbeeld van Max: hoe komen de specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften aan de oppervlakte? Hoe merken we dat Max moeite heeft met bepaalde zaken? Op welke momenten loopt het goed? Is de verandering in gedrag gelinkt aan een verandering in de thuissituatie? …). Het leerlingvolgsysteem of leerlingendossier bevat vaak al waardevolle aanknopingspunten. Jij kunt zelf ook extra informatie aanleveren op basis van jouw ervaringen met de leerling. Het CLB betrekt daarnaast ook de leerling, de ouders en eventuele externen (bv. als de leerling in begeleiding is bij een psychiater of logopedist).

Het CLB verzamelt informatie over het functioneren van de leerling aan de hand van de componenten in het International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Youth (ICF-CY). Doorheen het verdere diagnostische traject wordt die beeldvorming aangevuld en bijgestuurd.

ICF biedt een specifiek begrippenkader waarmee je het menselijk functioneren met zijn sterktes en beperkingen kan beschrijven. Het CLB hanteert dat classificatiesysteem ook bij het opmaken van een GC-, IAC- of OV4- verslag. Het systeem is gebaseerd op een sociaal model van handicap.

Sociale modellen maken een onderscheid tussen functiebeperking en handicap. Iemand kan een beperking hebben van één of andere lichamelijke of geestelijke functie. Een handicap wordt het pas wanneer de samenleving drempels of barrières opwerpt, ontoegankelijk is, geen gelijke kansen biedt. De uitdaging bestaat erin om die drempels weg te nemen.

Strategiefase

sla link op in klembord

Kopieer

De informatie uit de intakefase wordt in de strategiefase overzichtelijk gemaakt. Vervolgens bepaalt het CLB de verdere strategie. Ofwel is verder onderzoek nodig om de hulpvragen te beantwoorden, ofwel beschikt het CLB over voldoende info om meteen door te gaan naar de integratie- en aanbevelingsfase. Als verder onderzoek nodig is, formuleert het CLB een aantal hypotheses en mogelijke onderzoeksvragen.

De CLB-medewerker neemt opnieuw contact met de ouders/leerling. Hij informeert over het traject tot dan toe en de mogelijke verdere stappen (en dus nog niet over adviezen). Samen komen ze tot een akkoord over de onderzoeksvragen en maken ze afspraken over het vervolg van het traject. Wat er gedeeld wordt met de school is afhankelijk van de toestemming van de ouders/leerling.

Onderzoeksfase

sla link op in klembord

Kopieer

Het doel van de onderzoeksfase is de resterende onderzoeksvragen te beantwoorden. Het CLB heeft de regie over het diagnostisch traject, maar voert niet altijd alle onderzoeken zelf uit. Door de leerling, de ouders en de school zo actief mogelijk te laten meewerken, benut het CLB hun deskundigheid en ervaring tijdens het diagnostisch proces. Dat verhoogt de handelingsgerichtheid van het advies. Vaak worden verschillende methodes gecombineerd, bijvoorbeeld een gesprek met jou als leraar, observaties tijdens de lessen, een bepaalde aanpak uitproberen en het effect ervan nagaan, de afname van een genormeerde test of vragenlijst.

Integratie- en aanbevelingsfase

sla link op in klembord

Kopieer

De integratie- en aanbevelingsfase is een fase van reflectie en bereidt de adviesfase voor. Het doel van de integratie- en aanbevelingsfase is, gebaseerd op de resultaten van de onderzoeksfase, na te gaan welk handelen wenselijk is voor deze leerling en zijn context.

Het CLB-team brengt alle resultaten samen tot één overkoepelend beeld. Dat omvat een antwoord op de verschillende onderzoeksvragen. In overleg met de leerling, de ouders en de school formuleert het CLB-team vanuit de vooropgestelde doelen zowel de onderwijs- en opvoedingsbehoeften (van de leerling) als de ondersteuningsbehoeften (van de leraren) evenals mogelijke maatregelen en aanbevelingen. In deze fase wordt nog niets beslist.

Adviesfase

sla link op in klembord

Kopieer

In de adviesfase worden de aanzetten uit de integratie-/aanbevelingsfase samen met de betrokkenen (ouders, leerling, jij en andere betrokken collega’s …) verder uitgewerkt. Het resultaat van de adviesfase bestaat uit aanbevelingen voor leerling, ouders en/of school.

Wanneer er afstemming over de aanbevelingen is bereikt tussen de betrokkenen krijgen deze aanbevelingen het statuut van advies. Er worden duidelijke afspraken gemaakt over de manier waarop het advies in praktijk wordt omgezet en welke interventies worden ingezet. Concreet wil dat zeggen:

  • Welke doelen willen we bereiken? Welke acties zijn nodig voor het bereiken van het gemeenschappelijk curriculum?
  • Wat zijn de onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften van de leerling? Welke specifieke compenserende technieken dienen aangeleerd? Bv. alternatieve communicatiestrategie, spraakafzien, hoortraining, braille, visus-training, gebruik hulpmiddelen, sociale vaardigheidstraining, identiteitsontwikkeling, gedragsregulatie … Er wordt daarbij gestreefd naar een gelijkgerichte aanpak tussen de didactische en de therapeutische insteken.
  • Aan welke (formele) stappen moet nog worden voldaan om de doelen te bereiken? Denk bijvoorbeeld aan:
    • aanpassing van de maatregelen in fase 1 (evt. concreet vastgelegd in een begeleidingsplan)
    • opstellen van een verwijsbrief (bv. naar een centrum voor ambulante revalidatie)
    • mogelijkheden aanreiken van rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp zoals Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW), Therapeuten voor jongeren (Tejo), Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg …
    • opmaak van een A-document in het kader van doorverwijzing naar niet-rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp
    • opmaak van een GC- verslag dat recht geeft op leersteun vanuit een leersteuncentrum waarbij de school is aangesloten. Daaraan koppelt je school vervolgens een begeleidingsplan met concrete afspraken over de verdere begeleiding van de leerling
    • opmaak van een IAC-verslag dat recht geeft op een individueel aangepast curriculum (IAC) in het gewoon onderwijs of om de overstap te maken naar het buitengewoon onderwijs (zie fase 3)
    • opmaak van een OV4-verslag waarbij de leerling zowel in gewoon als in buitengewoon onderwijs het GC volgt, maar nood heeft aan intensieve onderwijskundige en orthopedagogische of orthodidactische ondersteuning, waarbij de inzet van paramedisch, sociaal, medisch, psychologisch of orthopedagogisch personeel noodzakelijk is om de leerling binnen het gemeenschappelijk curriculum te blijven meenemen en de doelen van het gemeenschappelijk curriculum en de bijkomende doelen te bereiken en de reguliere studiebekrachtiging te behalen.
  • Wat zijn de ondersteuningsbehoeften van jou en je collega’s? Welke expertise en ondersteuning (door CLB, pedagogische begeleidingsdienst, externen …) hebben jullie nodig om de doelen te bereiken?

Het streven naar een consensus tussen alle betrokkenen vormt het uitgangspunt. Vaak lukt dat, soms ook niet. Als ouders bijvoorbeeld niet akkoord gaan met de opmaak van een GC-verslag kan dat tot gevolg hebben dat het CLB oordeelt dat er verder wordt ingezet op de relatie met ouders of dat er alsnog een GC-verslag wordt uitgereikt waarmee alleen leerkracht- en schoolteamgerichte leersteun kan worden aangevraagd.

Handelen en evalueren

sla link op in klembord

Kopieer

De vroegere draagkrachtafweging is vervangen door een nieuwe regeling waarbij de afweging van de redelijkheid van aanpassingen centraal staat. Leerlingen die een GC-verslag krijgen, kunnen niet geweigerd worden omwille van onredelijkheid van aanpassingen. De school kan met andere woorden voor deze leerling geen afweging van de redelijkheid van de aanpassingen doen.

Waar de regie van het diagnostisch traject bij het CLB-team ligt, verschuift de regie bij het handelen en evalueren terug naar jou en je collega’s. Jij speelt samen met je collega’s een centrale rol. De meeste afspraken zullen gevolgen hebben voor jouw klaspraktijk, al blijft het omzetten van het advies naar de praktijk een gedeelde verantwoordelijkheid voor het schoolteam, ouders en leerling. Indien nodig, doet de school een beroep op het CLB-team en de pedagogische begeleidingsdienst. Het CLB blijft vanuit haar draaischijffunctie verantwoordelijk voor de contacten met de welzijnspartners.

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      02 507 07 25
      Jana Gastmans
      pedagogisch begeleider
          0486 58 70 20
          Inge Ranschaert
          pedagogisch begeleider
              02 507 06 97
              Conny Vermandere
              stafmedewerker
                  02 507 06 86
                  ×
                  Kijkt als...
                  Niveau
                  Regio