Toelichting bij LPD 2 Techniek B-stroom

Hieronder wordt toelichting gegeven bij doelstelling 2 van het leerplan techniek B-stroom.

Het leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 2 De leerlingen passen een wetenschappelijke methode toe om vragen te beantwoorden.

Onderzoekscyclus

sla link op in klembord

Kopieer

Welke wetenschappelijke methode je toepast of gebruikt, om een onderzoeksopdracht uit te voeren, bepaal je zelf als vakgroep. Een wetenschappelijk onderzoek verloopt wel op een systematische manier. Het moet aan een aantal criteria beantwoorden en volgens een aantal vaste stappen verlopen, nl de onderzoekscyclus.

Van belang is ook om eenvormigheid te bekomen met andere vakgebieden.

Verschillen met de A-stroom: de activiteiten kunnen worden beperkt in complexiteit of sterk worden begeleid.
Het is niet de bedoeling om alle deelvaardigheden telkens in te oefenen bij elk onderzoek.

Een mogelijk voorbeeld van een onderzoekscyclus …

Het technisch proces (van probleemstelling, behoefte tot evaluatie) waar de meeste van jullie vertrouwd mee zijn kan ook een mogelijke piste zijn om mee aan de slag te gaan.

Deelaspect ‘onderzoek uitvoeren of werkwijze’: een onderzoeksplan is een noodzakelijk instrument als voorbereiding op het verwerven en verwerken van je werk.

  • voorbereiden: wie doet wat, hoeveel tijd hebben we, welke materialen kunnen we gebruiken …
  • uitvoeren: hoe ga je de informatie noteren, wat heb je nodig …
  • rapporteren: op welke manier gaan we het rapporteren, een presentatie of schriftelijk …
  • reflectie: reflecteren over het resultaat …

Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kun je terecht op de PRO.-site.: techniek B-stroom

×
Kijkt als...
Niveau
Regio