Hieronder wordt toelichting gegeven bij doelstelling 2 van het leerplan techniek B-stroom.
LPD 2 De leerlingen passen een wetenschappelijke methode toe om vragen te beantwoorden.
Welke wetenschappelijke methode je toepast of gebruikt, om een onderzoeksopdracht uit te voeren, bepaal je zelf als vakgroep. Een wetenschappelijk onderzoek verloopt wel op een systematische manier. Het moet aan een aantal criteria beantwoorden en volgens een aantal vaste stappen verlopen, nl de onderzoekscyclus.
Van belang is ook om eenvormigheid te bekomen met andere vakgebieden.
Verschillen met de A-stroom: de activiteiten kunnen worden beperkt in complexiteit of sterk worden begeleid.
Het is niet de bedoeling om alle deelvaardigheden telkens in te oefenen bij elk onderzoek.
Een mogelijk voorbeeld van een onderzoekscyclus …
Het technisch proces (van probleemstelling, behoefte tot evaluatie) waar de meeste van jullie vertrouwd mee zijn kan ook een mogelijke piste zijn om mee aan de slag te gaan.
Deelaspect ‘onderzoek uitvoeren of werkwijze’: een onderzoeksplan is een noodzakelijk instrument als voorbereiding op het verwerven en verwerken van je werk.
Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kun je terecht op de PRO.-site.: techniek B-stroom