Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we hier wat inspiratie. Hieronder bespreken we leerplandoel 5 (A-stroom) = leerplandoel 4 (B-stroom).
LPD5 (A-stroom) = LPD4 (B-stroom) De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten en hulpmiddelen
Dit leerplandoel bevat twee elementen:
Een aantal voorbeelden van wat hiermee wordt bedoeld:
'Hulpmiddelen' is een breed begrip. Dit omvat o.a. handgereedschap zoals een schroevendraaier, een hamer, een handzaag, schuurpapier, ... Maar ook spade ,schoffel, snoeischaar, een gewone schaar, ... zijn hulpmiddelen.
Een paar voorbeelden:
- Tijdens een onderzoekje moeten de leerlingen een reageerbuisje tot de helft vullen met een te onderzoeken vloeistof en er via een pipet 2 druppeltjes contrastvloeistof aan toevoegen. Het nauwkeurig vullen van het proefbuisje en het aanbrengen van de druppeltjes contrastvloeistof is een perfecte illustratie van dit leerplandoel.
- Leerlingen moeten plooilijnen aanduiden op een kunstofplaatje. Het ene lijntje moet onder een hoek van 90° geplooid worden, het andere onder een hoek van 45°. Het juist instellen van de plooihoek en het nauwkeurig hanteren van de kunststofplooier is ook een voorbeeld van dit leerplandoel.
Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kan je terecht op de PRO.-site.: techniek A-stroom; techniek B-stroom