Toelichting bij leerplandoel 5 (A-stroom) en leerplandoel 4 (B-stroom)

Ben je nog niet zo thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom) of heb je graag wat extra inspiratie voor het realiseren van een leerplandoel, dan geven we hier wat inspiratie. Hieronder bespreken we leerplandoel 5 (A-stroom) = leerplandoel 4 (B-stroom).

Het leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

LPD5 (A-stroom) = LPD4 (B-stroom) De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten en hulpmiddelen

Dit leerplandoel bevat twee elementen: 

  1. de leerlingen gebruiken meetinstrumenten met de nodige nauwkeurigheid
  2. de leerlingen gebruiken hulpmiddelen met de nodige nauwkeurigheid 

Leerlingen gebruiken meettoestellen met de nodige nauwkeurigheid

sla link op in klembord

Kopieer

Een aantal voorbeelden van wat hiermee wordt bedoeld:

  • Leerlingen meten de lengte van een stuk hout met een rolmeter correct op tot 1mm nauwkeurig.
  • Leerlingen gebruiken een thermometer volgens de gebruiksaanwijzing en lezen de thermometer juist af.
  • Leerlingen moeten 84 gr suiker afwegen. Ze gebruiken hiervoor een weegschaal die tot op 1 gram nauwkeurig kan wegen. Ze houden rekening met het gewicht van het kommetje dat ze op de weegschaal plaatsen en gaan voorzichtig te werk bij het aanbrengen van de suiker.
  • Je wil een idee hebben van de oppervlakte van de speelplaats. Je vraagt aan 4 groepjes om dit op te meten. Hierbij heeft het weinig zin dat de leerlingen tot op 1mm nauwkeurig de zijden opmeten. Eén cm nauwkeurigheid volstaat.
  • Voor het nauwkeurig nameten van de diameter van een ijzerboortje is een meetlat niet het geschikte meettoestel, maar wel een schuifmaat.

de leerlingen gebruiken hulpmiddelen met de nodige nauwkeurigheid

sla link op in klembord

Kopieer

'Hulpmiddelen' is een breed begrip. Dit omvat o.a. handgereedschap zoals een schroevendraaier, een hamer, een handzaag, schuurpapier, ... Maar ook spade ,schoffel, snoeischaar, een gewone schaar, ... zijn hulpmiddelen. 
Een paar voorbeelden:
- Tijdens een onderzoekje moeten de leerlingen een reageerbuisje tot de helft vullen met een te onderzoeken vloeistof en er via een pipet 2 druppeltjes contrastvloeistof aan toevoegen. Het nauwkeurig vullen van het proefbuisje en het aanbrengen van de druppeltjes contrastvloeistof is een perfecte illustratie van dit leerplandoel.
- Leerlingen moeten plooilijnen aanduiden op een kunstofplaatje. Het ene lijntje moet onder een hoek van 90° geplooid worden, het andere onder een hoek van 45°. Het juist instellen van de plooihoek en het nauwkeurig hanteren van de kunststofplooier is ook een voorbeeld van dit leerplandoel.

Verder verdiepen in het leerplan?

sla link op in klembord

Kopieer

Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kan je terecht op de PRO.-site.: techniek A-stroom; techniek B-stroom

×
Kijkt als...
Niveau
Regio