Een school heeft heel wat vrijheid i.v.m. de schoolagenda van haar leerlingen. Het gebruik ervan verschilt echter van school tot school, afhankelijk van de functie die de school aan de schoolagenda toekent. In ieder geval is de schoolagenda voor de leerling een belangrijk werkinstrument. We geven antwoorden op diverse aspecten van de schoolagenda en op de vragen die scholen hebben bij het gebruik ervan.
De keuze voor een digitale of een papieren agenda is vrij. Een school die een schoolagenda digitaal aan zijn leerlingen ter beschikking stelt, moet hen ook de keuze laten voor een papieren versie. De directie kan zijn leerlingen een formulier laten invullen waaruit die keuze duidelijk blijkt.
Leerlingen die voor een papieren versie kiezen, moeten deze automatisch van de school ontvangen; ze mogen niet genoodzaakt zijn zelf het schoolagenda af te drukken. Verder moet de school erover waken dat elke leerling, ongeacht zijn socio-economische achtergrond, zowel thuis als op school de nodige toegang heeft om het schoolagenda digitaal te consulteren. Ook de ouders moeten, gezien de communicatieve functie van de agenda, in staat zijn de agenda van hun zoon of dochter thuis te kunnen bekijken.
De school bepaalt vanuit haar pedagogische vrijheid zelf de functie en vormgeving ervan. De schoolagenda van een leerling kan om die reden verschillende functies hebben. Vanuit de schoolpraktijk herken je de volgende opties.
De schoolagenda fungeert voor de leerlingen als een duidelijk houvast voor hun studie- en werkplanning.
De taken, te leren lessen, voorbereidingen en langlopende taken worden genoteerd. Dat is ongetwijfeld de belangrijkste functie van de schoolagenda.
Traditioneel heeft de schoolagenda ook een registratiefunctie. Alle lesonderwerpen en evaluatiemomenten binnen de klas, met aanduiding van de betreffende leerstof, worden met de precieze datum geregistreerd. Indien lessen wegvallen, worden de vervangingsactiviteiten vermeld.
Leerlingen zijn wettelijk gezien niet verplicht elk lesuur in hun agenda te noteren.
De schoolagenda is een handig communicatiemiddel met de ouders. Ze geeft hen zicht op het schoolwerk van hun kinderen.
Besluit
Scholen zijn vrij zelf te bepalen welke functies ze aan de schoolagenda toekennen. Ze kunnen zich beperken tot één van de bovenvermelde functies, de diverse functies integreren of bijkomende functie(s) toevoegen. Na het bepalen van de functie(s) van de schoolagenda gaat de school op zoek naar een gepaste schoolagenda.
De school neemt de afspraken over het gebruik van de schoolagenda in het schoolreglement op. Ze kan ook ingaan op het bewaren ervan tijdens en na het schooljaar.
Uit bovenvermeld besluit blijkt dat de school vanuit haar pedagogische vrijheid zelf de vormgeving en functie van de schoolagenda bepaalt. Bijgevolg beslist de school ook zelf hoe de leerling de schoolagenda moet invullen en hoe de leraar dit controleert.
Afspraken met betrekking tot de schoolagenda van de leerling worden in het arbeidsreglement vastgelegd. Dit vermeldt uitdrukkelijk:
"Art. 6.§3. Eveneens ter uitvoering van artikel 7 van het Algemeen Reglement gelden m.b.t. de controle van schoolagenda’s, notities en schriften van leerlingen volgende afspraken: (...)".
De manier waarop de leerlingen hun schoolagenda moeten invullen, hangt af van de functie die de school aan de schoolagenda toekent.
Aandachtspunten
De leraar is verantwoordelijk voor de zorg die een leerling aan zijn schoolagenda besteedt. De school maakt afspraken welke taak hierin voor de vakleraar en de klastitularis is weggelegd.
In de reglementering staat niet dat ouders verplicht zijn de schoolagenda te ondertekenen. De school neemt daarover dus zelf een beslissing. Die wordt best in het schoolreglement opgenomen.
Ouders de schoolagenda laten ondertekenen kan tot een nauwere betrokkenheid bij de studie- en werkplanning van hun kind bijdragen. Op het vlak van de communicatie is de school zeker dat informatie die ze in de schoolagenda laat opnemen ook daadwerkelijk door de ouders gelezen wordt.
Indien de school aan de ouders vraagt om de schoolagenda van hun kind te ondertekenen, moet ze dat op geregelde tijdstippen controleren.
Licap geeft in samenwerking met Katholiek Onderwijs Vlaanderen verschillende schoolagenda’s uit. Op vraag van onze organisatie worden de agenda’s aan een scherpe prijs aangeboden om de solidariteit tussen kleine scholen en grotere scholengemeenschappen te respecteren.
De weekplanner bevat wekelijks inspirerende citaten. De christelijke identiteit komt daarbij aan bod. Er wordt aandacht besteed aan de religieuze feesten.
De Licap schoolagenda's bestaan in twee modellen:
De weekplanner biedt elke week in één oogopslag alle functies die de leerling nodig heeft:
De basisversie bevat daarnaast ruimte voor communicatie met de ouders. Wekelijks staat er ook een citaat of spreuk.
De studieplanner is een planningsagenda zonder meer, het ideaal instrument voor de leerling om taken en opdrachten te plannen, met ook ruimte voorzien voor communicatie met de ouders.De studieplanner is een ideale aanvulling op uw digitale agenda. De basisversie bevat wekelijks 2 blz. voor studieplanning (inclusief zaterdag en zondag), schoolvakanties niet inbegrepen.
Licap biedt ruime mogelijkheden om de schoolagenda te personaliseren:
De uitgeverij biedt de nodige ondersteuning bij het samenstellen van de agenda.
Indien wenselijk realiseert Licap ook een agenda volledig op maat van de school/scholengemeenschap, dus volledig afgestemd op uw behoeften en wensen. Je kunt hiertoe vrijblijvend een afspraak maken en een prijsofferte opvragen.
Voor meer informatie of een afspraak, neem je best contact op met Licap.