Hoe zet je leerlingen aan tot reflectie over eigen beleving en over het belang van muziek? Deze modellen geven je inspiratie en maken reflectie zichtbaar.
De leerlingen reflecteren over eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen
(LPD I-ARVOab 7; LPD I-ARVOab K5; LPD I-ARVOab K9; LPD II-ArVo-ddaa 6; LPD III-ArVo-ddaa 6)
Wat doet deze muziek, dit kunstwerk met jou?
Verwoord in een gedicht op welke manier het kunstwerk je raakt.
Op deze website vind je 40 dichtvormen met voorbeelden en stappenplan.
Werkwijze: 
Hoe voel jij je als je dit kunstwerk bekijkt? Wat voel je als je dit muziekstuk beluistert? 
Welk gevoel heeft de kunstenaar/componist proberen over te brengen? Is hij hierin geslaagd? Is je gevoel veranderd door de bespreking van het werk? Op welke manier?
Dit model kan ook bij creëren ingezet worden: 
Hoe voelde jij je tijdens de creatief/artistieke opdracht? Hoe voelde je je in het begin? Wat voel je nu? Welke gevoelens ben je onderweg nog tegengekomen?
Hoe voel jij je als je dit kunstwerk bekijkt? Wat voel je als je dit muziekstuk beluistert? 
Welk gevoel heeft de kunstenaar/componist proberen over te brengen? Is hij hierin geslaagd? 
Is je gevoel veranderd door de bespreking van het werk? Op welke manier?
Dit model kan ook bij creëren ingezet worden: 
Hoe voelde jij je tijdens de creatief/artistieke opdracht? Hoe voelde je je in het begin? Wat voel je nu? Welke gevoelens ben je onderweg nog tegengekomen?
Maak een song of rap waarin je verwoordt wat het muziekstuk met je doet…
Werkwijze: 
Thermometer 1: Wat vind je van de inhoud? De betekenis van het werk? 
Thermometer 2: Wat vind je van het kleurgebruik? De gekozen instrumenten? 
Thermometer 3: Wat vind je van de vormgeving? De opbouw van het muziekstuk? 
Thermometer 4: …
Hoe warm of koud krijg jij het van dit kunstwerk?  
 
Zet twee streepjes: eentje voor de vormgeving en eentje voor de inhoud van het werk.
Vloggen is bloggen via video. Bij vloggen film je jezelf. Vloggen ondersteunt het persoonlijk leren door het uiten van jezelf.
Werkwijze (werk de volgende stappen eerst uit op papier): 
Toen ik het werk voor de eerste keer beluisterde/bekeek, dacht ik… 
Na de bespreking denk ik, voel ik …
Hoeveel sterren is dit werk waard volgens jou?  
Waarom geef je dit aantal sterren en niet meer of minder?  
TIP: lees eerst een aantal recensies om te kijken wat er zoal in een recensie staat TIP: verwijs naar de vormgeving en de inhoud van het kunstwerk
Vul in en wissel uit.  
 
 TOP  
FLOP  
TIP  
Wat vind je sterk aan dit werk? 
Wat vind je minder goed? 
Wat zou jij willen veranderen? 
  
  
  
 
  
  
  
Aan elke vinger kleeft een andere vraag. Overloop de vragen en formuleer je antwoorden. 
 
Duim: Wat ging er goed? Waarin blonk je uit? 
Wijsvinger: Wat vond je leuk aan de opdracht? Wat zou je nog beter willen kunnen? 
Middelvinger: Wat vond je niet leuk aan de opdracht? 
Ringvinger: Wat wil je niet veranderen? 
Pink: Waarin wil je je verbeteren?
Na een opdracht of het doorlopen van een artistiek proces. 
 
Hoofd staat voor kennis, inzicht, begrip, betekenis, bewustwording, reflecteren.   
Wat neem je mee? Wat ga je onthouden? Welke nieuwe inzichten heb je verworven? ...  
 
Hart staat voor betrokkenheid, passie, motivatie, bezieling, beleving, enthousiasme, kiezen, willen, vertrouwen, volharden.   
Wat motiveert jou? Hoe heb je dit thema beleefd?  
  
Handen staat voor toepassen, uitvoeren, concreet maken, aan de slag gaan, in de praktijk brengen, oefenen, doen.  
Wat ga je doen?
Het reflectiemodel van Gibbs is een variatie op het model van Korthagen. 
Evalueren en analyseren zitten in het proces van reflecteren.  
 
Beschrijving       wat is er gebeurd? 
Gevoelens         wat denk en voel ik daarbij? 
Evaluatie            wat ging er goed en wat ging er verkeerd? 
Analyse              wat kan ik hiervan leren? 
Conclusie           wat had ik anders kunnen doen? 
Actieplan            wat neem ik mij voor?
Volg de link.
BIJ HET ZINGEN EN SPELEN 
BIJ HET LUISTEREN 
Ik neem actief deel 
Ik werk … muzikaal af 
Ik kan me expressief uiten 
Ik verbind me met mijn klasgenoten 
Ik oefen geconcentreerd 
Ik beleef plezier 
Ik sta open voor de opdracht 
Ik weet wat er van mij verwacht wordt 
 
Ik beleef plezier aan het luisteren 
Ik ben nieuwsgierig 
Ik luister geïnteresseerd 
Ik luister onbevooroordeeld, met open oren 
Ik luister aandachtig / Ik ben gefocust 
Ik denk na over de muziek 
Ik praat actief mee over het muziekstuk 
Ik houd rekening met andermans mening en inbreng 
 
BIJ GROEPSWERK of KLASSIKAAL MOMENT 
ALS LEERLING 
Ik toon interesse in andermans ideeën 
Ik houd rekening met de inbreng en mening van mijn groepsgenoten 
Ik werk samen 
Ik neem mijn taak / mijn rol  op 
Ik neem actief deel 
Ik verbind me met mijn klasgenoten 
Ik heb mijn materiaal bij 
Ik neem verantwoordelijkheid 
Ik neem initiatief 
Ik geef leiding wanneer nodig 
Ik kan kritisch zijn tegenover de groep 
Ik kan mijn ongelijk toegeven 
Ik accepteer leiding en ben bereid tot meewerken 
Ik word door de anderen aanvaard 
Ik negeer afleidingen 
Ik deel iets met een klasgenoot 
Ik stel me flexibel op 
Ik houd mij aan afspraken 
 
Ik zet door als het moeilijk is  
Ik zet door, ook als ik het niet leuk vind 
Ik concentreer me 
Ik werk gedisciplineerd 
Ik zet mij voor de volle honderd procent in 
Ik ben betrokken bij de les, de opdracht… 
Ik kan mezelf aan het werk zetten 
Ik kom afspraken en regels na 
Ik motiveer mezelf 
Ik werk zelfstandig 
Ik ben ambitieus 
Ik vorm een eigen mening 
ALS KUNSTENAAR EN CREATIEF DENKER 
ALS GEVER EN ONTVANGER VAN FEEDBACK 
Ik durf experimenteren 
Ik kan creatieve denkstrategieën toepassen 
     Ik kan combineren 
     Ik kan associëren 
     Ik zoek nieuwe ideeën 
     Ik kan innoveren / vernieuwen 
     Ik kan divergeren en convergeren 
Ik zet mijn verbeeldingskracht/fantasie in 
Ik ga op zoek naar verbetering 
Ik heb oog voor detail 
Ik werk af 
Ik kan me expressief uiten 
Ik durf anders zijn 
Ik ben trots op mijn werk 
Ik ben trots op mezelf 
Ik verdraag onzekerheid 
Ik speel met mogelijkheden 
Ik leg verbindingen 
Ik gebruik mijn intuïtie 
Ik ben bereid om risico’s te nemen 
 
Ik sta open voor feedback 
Ik verwerk de feedback 
Ik geef feedback 
Ik aanvaard hulp 
Ik stel vragen 
 
ALS ORGANISATOR / PLANNER 
Ik plan mijn werk / Ik maak een stappenplan 
Ik houd me aan een plan 
Ik stel mijn plan bij 
 
Ik start mijn werk meteen 
Ik werk in een goed tempo 
Ik maak mijn werk af 
Ik heb mijn werk op tijd af 
Ik controleer mijn werk 
 
Ik heb het afgesproken materiaal bij 
Ik ruim mijn spullen op 
De leerlingen reflecteren over het belang van beeldende kunst en muziek
Hoeveel tijd besteed jij aan het beluisteren van muziek, aan het bestuderen en bekijken van allerlei kunstvormen?
Wat doet dit met jou?
Kunst (muziek, beeld, dans, drama, audiovisuele media) is voor mij:
De vraag: hoe sterk is de leerling in reflectie?
 
Een voorbeeld: prestatieniveaus zelfbeoordelend vermogen
Bij het toekennen van punten gelden de volgende vier prestatieniveaus:









