Hoe zet je leerlingen aan tot reflectie over eigen beleving en over het belang van muziek? Deze modellen geven je inspiratie en maken reflectie zichtbaar.
De leerlingen reflecteren over eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen
(LPD I-ARVOab 7; LPD I-ARVOab K5; LPD I-ARVOab K9; LPD II-ArVo-ddaa 6; LPD III-ArVo-ddaa 6)
Wat doet deze muziek, dit kunstwerk met jou?
Verwoord in een gedicht op welke manier het kunstwerk je raakt.
Op deze website vind je 40 dichtvormen met voorbeelden en stappenplan.
Werkwijze:
Hoe voel jij je als je dit kunstwerk bekijkt? Wat voel je als je dit muziekstuk beluistert?
Welk gevoel heeft de kunstenaar/componist proberen over te brengen? Is hij hierin geslaagd? Is je gevoel veranderd door de bespreking van het werk? Op welke manier?
Dit model kan ook bij creëren ingezet worden:
Hoe voelde jij je tijdens de creatief/artistieke opdracht? Hoe voelde je je in het begin? Wat voel je nu? Welke gevoelens ben je onderweg nog tegengekomen?
Hoe voel jij je als je dit kunstwerk bekijkt? Wat voel je als je dit muziekstuk beluistert?
Welk gevoel heeft de kunstenaar/componist proberen over te brengen? Is hij hierin geslaagd?
Is je gevoel veranderd door de bespreking van het werk? Op welke manier?
Dit model kan ook bij creëren ingezet worden:
Hoe voelde jij je tijdens de creatief/artistieke opdracht? Hoe voelde je je in het begin? Wat voel je nu? Welke gevoelens ben je onderweg nog tegengekomen?
Maak een song of rap waarin je verwoordt wat het muziekstuk met je doet…
Werkwijze:
Thermometer 1: Wat vind je van de inhoud? De betekenis van het werk?
Thermometer 2: Wat vind je van het kleurgebruik? De gekozen instrumenten?
Thermometer 3: Wat vind je van de vormgeving? De opbouw van het muziekstuk?
Thermometer 4: …
Hoe warm of koud krijg jij het van dit kunstwerk?
Zet twee streepjes: eentje voor de vormgeving en eentje voor de inhoud van het werk.
Vloggen is bloggen via video. Bij vloggen film je jezelf. Vloggen ondersteunt het persoonlijk leren door het uiten van jezelf.
Werkwijze (werk de volgende stappen eerst uit op papier):
Toen ik het werk voor de eerste keer beluisterde/bekeek, dacht ik…
Na de bespreking denk ik, voel ik …
Hoeveel sterren is dit werk waard volgens jou?
Waarom geef je dit aantal sterren en niet meer of minder?
TIP: lees eerst een aantal recensies om te kijken wat er zoal in een recensie staat TIP: verwijs naar de vormgeving en de inhoud van het kunstwerk
Vul in en wissel uit.
TOP
FLOP
TIP
Wat vind je sterk aan dit werk?
Wat vind je minder goed?
Wat zou jij willen veranderen?
Aan elke vinger kleeft een andere vraag. Overloop de vragen en formuleer je antwoorden.
Duim: Wat ging er goed? Waarin blonk je uit?
Wijsvinger: Wat vond je leuk aan de opdracht? Wat zou je nog beter willen kunnen?
Middelvinger: Wat vond je niet leuk aan de opdracht?
Ringvinger: Wat wil je niet veranderen?
Pink: Waarin wil je je verbeteren?
Na een opdracht of het doorlopen van een artistiek proces.
Hoofd staat voor kennis, inzicht, begrip, betekenis, bewustwording, reflecteren.
Wat neem je mee? Wat ga je onthouden? Welke nieuwe inzichten heb je verworven? ...
Hart staat voor betrokkenheid, passie, motivatie, bezieling, beleving, enthousiasme, kiezen, willen, vertrouwen, volharden.
Wat motiveert jou? Hoe heb je dit thema beleefd?
Handen staat voor toepassen, uitvoeren, concreet maken, aan de slag gaan, in de praktijk brengen, oefenen, doen.
Wat ga je doen?
Het reflectiemodel van Gibbs is een variatie op het model van Korthagen.
Evalueren en analyseren zitten in het proces van reflecteren.
Beschrijving wat is er gebeurd?
Gevoelens wat denk en voel ik daarbij?
Evaluatie wat ging er goed en wat ging er verkeerd?
Analyse wat kan ik hiervan leren?
Conclusie wat had ik anders kunnen doen?
Actieplan wat neem ik mij voor?
Volg de link.
BIJ HET ZINGEN EN SPELEN
BIJ HET LUISTEREN
Ik neem actief deel
Ik werk … muzikaal af
Ik kan me expressief uiten
Ik verbind me met mijn klasgenoten
Ik oefen geconcentreerd
Ik beleef plezier
Ik sta open voor de opdracht
Ik weet wat er van mij verwacht wordt
Ik beleef plezier aan het luisteren
Ik ben nieuwsgierig
Ik luister geïnteresseerd
Ik luister onbevooroordeeld, met open oren
Ik luister aandachtig / Ik ben gefocust
Ik denk na over de muziek
Ik praat actief mee over het muziekstuk
Ik houd rekening met andermans mening en inbreng
BIJ GROEPSWERK of KLASSIKAAL MOMENT
ALS LEERLING
Ik toon interesse in andermans ideeën
Ik houd rekening met de inbreng en mening van mijn groepsgenoten
Ik werk samen
Ik neem mijn taak / mijn rol op
Ik neem actief deel
Ik verbind me met mijn klasgenoten
Ik heb mijn materiaal bij
Ik neem verantwoordelijkheid
Ik neem initiatief
Ik geef leiding wanneer nodig
Ik kan kritisch zijn tegenover de groep
Ik kan mijn ongelijk toegeven
Ik accepteer leiding en ben bereid tot meewerken
Ik word door de anderen aanvaard
Ik negeer afleidingen
Ik deel iets met een klasgenoot
Ik stel me flexibel op
Ik houd mij aan afspraken
Ik zet door als het moeilijk is
Ik zet door, ook als ik het niet leuk vind
Ik concentreer me
Ik werk gedisciplineerd
Ik zet mij voor de volle honderd procent in
Ik ben betrokken bij de les, de opdracht…
Ik kan mezelf aan het werk zetten
Ik kom afspraken en regels na
Ik motiveer mezelf
Ik werk zelfstandig
Ik ben ambitieus
Ik vorm een eigen mening
ALS KUNSTENAAR EN CREATIEF DENKER
ALS GEVER EN ONTVANGER VAN FEEDBACK
Ik durf experimenteren
Ik kan creatieve denkstrategieën toepassen
Ik kan combineren
Ik kan associëren
Ik zoek nieuwe ideeën
Ik kan innoveren / vernieuwen
Ik kan divergeren en convergeren
Ik zet mijn verbeeldingskracht/fantasie in
Ik ga op zoek naar verbetering
Ik heb oog voor detail
Ik werk af
Ik kan me expressief uiten
Ik durf anders zijn
Ik ben trots op mijn werk
Ik ben trots op mezelf
Ik verdraag onzekerheid
Ik speel met mogelijkheden
Ik leg verbindingen
Ik gebruik mijn intuïtie
Ik ben bereid om risico’s te nemen
Ik sta open voor feedback
Ik verwerk de feedback
Ik geef feedback
Ik aanvaard hulp
Ik stel vragen
ALS ORGANISATOR / PLANNER
Ik plan mijn werk / Ik maak een stappenplan
Ik houd me aan een plan
Ik stel mijn plan bij
Ik start mijn werk meteen
Ik werk in een goed tempo
Ik maak mijn werk af
Ik heb mijn werk op tijd af
Ik controleer mijn werk
Ik heb het afgesproken materiaal bij
Ik ruim mijn spullen op
De leerlingen reflecteren over het belang van beeldende kunst en muziek
Hoeveel tijd besteed jij aan het beluisteren van muziek, aan het bestuderen en bekijken van allerlei kunstvormen?
Wat doet dit met jou?
Kunst (muziek, beeld, dans, drama, audiovisuele media) is voor mij:
De vraag: hoe sterk is de leerling in reflectie?
Een voorbeeld: prestatieniveaus zelfbeoordelend vermogen
Bij het toekennen van punten gelden de volgende vier prestatieniveaus: