Het leerplandoel over reflecteren over aangereikte toepassingen en processen in het kader van duurzame chemie komt aan bod in alle leerplannen wetenschappen met doelen chemie voor D- en D/A-finaliteit. In wat volgt vind je inspiratie om het leerplandoel in je klas te realiseren, in samenhang met de inspirerende wenken van het leerplan.
Biologie-chemie - 3de graad - D-finaliteit
Biotechnologische en chemische wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Natuurwetenschappen - 3de graad - D/A-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D/A-finaliteit
Technologische wetenschappen en engineering B+S - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Biologie - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Fysica - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Fysica - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
Biologie - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
Chemie - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
Natuurwetenschappen - 7de leerjaar
Met de lancering van de European Green Deal, als antwoord op de dringende oproep van onze jongeren tot klimaatactie, streeft Europa ernaar om het eerste klimaatneutrale continent te worden tegen 2050. Die transitie naar een duurzame chemie vormt een uitdaging voor de sector van kunststoffen, chemie en life sciences.
Er wordt door de sector ingezet op ontwikkeling, productie en gebruik van een totaal nieuwe klasse van materialen waaronder ook biologisch afbreekbare en biobased materialen. Toepassingen vanuit micro- en nanotechnologie kunnen een antwoord bieden op de vraag naar energieconversie, circulaire economie, transport, de opslag van gegevens en de ontwikkeling van duurzame processen en producten.
Daarnaast ontwikkelt en implementeert de chemische industrie innovatieve processen voor CO₂-conversie en -opslag, voor afval- en biomassavalorisatie, voor waterzuivering en materiaalrecyclage. Tegelijk verbeteren ze petrochemische syntheseprocessen en zetten ze in op methaan als alternatieve fossiele grondstof.
Binnen de life sciences zet men in op een beter begrip van levende systemen waaronder de mens in functie van medicinale therapie en realisatie van gewenste aanpassingen van biologische functies.
(Bron: Universiteit Wageningen. 2025. Kennis- en Innovatieagenda Chemie. Beschikbaar op: https://edepot.wur.nl/359094. Geraadpleegd op 26 november 2025.)
Om het leerplandoel te realiseren kan je toepassingen of processen benaderen vanuit verschillende perspectieven of kijkrichtingen. Je kan die perspectieven gebruiken om reflectie van leerlingen te structureren of om te differentiëren in de klas.
De verschillende perspectieven in onderstaande voorbeelden zijn ter inspiratie en kunnen ingezet worden op maat van jouw didactische aanpak. Je kan ook eigen perspectieven aanreiken of je kan de leerlingen perspectieven laten aanbrengen.
Om de verschillende perspectieven te onderbouwen kan je gebruik maken van gevalideerde reflectiekaders die het denken van leerlingen structureren, bv. een methodiek, een expertenopinie ... Je vindt daartoe enkele suggesties in de voorbeelden hieronder.
Kies je leermateriaal in functie van de doelen die je wil bereiken met je leerlingengroep. Je kan toepassingen of processen aan bod laten komen die aansluiten bij het interessedomein van leerlingen of net kiezen voor andere die eerder het brede toepassingsgebied van chemie illustreren.
Je leest met de klas onderstaande toepassing. Je kan met de leerlingen samen zoeken naar mogelijke kijkrichtingen om duurzaamheid te beoordelen. Je kan hen daarbij inspireren om ‘breed’ te kijken.
Voedselverpakkingen en houdbaarheid
De firma Allnex ontwikkelde een sneldrogende, solventvrije hars met ingebouwde foto-initiatoren die reageren op UV-licht.
Die technologie is nu veilig toepasbaar in voedselverpakkingen, dankzij een doorbraak waarbij de foto-initiator chemisch geïntegreerd is in de harsmolecule zelf. Daardoor is er geen risico meer op migratie van chemische stoffen van de voedselverpakking naar het voedingsproduct. Daarnaast worden de mogelijkheden van energiezuinige UV-LED-uitharding onderzocht. Zo zou het bedrijf zijn technologie nog verder kunnen verduurzamen.
(volledige tekst)
Je vindt hier enkele mogelijke perspectieven, ze zijn richtinggevend, maar er kunnen zeker ook andere perspectieven worden verkend:
Bij elk van de perspectieven formuleer je met de klas een aantal relevante vragen om de impact op duurzame chemie concreet te maken.
(referentiekader ter inspiratie: SMIT, W. & VAN OOST, E. 1999. De wederzijdse beïnvloeding van techniek en maatschappij. Bussum: Coutinho.)
Je verdeelt de klas in groepjes waarbij elke groep een artikel kiest uit aangereikte voorbeelden of zelf een artikel moet zoeken dat een proces of een toepassing beschrijft. Elke groep doorloopt het proces zoals geschetst in de klassikale opdracht. Opdracht van de groep is het voeren van een debat en het overtuigen van de rest van de klas over de duurzaamheid van de gekozen chemische toepassing of het gekozen chemisch proces.
Chitosan is een gekend biopolymeer met antibacteriële werking en wordt gebruikt in o.a. cosmetica, wijnklaring en voedingssupplementen. Het biopolymeer vormt een beschermende film op huid en haar en is dus ideaal voor crèmes en haarverzorging. KitoZyme produceert chitosan op basis van paddenstoelen. Het bedrijf transformeerde zijn productieproces naar een proces met een kleinere ecologische voetafdruk: minder chemische reagentia, meer hernieuwbare en lokale biomassa, minder water- en energieverbruik.
(volledige tekst)
Enkele richtinggevende kijkrichtingen:
(referentiekader ter inspiratie: RIVM. 2025. LCIA: het ReCiPe-model. Beschikbaar op: https://www.rivm.nl/en/life-cycle-assessment-lca/recipe. Geraadpleegd op 26 november 2025. )
Je kan hetzelfde voorbeeld tegelijk door meerdere groepen aan bod laten komen en hen het debat laten voeren vanuit telkens een verschillend perspectief. Je kan een beroep doen op expertenopinies door hen uit te nodigen in de klas, vanuit digitale bronnen.
Je kan variëren in werkvormen. Mogelijke werkvormen zijn bv. coöperatief leren (expertgroepen, think-pair-share), rollenspel, posterpresentatie.
In wat volgt, vind je ter inspiratie nog enkele voorbeelden van processen of toepassingen gebaseerd op de selectie voor de Essenscia Innovation Award van 2025. Bij elk proces of toepassing werden een aantal mogelijke kijkrichtingen gesuggereerd.
Oleon ontwikkelde QLOE, een plantaardige en biologisch afbreekbare koelvloeistof voor dompelkoeling in datacenters, die aanzienlijk efficiënter is dan traditionele lucht- of waterkoeling. Deze innovatie verlaagt energieverbruik, operationele kosten en CO₂-uitstoot, terwijl ze veilig, niet-giftig en recycleerbaar is. Na vijf jaar onderzoek biedt QLOE een duurzame oplossing voor de groeiende energie-uitdaging van datacenters, die tegen 2030 naar verwachting 945 TWh zullen verbruiken.
(volledige tekst)
Zie uitgewerkt voorbeeld: klassikale aanpak
Wat is de invloed van productiekosten op rendement en op schaalbaarheid van het proces of de toepassing?
Listeria monocytogenes is een hardnekkige, resistente bacterie die voorkomt in biofilms op oppervlakken zoals snijplanken en transportbanden. Klassieke reinigingsmiddelen verwijderen deze biofilms onvoldoende, wat leidt tot besmettingen, voedselinfecties en dure terugroepacties voor voedingsbedrijven. Het bedrijf Realco ontwikkelde een reinigingsprotocol op basis van natuurlijke enzymen en van bacteriocine. Door die combinatie breekt de biofilm af en kan Listeria volledig worden uitgeschakeld bij desinfectie. De technologie vermindert het energie-, water- en chemicaliënverbruik, verhoogt de voedselveiligheid en vermindert voedselverspilling. Ze kan ook worden ingezet in drankproductie, farmacie en in cosmetica.
(volledige tekst)
Zie uitgewerkt voorbeeld: klassikale aanpak
Zie uitgewerkt voorbeeld: klassikale aanpak
Jindal Films ontwikkelde verpakkingsfolies en etiketten die 30% gerecycleerd consumentplastic bevatten. Daardoor vermindert de afhankelijkheid van virgin plastics (nieuw plastic uit fossiele grondstoffen). Klanten in de verpakkingsindustrie kunnen daarmee een duurzame keuze maken.
(volledige tekst)
Zie uitgewerkt voorbeeld: debat