- Netwerk beleidsondersteuners team Oost - 29/01/2024Tijdens dit initiatief ligt de focus op het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.Te bepalenTe bepalen
- Basisvorming: Bouwen aan kwaliteit op je school (so) - Sessie 3: kwaliteitsontwikkeling en dataAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren. Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. We bieden dit vormingstraject zowel fysiek als online aan. Tijdens de sessies op locatie zoemen we vanuit de algemene kaders in op jouw eigen casus. De onlinesessie is eerder informatief met ruimte voor persoonlijke reflectie en verwerking. Het gehele traject bestaat uit drie sessies. Voor elke sessie schrijf je afzonderlijk in en kies je voor online of fysiek.Meerdere dataOp locatie en online
- Basisvorming: Bouwen aan kwaliteit op je school (so) - Sessie 2: kwaliteitsontwikkeling en beleidAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren. Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. We bieden dit vormingstraject zowel fysiek als online aan. Tijdens de sessies op locatie zoemen we vanuit de algemene kaders in op jouw eigen casus. De onlinesessie is eerder informatief met ruimte voor persoonlijke reflectie en verwerking. Het gehele traject bestaat uit drie sessies. Voor elke sessie schrijf je afzonderlijk in en kies je voor online of fysiek.Meerdere dataOp locatie
- Basisvorming: Bouwen aan kwaliteit op je school (so) - Sessie 1: het referentiekader voor onderwijskwaliteit en hoe ermee aan de slagAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren. Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. We bieden dit vormingstraject zowel fysiek als online aan. Tijdens de sessies op locatie zoemen we vanuit de algemene kaders in op jouw eigen casus. De onlinesessie is eerder informatief met ruimte voor persoonlijke reflectie en verwerking. Het gehele traject bestaat uit drie sessies. Voor elke sessie schrijf je afzonderlijk in en kies je voor online of fysiek.21 januari 2025Brugge
- Kwaliteitsontwikkeling: Van pedagogisch project naar actieplan en verder- beleidsmedewerkers (Bu)BaOTijdens dit initiatief leer je hoe je vanuit je pedagogisch project over data en prioriteiten tot een gedragen actieplan komt én hoe je dat waartoe dit actieplan geleid heeft kan verankeren of bijsturen.Meerdere dataOp locatie
- Planlast? Lastig!Tijdens dit initiatief word je geïnformeerd over hoe planlast ontstaat en hoe het door kleine ingrepen kan ingedijkt worden.Te bepalenTe bepalen
- VAKGROEPWERKING 2.0: de leraar als teamspeler binnen en buiten de vakgroep (aulasessie)Je krijgt verschillende inzichten om je leraren op school in/over de vakken heen kwaliteitsvol te laten samenwerken en concrete handvaten om deze inzichten naar je eigen schoolpraktijk te vertalen. Ik wil op mijn school het vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van mijn leraren versterken. Hoe pak ik dit aan? Je wil de leraren op je school vakgebonden/-overschrijdend kwaliteitsvoller laten samenwerken maar mist een aantal handvaten om hiermee doelgericht en efficiënt aan de slag te gaan? Je wil een scherper en tegelijk verruimend beeld krijgen van wat vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van leraren allemaal kan inhouden? We bepalen in een intakegesprek waar de school inhoudelijk de focus op leggen (bv. vooral kaders leren kennen en opfrissen of meer de nadruk op het verwerken van de input van de nascholing). De ondersteuning van de reflectie op je schoolpraktijk en de opvolging van je schooleigen proces kan –afhankelijk van de gekozen inhoudelijke focus(sen)- door een collega pedagogisch begeleider ondersteund worden.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Help, onze leerlingen kunnen niet leren en doen niets met onze tips! Hoe zetten we hen op de goede weg? (teamgericht)Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas en op jouw school vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Op aanvraag
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataAntwerpen
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit ZILL (bao) en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- VAKGROEPWERKING 2.0: de leraar als teamspeler binnen en buiten de vakgroep (teamgericht)Ik wil op mijn school het vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van mijn leraren versterken. Hoe pak ik dit aan? Je wil de leraren op je school of op de scholen van je scholengemeenschap vakgebonden/-overschrijdend kwaliteitsvoller laten samenwerken maar mist een aantal handvaten om hiermee doelgericht en efficiënt aan de slag te gaan? Je wil een scherper en tegelijk verruimend beeld krijgen van wat vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van leraren allemaal kan inhouden? We bepalen in een intakegesprek waar de school of de scholengemeenschap inhoudelijk de focus op leggen (bv. vooral kaders leren kennen en opfrissen of meer de nadruk op het verwerken van de input van de nascholing en het uitwerken van concreet materiaal op jouw school). De ondersteuning van de reflectie op je schoolpraktijk en de opvolging van je schooleigen proces kan –afhankelijk van de gekozen inhoudelijke focus(sen)- door een collega pedagogisch begeleider ondersteund worden.Op aanvraag
- VAKGROEPWERKING 2.0: de leraar als teamspeler binnen en buiten de vakgroepIk wil op mijn school het vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van mijn leraren versterken. Hoe pak ik dit aan? Je wil de leraren op je school vakgebonden/-overschrijdend kwaliteitsvoller laten samenwerken maar mist een aantal handvaten om hiermee doelgericht en efficiënt aan de slag te gaan? Je wil een scherper en tegelijk verruimend beeld krijgen van wat vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van leraren allemaal kan inhouden? In deze nascholing gaan we vanuit wetenschappelijke onderbouwde kaders en het OK-kader praktijkgericht aan de slag. We bekijken wie welke rol kan opnemen in dit veranderproces en denken hierbij o.a. aan de directeur, beleidsmedewerkers, een vakcoördinator of een TA/TAC. We reiken je inzichten aan zodat je de volgende stappen kan formuleren om tot een duurzame implementatie op je school te komen. We bieden inspirerende voorbeelden aan en gaan met de opgedane inzichten actief aan de slag. We willen de deelnemers van en met elkaar laten leren en voorzien daarom ook tijd voor intervisie. Daarom vragen we je om je met minstens twee personen van je school in te schrijven. Het traject bestaat uit drie sessies van telkens 3 u. Op de laatste sessie is er nog een facultatieve halve dag voorzien. Je kan dan onder begeleiding je visie op vakgroepwerking verder concreet gestalte geven of je actieplan verder uitrollen.Meerdere dataHasselt
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Volledig trajectTe bepalenTe bepalen