- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het leerplan basisonderwijs en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; leer je met en van elkaar. We raden daarom aan om met minimaal 2 collega’s in te schrijvenMeerdere dataOnline
- Lerend netwerk beleidsondersteuners basisonderwijs Mechelen-BrusselTijdens dit initiatief brengen we beleidsondersteuners samen om te reflecteren over hoe je in je school de kwaliteit en het beleid van je school mee kan ontwikkelen.Meerdere dataMechelen
- Netwerk beleidsondersteuners Oost-VlaanderenTijdens dit lerend netwerk krijgen leerkrachten met uren beleidsondersteuning de kans tot het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk - Bouwen aan kwaliteit: wat zijn onze uitdagingen?Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige BASISkennis, inspiratie en handvatten aan om aan kwaliteit te bouwen op je school.Meerdere dataOp locatie en online
- START to GOK basisonderwijs (gewoon en buitengewoon)Tijdens deze webinar krijg je inleiding over het voeren van het GOK-beleid in een school voor gewoon en buitengewoon basisonderwijs. Handig als je startend GOK-coördinator, directeur, zorg-coördinator of beleidsmedewerker bent of alles wil opfrissen.1 oktober 2025Online
- START to GOK secundair onderwijs (gewoon en buitengewoon)Tijdens deze webinar krijg je inleiding over het voeren van het GOK-beleid in een school voor gewoon en buitengewoon secundair onderwijs. Handig als je startend GOK-coördinator, directeur, graadcoördinator, leerlingenbegeleider of beleidsmedewerker bent of alles wil opfrissen.24 september 2025Online
- VAKGROEPWERKING 2.0: de leraar als teamspeler binnen en buiten de vakgroep (aulasessie)Je krijgt verschillende inzichten om je leraren op school in/over de vakken heen kwaliteitsvol te laten samenwerken en concrete handvaten om deze inzichten naar je eigen schoolpraktijk te vertalen. Ik wil op mijn school het vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van mijn leraren versterken. Hoe pak ik dit aan? Je wil de leraren op je school vakgebonden/-overschrijdend kwaliteitsvoller laten samenwerken maar mist een aantal handvaten om hiermee doelgericht en efficiënt aan de slag te gaan? Je wil een scherper en tegelijk verruimend beeld krijgen van wat vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van leraren allemaal kan inhouden? We bepalen in een intakegesprek waar de school inhoudelijk de focus op leggen (bv. vooral kaders leren kennen en opfrissen of meer de nadruk op het verwerken van de input van de nascholing). De ondersteuning van de reflectie op je schoolpraktijk en de opvolging van je schooleigen proces kan –afhankelijk van de gekozen inhoudelijke focus(sen)- door een collega pedagogisch begeleider ondersteund worden.Op aanvraag
- Help, onze leerlingen kunnen niet leren en doen niets met onze tips! Hoe zetten we hen op de goede weg? (teamgericht)Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas en op jouw school vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Op aanvraag
- VAKGROEPWERKING 2.0: de leraar als teamspeler binnen en buiten de vakgroep (teamgericht)Ik wil op mijn school het vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van mijn leraren versterken. Hoe pak ik dit aan? Je wil de leraren op je school of op de scholen van je scholengemeenschap vakgebonden/-overschrijdend kwaliteitsvoller laten samenwerken maar mist een aantal handvaten om hiermee doelgericht en efficiënt aan de slag te gaan? Je wil een scherper en tegelijk verruimend beeld krijgen van wat vakgebonden/-overschrijdend samenwerken van leraren allemaal kan inhouden? We bepalen in een intakegesprek waar de school of de scholengemeenschap inhoudelijk de focus op leggen (bv. vooral kaders leren kennen en opfrissen of meer de nadruk op het verwerken van de input van de nascholing en het uitwerken van concreet materiaal op jouw school). De ondersteuning van de reflectie op je schoolpraktijk en de opvolging van je schooleigen proces kan –afhankelijk van de gekozen inhoudelijke focus(sen)- door een collega pedagogisch begeleider ondersteund worden.Op aanvraag