Beleidsvoering

Het internaat ontwikkelt en voert een beleid, rekening houdend met haar context- en inputkenmerken. Kwaliteitsverwachtingen 15 tot en met 23 hebben een inspanningsverbintenis.

We splitsen de kwaliteitsverwachtingen bij beleidsvoering op in vijf rubrieken:

  • beleidsontwikkeling
  • kwaliteitsontwikkeling
  • personeels- en professionaliseringsbeleid
  • financieel en materieel beleid
  • fysieke en mentale veiligheid van de woon- en leefomgeving

Beleidsontwikkeling

Het internaat ontwikkelt en voert een beleid gericht op de kwaliteit van de internaatwerking (KV 15 tot en met 17).

Kwaliteitsverwachting 15

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat ontwikkelt en voert een gedragen, geïntegreerd en samenhangend beleid rekening houdend met het pedagogisch project.

Kwaliteitsbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat ontwikkelt en expliciteert zijn gedeelde waarden, missie en visie in het pedagogisch project. Het betrekt hierbij het internaatsteam en bewaakt dat alle teamleden zich hiervoor gezamenlijk inzetten. Het internaat houdt rekening met de eigen context- en inputkenmerken, met de eigen doelen en het pedagogisch project. Wat in het internaat gebeurt, ondersteunt de internen in het opgroeien tot zelfstandige, sociale en veerkrachtige mensen. Dit kan bijdragen tot goede schoolresultaten. Daarom concretiseert het internaat de eigen visie tot op het niveau van de dagelijkse werking.

Kwaliteitsverwachting 16

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat stuurt de internaatswerking aan op vlak van cultuur, structuur, participatie en responsiviteit.

Kwaliteitsbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat bouwt doelgericht aan de cultuur en structuur van haar organisatie, die het bereiken van haar vooropgestelde doelen ondersteunen. Teamleden zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de realisatie van deze doelen. De organisatiecultuur en -structuur worden geregeld geëvalueerd, verankerd of bijgesteld.
Het internaat ontwikkelt een cultuur waarin participatie en open dialoog belangrijke elementen zijn. Participatie is overleggen, afstemmen en rekening houden met elkaar. Vooral het beluisteren van zienswijzen tussen de verschillende participanten is belangrijk. Dit verhoogt het draagvlak voor beslissingen en de betrokkenheid van het internaatsteam en de internen. Het internaat staat open voor externe vragen en verwachtingen en maakt hierbij bewuste en onderbouwde keuzes.

Kwaliteitsverwachting 17

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat bouwt doelgericht samenwerkingsverbanden uit en communiceert transparant over zijn werking.

Kwaliteitsbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat bouwt aan relaties met ouders, scholen en andere partners. Het maakt deel uit van het lokale sociale weefsel. Het zorgt voor een doeltreffende samenwerking met andere partners. Het legt daarbij prioriteiten in functie van de ontwikkeling van de internen en het concretiseren van het pedagogisch project. Het internaat communiceert actief met interne en externe belanghebbenden over haar doelen, inspanningen, aanpak en ontwikkelingen. Het creëert hiervoor voldoende mogelijkheden tot open dialoog.

Kwaliteitsontwikkeling

Het internaat ontwikkelt en voert een beleid gericht op kwaliteitsontwikkeling (KV 18).

Kwaliteitsverwachting 18

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat onderzoekt en ontwikkelt op systematische wijze de kwaliteit van zijn werking.

Kwaliteitsbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat streeft vanuit een gedragen visie duidelijke doelen na en ontwikkelt hiervoor een strategie. Het internaat onderzoekt, borgt en verbetert op systematische en cyclische wijze haar kwaliteit. Het bepaalt zelf de inhoud en de methode voor de eigen kwaliteitsontwikkeling op basis van vaststellingen, prioriteiten of doelen. Bij het analyseren en evalueren van haar kwaliteit gebruikt het internaat diverse relevante bronnen en betrekt ze belanghebbenden. De resultaten en de effecten vormen hierbij, samen met de context- en inputkenmerken, het uitgangspunt.

Personeels- en professionaliseringsbeleid

Het internaat ontwikkelt en voert een personeels- en professionaliseringsbeleid (KV 19 en 20).

Kwaliteitsverwachting 19

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat ontwikkelt en voert een doeltreffend personeelsbeleid dat integraal en samenhangend is.

Kwaliteitsbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat gebruikt duidelijke en overlegde criteria bij het aanwerven en inzetten van personeelsleden. Het speelt in op de competenties en de diversiteit binnen het internaatsteam. Het internaat voert informele en formele gesprekken met de teamleden en heeft specifieke aandacht voor ondersteuning. De personeelsleden krijgen feedback over de manier waarop ze hun opdracht vervullen, zowel als individu als in groep. Hierdoor toont het internaat dat zij de inspanningen van de personeelsleden valoriseert. Het internaat voert een transparant en rechtvaardig functionerings- en evaluatiebeleid.

Kwaliteitsverwachting 20

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat ontwikkelt en voert een doeltreffend financieel en materieel beleid.

Kwaliteitsbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat ontwikkelt een systematisch professionaliseringsbeleid. Hierbij staan de professionaliseringsnoden van de teamleden, de prioritaire doelen van het internaat en de evolutie van de instroom centraal. Het internaat bevordert de professionele dialoog en reflectie over de internaatswerking en biedt hierbij de nodige ondersteuning. Interne en externe expertisedeling worden gestimuleerd. Het internaat bewaakt de implementatie van professionaliseringsinitiatieven en volgt de effecten ervan op. Beginnende teamleden krijgen een passende begeleiding.

Financieel en materieel beleid

Het internaat ontwikkelt en voert een financieel en materieel beleid (KV 21 en 22).

Kwaliteitsverwachting 21

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat ontwikkelt en voert een doeltreffend financieel en materieel beleid.

Kwaliteitsbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat heeft zicht op de materiële noden. Het wendt de toegekende middelen aan op basis van duidelijke en overlegde criteria in functie van de prioriteiten en de doelen die het wil bereiken. Het internaat volgt de effecten van haar financieel en materieel beleid op.

Kwaliteitsverwachting 22

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat ontwikkelt en voert een transparant kostenbeleid.

Kwaliteitsbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat reflecteert over de kosten voor alle internen. Het maakt strategische keuzes om deze te beheersen en heeft hierbij bijzondere aandacht voor maatschappelijk kwetsbare groepen. Het internaat communiceert transparant over de kosten met alle belanghebbenden en over het beleid rond wanbetaling.

Fysieke en mentale veiligheid van de woon- en leefomgeving

Het internaat ontwikkelt en voert een beleid op het vlak van de fysieke en mentale veiligheid van de woon- en leefomgeving (KV 23).

Kwaliteitsverwachting 23

sla link op in klembord

Kopieer

Het internaat ontwikkelt en voert een doeltreffend beleid met het oog op de fysieke en mentale veiligheid van de woon- en leefomgeving.

Kwaliteitsbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

De internen en teamleden voelen zich fysiek en mentaal veilig in het internaat. De internaatswerking vindt plaats in lokalen die bewoonbaar, veilig en hygiënisch zijn. Om dit te realiseren neemt het internaat een samenhangend geheel van maatregelen gericht op het voorkomen, evalueren en bestrijden van risico's. Dit veiligheidsbeleid is verankerd in de dagelijkse praktijk. Op basis van een analyse van de risico’s, de beschikbare financiële middelen en de wettelijke vereisten, stelt het internaat prioriteiten voorop. Verbeteringen leiden binnen een redelijke termijn tot de gewenste resultaten.

Contact

Barbara Vrijdags
pedagogisch begeleider
      02 507 07 19
      0474 66 50 21
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio