Context en input

Context

sla link op in klembord

Kopieer

Elk internaat functioneert in een specifieke context die van belang is voor de wijze waarop het internaat zijn werking uitbouwt en welke keuzes het maakt.

Onder context verstaan we:

  • administratieve, structurele, bestuurlijke gegevens en historiek
  • het aantal scholen waarmee het internaat samenwerkt, met hun specifiek aanbod en hun beleid
  • socio-economische en andere kenmerken van het werkgebied, zoals aanwezigheid van scholen in de buurt met hun specifiek aanbod, aanwezigheid kansarmoede, aanwezigheid andere actoren, grootstedelijk gebied …
  • infrastructuur (gebouwen, afstand scholen …)
  • regelgeving en omkadering; financiële middelen

Input

sla link op in klembord

Kopieer

De internen, de ouders, het opvoedend en ander personeel, en de bestuursleden zijn van belang voor wat het internaat doet en welke keuzes het maakt.

Dat is de input en omvat:

  • kenmerken van de internen, zoals leeftijd, opleidingskeuzes, gender, motivationele kenmerken, aanvangsituatie, attitudes, zorgvraag, doorverwijzing of plaatsing
  • kenmerken van de ouders en thuisomgeving, zoals socio-economische kenmerken, thuistaal, betrokkenheid van de ouders1, behoud van ouderlijke macht, etniciteit/ immigratiestatus …
  • kenmerken van het opvoedend en ander personeel, zoals opleidingsniveau, (ortho)-pedagogische vakkenis, doelmatigheidsbeleving, verwachtingen m.b.t. internen, attitudes en motivationele kenmerken, aantal jaren ervaring met internaatswerking …
  • kenmerken van bestuursleden, zoals samenstelling van het bestuur, professionaliteit …

×
Kijkt als...
Niveau
Regio