De aangifte rechtspersonenbelasting moet uiterlijk worden ingediend tegen 7 oktober 2024 als het boekjaar afsluit op 31 december.

Er geldt vanaf aanslagjaar 2024 een rapporteringsplicht huur en zakelijke rechten op gebouwen en gronden. Als je vzw huurt of erfpachter, opstalhouder … is, moet je de bijlage 270MLH in Biztax invullen. Daarvoor is er een nieuw tabblad 270MLH voorzien in de elektronische aangiftetool. Opgepast: dat kan strengere controle op de volledige en correcte aangifte van huurinkomsten in de rechtspersonenbelasting tot gevolg hebben

Niet alleen vzw’s moeten aangifte doen van gehuurde onroerende goederen en zakelijke rechten op onroerende goederen. Dat is ook verplicht voor vennootschappen en voor natuurlijke personen die onroerende goederen voor andere doeleinden dan bewoning of pacht gebruiken. Het doel van deze extra rapporteringsverplichting is niet aangegeven onroerende inkomsten op te sporen. Zorg er dus voor dat je de onroerende inkomsten die aan de rechtspersonenbelasting onderworpen zijn volledig en correct in de aangifte van je vzw verwerkt.

Moet je een aangifte doen?

sla link op in klembord

Kopieer

Van elke vzw wordt verwacht dat ze zelf initiatief neemt om de rechtspersonenbelasting (of de vennootschapsbelasting) aan te geven. Je ontvangt hiervoor geen verwittiging of uitnodiging.
Wanneer de vzw in het laatst afgesloten boekjaar (boekjaar 2023) geen inkomsten heeft verworven die onderworpen zijn aan de rechtspersonenbelasting en geen uitgaven heeft gedaan die moeten meegedeeld worden, dan moet je toch een nul-aangifte doen.

Een vzw die ophoudt te bestaan moet nog aangiftes blijven doen tot de vzw ontbonden is. Bij ontbinding zonder vereffening moet je nog een aangifte doen binnen de zes maanden na de ontbinding. Wanneer een vzw wordt vereffend, moet er nog een aangifte gebeuren binnen de zes maanden na de vereffening.

Schoolbesturen zijn normaal gezien onderworpen aan de rechtspersonenbelasting. Alleen wanneer de vzw ook een relatief belangrijke nijverheids-, handels- of landbouwactiviteit uitoefent die niet enkel als doel heeft om de onderwijs-hoofdactiviteit te ondersteunen, valt de vzw onder de vennootschapsbelasting.

De federale regering heeft aangekondigd om in 2024 de controles op te voeren op vzw’s die te veel commerciële activiteiten voeren of een winstoogmerk nastreven.

Wanneer moet je een aangifte doen?

sla link op in klembord

Kopieer

Het is de afsluitdatum van het boekjaar die bepaalt tegen wanneer je de aangifte moet indienen.  De datum van de goedkeuring van de jaarrekening door de Algemene Vergadering of de datum van de neerlegging van de jaarrekening zijn niet relevant.

Voor het boekjaar dat is afgesloten op 31 december 2023, is de uiterste indiendatum 30 september 2024. Als het boekjaar afgesloten is op een andere datum, kan voor de vzw een andere indiendatum van toepassing zijn. Op de website van de FOD Financiën vind je een overzicht van de andere indiendata.

Hoe dien je de aangifte in?

sla link op in klembord

Kopieer

De rechtspersonenbelasting moet elektronisch worden aangegeven via de applicatie Biztax.

De commerciële certificaten ‘Isabel’ en ‘Globalsign’ geven sinds 31 januari 2024 geen toegang meer tot Biztax (meer informatie). Voor het gebruik van de applicatie Biztax raadt de FOD Financiën aan een recente versie te gebruiken van één van de volgende browsers: Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge of Safari. Het gebruik van Internet Explorer wordt al een hele tijd niet meer ondersteund.

Schoolbesturen die onder de rechtspersonenbelasting vallen, dienen een aangifte in door na het opstarten van de toepassing Biztax (met gebruik van eID of itsme) de rol van de vzw van het schoolbestuur aan te duiden. Daarna kies je in de kolom links het veld 'mijn aangifte'. Vul het ondernemingsnummer van je vzw in. Klik bij aanslagjaar op 2024. Kies in het vak ‘Aangifte’ voor de optie RPB.  Onderaan klik je op de knop ‘Zoeken aangiften’.

Vervolgens krijg de aangifte te zien en kies je ‘Aangifte openen’.  De grijze balken bovenaan geven toegang tot de tabbladen Id, 276.5.A, 276.5.B, 274 APT-8, 274 APT-9, 270MLH en 276CJC van de aangifte. Je navigeert naar de invulvelden door gebruik te maken van de tab-toets.

Alle schoolbesturen moeten het tabblad ‘Id’ invullen, ook als ze een nul-aangifte moeten doen.

Welke inkomsten en uitgaven?

sla link op in klembord

Kopieer

Onroerende inkomsten uit in België gelegen onroerende goederen

sla link op in klembord

Kopieer

We verwachten vanaf inkomstenjaar 2023 strengere fiscale controles op de correcte aangifte van inkomsten uit onroerende goederen. Huurders worden aangespoord om de betaalde huur aan de fiscus mee te delen door middel van de bijlage huurder (270MLH). Het is dus belangrijk om voldoende aandacht te hebben voor een correcte en volledige aangifte van de belastbare onroerende inkomsten.

Belastbare en niet belastbare inkomsten

sla link op in klembord

Kopieer

In het vak ‘Belgische onroerende inkomsten’ vermeld je:

  • de inkomsten uit sommige verhuurde onroerende goederen;
  • bedragen verkregen bij vestiging of overdracht van een erfpacht of recht van opstal of van gelijkaardige onroerende rechten (bijvoorbeeld erfdienstbaarheden).

Ook gebruiksvergoedingen uit onroerende goederen moeten als onroerende inkomsten worden aangegeven.

Inkomsten uit onderverhuring van onroerende goederen mag je niet in dit vak vermelden. Voor de fiscus zijn dat ‘roerende inkomsten’ die moeten worden aangegeven in het vak Verkregen inkomsten onderworpen aan de roerende voorheffing - Diverse inkomsten. Dat is een aandachtspunt voor schoolbesturen met een huursubsidiedossier.

Er zijn vrijstellingen. Er is geen rechtspersonenbelasting verschuldigd voor de inkomsten uit:

  • verhuur aan een natuurlijke persoon als die het onroerend goed niet gebruikt voor beroepsdoeleinden;
  • pacht voor tuin- en landbouw;
  • verhuur aan huurders zonder winstoogmerk die het onroerend goed gebruiken voor de volgende doeleinden: erediensten, onderwijs, hospitalen, vakantiehuizen of andere soortgelijke weldadigheidsinstellingen.

De term ‘soortgelijke weldadigheidsinstellingen’ wordt momenteel ruim gedefinieerd. Veel inkomsten uit verhuringen aan vzw’s kunnen van de rechtspersonenbelasting worden vrijgesteld. Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn voor kinderopvang en crèches als ze geen winstoogmerk hebben.

Of openstellingen via het lokaal bestuur of autonome gemeentebedrijven kunnen worden vrijgesteld, hangt af van het statuut en de activiteiten van het lokaal bestuur of het autonoom gemeentebedrijf. Als je via een lokaal bestuur of autonoom gemeentebedrijf openstelt, moet je aan het lokaal bestuur of autonoom gemeentebedrijf waaraan je verhuurt, vragen of de vrijstelling van toepassing is.

Vaststelling van de bedragen

sla link op in klembord

Kopieer

Als er geen vrijstelling is, moet je berekenen of en voor welk bedrag de inkomsten moeten worden aangegeven.

De bedragen worden geaggregeerd (over alle verhuurde KI’s heen) verwerkt in de aangifte. Dat is doorgaans in het voordeel van je schoolbestuur.

Meubilair

sla link op in klembord

Kopieer

Ga na of het onroerend goed meubilair bevat. Er zijn drie verschillende mogelijkheden:

  • Het onroerend goed bevat geen mee verhuurd meubilair. Het brutobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen is dan gelijk aan het totale bedrag dat je van de huurder hebt ontvangen.
  • In de huurovereenkomst is er een aparte huurprijs voor het meubilair vermeld. Het brutobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen is gelijk aan het verschil tussen het totale bedrag dat je van de huurder hebt ontvangen en huurprijs voor het meubilair. Op de huurprijs van het meubilair moet je wel roerende voorheffing betalen.
  • In de huurovereenkomst is er geen aparte huurprijs voor het meubilair vermeld. Het brutobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen bedraagt 60% van de totale huurprijs en de huurvoordelen.

Het kadastraal inkomen

sla link op in klembord

Kopieer

Je moet het kadastraal inkomen (KI) van 1 januari 2023 bepalen want dat kun je aftrekken.

Je kunt het huidige niet geïndexeerd KI raadplegen via myMINFIN. Opgepast: wanneer het niet geïndexeerd KI na 1 januari 2023 gewijzigd is, moet je het KI dat van toepassing was op 1 januari 2023 opvragen bij de administratie Opmetingen en Waarderingen. Je vindt de contactgegevens van de administratie Opmetingen en Waarderingen op de aangetekende brief die je ontvangen hebt bij de betekening van het nieuwe KI.

Het geïndexeerd KI is voor het inkomstenjaar 2023 gelijk aan 2,0915 x het niet geïndexeerd KI. Het gerevaloriseerd KI is voor het inkomstenjaar 2023 gelijk aan 5,37 x het niet geïndexeerd KI.

De volgende situaties zijn mogelijk:

  • Je hebt een volledig onroerend goed met een apart KI verhuurd gedurende heel 2023 aan één enkele huurder. Je moet geen verdere correcties doen voor het bepalen van het gerevaloriseerd en het geïndexeerd KI.
  • Je hebt een volledig onroerend goed met een apart KI verhuurd gedurende heel 2023 aan verschillende huurders. Je moet geen verdere correcties doen voor het bepalen van het gerevaloriseerd en het geïndexeerd KI. Je rekent per KI en telt de huurinkomsten van de huurders bij mekaar op.
  • Je hebt een gedeelte van een onroerend goed verhuurd gedurende heel 2023 aan één enkele huurder (bijvoorbeeld: de schoolkeuken wordt verhuurd aan de leverancier van schoolmaaltijden en het schoolbestuur kan zelf geen gebruik meer maken van de schoolkeuken). Je kent alleen het KI van het volledige onroerend goed. Het KI dat je mag aftrekken, is liefst zo groot mogelijk. Het is dan problematisch als de fiscus je verplicht om het KI te herleiden tot het percentage van de totale vloeroppervlakte dat je verhuurt wanneer het onroerend goed ook een speelplaats bevat. Tot nu toe heeft de fiscus nog niet verduidelijkt welk percentage van het gerevaloriseerd en geïndexeerd KI in aanmerking komen voor aftrek.
  • Je hebt een gedeelte van een onroerend goed geduurde een deel van 2023 verhuurd aan één enkele huurder (bijvoorbeeld: de turnzaal wordt gedurende 1 avond per schoolweek gedurende 3 uur verhuurd aan een zelfstandige in bijberoep die er yogalessen geeft). Hetzelfde probleem doet zich dan voor met vloeroppervlakte als in de vorige situatie. Bovendien moet ook nog bepaald worden welk deel van het jaar je in rekening mag brengen: moet je dan rekening houden met het aantal schoolweken of met het totaal aantal weken van het kalenderjaar en moet je rekening houden met een totale beschikbaarheid van 24 uur per dag en 7 dagen per week of 5 dagen per week of een kleiner aantal uren per dag omdat de kans dat je verhuurt tussen 11 uur ’s avonds en 8:30 uur ’s ochtends klein is, …? Ook daarover heeft de fiscus tot nu toe geen uitsluitsel gegeven. Ook hier geldt: het is nadelig voor het schoolbestuur als het deel van het KI dat je in rekening mag brengen, klein is.
  • Je hebt een gedeelte van een onroerend goed geduurde een deel van 2023 verhuurd meerdere huurder (bijvoorbeeld: de turnzaal wordt gedurende 1 avond per schoolweek gedurende 3 uur verhuurd aan een zelfstandige in bijberoep die er yogalessen geeft en gedurende een andere avond per schoolweek gedurende 3 uur aan een vennootschap die er danslessen geeft. Dezelfde problemen doen zich dan voor als in de vorige situatie. Het KI dat je in rekening kunt brengen is hoger dan in de vorige situatie omdat het aantal gebruiksuren van de turnzaal hoger is.

Het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen

sla link op in klembord

Kopieer

Het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen is gelijk aan het brutobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen verminderd met de aftrekbare kosten.

Je moet het niet vrijgestelde brutobedrag en het niet vrijgestelde nettobedrag berekenen per KI. Als je een turnzaal aan verschillende niet vrijgestelde huurders hebt opengesteld en in datzelfde gebouw ook een polyvalente zaal hebt opengesteld aan niet vrijgestelde huurders, dan tel je de brutobedragen die je ontvangen hebt van alle niet vrijgestelde huurders van de turnzaal en de brutobedragen die je ontvangen hebt van alle niet vrijgestelde huurders van de polyvalente zaal samen. Op de zelfde manier maak je ook sommen van de nettobedragen per KI.

De aftrekbare kosten zijn:

  • Voor gebouwde onroerende goederen: 40% van het brutobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen beperkt tot 2/3 van het niet-geïndexeerd gerevaloriseerd kadastraal inkomen;
  • Voor ongebouwde onroerende goederen: 10% van het brutobedrag.

Als het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen van een verhuring lager is dan het geïndexeerd KI van het onroerend goed mag je de gegevens van de verhuring niet opnemen in de aangifte (tabblad 276.5.A). Deze inkomsten zijn immers niet belastbaar. Maar je moet wel de brutohuurprijs en de huurvoordelen van dat onroerend goed meedelen in de bijlagen bij aangifte van inkomsten uit onroerende goederen (tabblad 276.5.B).

Parkeerplaatsen verhuurd aan personeelsleden

sla link op in klembord

Kopieer

In sommige scholen wordt er aan personeelsleden een vergoeding gevraagd voor het gebruik van de parking van de school. Het is niet duidelijk of je gegevens over parkeerplaatsen waarvoor personeelsleden betaald hebben aan het schoolbestuur moet opnemen in de aangifte:

  • Sommigen zijn van mening dat de inkomsten vrijgesteld zijn van de rechtspersonenbelasting omdat de huurders de parkeerplaats zonder winstoogmerk gebruiken voor onderwijsdoeleinden;
  • De nieuwe regelgeving met betrekking tot de ‘bijlage huurder’ (270MLH) zal tot gevolg hebben dat personeelsleden die hun beroepskosten bewijzen (bijvoorbeeld omdat ze niet alleen personeelslid van het schoolbestuur zijn maar ook zelfstandige in bijberoep) en van het schoolbestuur geen btw-conforme factuur hebben ontvangen voor de aanrekening van die parkeervergoeding het formulier 270MLH bij hun aangifte personenbelasting voegen. Als ze de vergoeding voor de parking niet op een formulier 270MLH vermelden en de vergoeding niet door middel van een btw-conforme factuur kunnen bewijzen, dan worden die parkeervergoedingen door de fiscus niet langer erkend als beroepskosten. Bij een algemene fiscale controle kan niet alleen controle op de aangifte in de rechtspersonenbelasting worden onderzocht maar ook worden nagegaan of er binnen de 4 maanden na het afsluiten van de huurovereenkomst registratierechten betaald zijn op de huur (0,2% op de totale huurinkomsten met een minimum vast recht van 50 euro per overeenkomst) en of het schoolbestuur de btw-wetgeving correct nageleefd heeft (de verhuur van parkeerplaatsen is btw-plichtig tenzij het schoolbestuur de btw-vrijstelling kleine ondernemingen tijdig heeft aangevraagd en in aanmerking komt voor deze vrijstelling). Vermoedelijk komen de vrijstelling onroerende voorheffing en de vrijstelling patrimoniumtaks niet in het gedrang.     

Cijfervoorbeelden

sla link op in klembord

Kopieer

Het niet geïndexeerd KI van het verhuurd onroerend goed bedraagt 1 000 euro op 1 januari 2023. Het geïndexeerd KI van het onroerend goed bedraagt 2 091,50 euro voor inkomstenjaar 2023 (1 000 euro x 2,0915 indexatiecoëfficiënt). Het gerevaloriseerd KI van het onroerend goed bedraagt 5 370 euro voor inkomstenjaar 2023 (1 000 euro x 5,37 revalorisatiecoëfficiënt).

Voorbeeld 1

sla link op in klembord

Kopieer

Het schoolbestuur heeft het onroerend goed in 2023 gedurende heel het jaar voor 10 000 euro verhuurd aan een ander school- of internaatbestuur voor 10 000 euro op jaarbasis.

De huurinkomsten zijn niet belastbaar want de huurder heeft het onroerend goed bestemd voor onderwijs. De inkomsten moeten niet worden opgenomen in de aangifte (tabblad 276.5.A). Over deze verhuur moet ook niet worden gerapporteerd door middel van een bijlage in tabblad 276.5.B.

Voorbeeld 2

sla link op in klembord

Kopieer

Het schoolbestuur heeft het onroerend goed in 2023 gedurende heel het jaar voor 10 000 euro verhuurd aan een vzw die het onroerend goed zonder winstoogmerk bestemd heeft voor opvang van daklozen.

De huurinkomsten zijn niet belastbaar want de huurder is een vzw die behoort tot de ‘andere soortgelijke weldadigheidsinstellingen’. De inkomsten moeten niet worden opgenomen in de aangifte (tabblad 276.5.A). Over deze verhuur moet ook niet worden gerapporteerd door middel van een bijlage in tabblad 276.5.B.

Voorbeeld 3

sla link op in klembord

Kopieer

Het schoolbestuur heeft het onroerend goed in 2023 gedurende heel het jaar als ongemeubeld gebouw verhuurd voor 2 000 euro aan een bedrijf.

De huurinkomsten zijn belastbaar.

Nu moet worden berekend of het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen groter of kleiner is dan het geïndexeerd KI. Als het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen groter is dan het geïndexeerd KI, moeten de gegevens van de verhuring worden meegeteld in de aangifte (tabblad 276.5.A). Als het nettobedrag van de huurprijs en de voordelen kleiner is dan het geïndexeerd KI, moeten de gegevens van de verhuring niet worden meegeteld in de aangifte (tabblad 276.5.A). Berekeningen:

  • Brutobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen: 2 000 euro;
  • Aftrekbare kosten: het kleinste van:
    • 2 000 euro x 40% = 800 euro;
    • 2/3 van het gerevaloriseerd kadastraal inkomen: 2/3 x 5 370 euro = 3 580 euro;
    • 800 euro is kleiner dan 3 580 euro en de aftrekbare kosten bedragen dus 800 euro;
  • Nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen: 1 200 euro (2 000 euro brutobedrag – 800 euro aftrekbare kosten);
  • Het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen (1 200 euro) is kleiner dan het geïndexeerd KI (2 091,50 euro).

Omdat het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen kleiner is dan het geïndexeerd KI, moet je geen belasting betalen op deze huurinkomsten. Je neemt deze inkomsten niet op in het vak 'Belgische onroerende inkomsten' (tabblad 276.5.A).

In tabblad 276.5.B laad je een pdf op met daarin de volgende gegevens:

  • het adres van het verhuurde onroerend goed;
  • het brutobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen: 2 000 euro;
  • de aftrekbare kosten: 800 euro;
  • het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen: 1 200 euro;
  • het geïndexeerd KI: 2 091,50 euro.

Voorbeeld 4

sla link op in klembord

Kopieer

Het schoolbestuur heeft het onroerend goed in 2023 gedurende heel het jaar als gemeubeld gebouw verhuurd aan een bedrijf. In de huurovereenkomst staat dat de totale huurprijs en de huurvoordelen 2 000 euro bedragen en dat de huur van het meubilair 500 bedraagt.

De huurinkomsten zijn belastbaar.

Berekeningen:

  • Brutobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen: 1 500 euro (2 000 euro – 500 euro);
  • Aftrekbare kosten: het kleinste van:
    • 1 500 euro x 40% = 600 euro;
    • 2/3 van het gerevaloriseerd kadastraal inkomen: 2/3 x 5 370 euro = 3 580 euro;
    • 600 euro is kleiner dan 3 580 euro en de aftrekbare kosten bedragen dus 600 euro;
  • Nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen: 900 euro (1 500 euro brutobedrag – 600 euro aftrekbare kosten);
  • Het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen (900 euro) is kleiner dan het geïndexeerd KI (2 091,50 euro).

Omdat het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen kleiner is dan het geïndexeerd KI, moet je geen belasting betalen op deze huurinkomsten. Je neemt deze inkomsten niet op in het vak 'Belgische onroerende inkomsten' (tabblad 276.5.A).

In tabblad 276.5.B laad je een pdf op met daarin de volgende gegevens:

  • het adres van het verhuurde onroerend goed;
  • het brutobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen: 1 500 euro;
  • de aftrekbare kosten: 600 euro;
  • het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen: 900 euro.

Het belastbaar bedrag van het meubilair vermeld je bij code 5401 van het vak ‘Verkregen inkomsten onderworpen aan de roerende voorheffing - Roerende goederen en kapitalen, loten van effecten van leningen en vergoedingen voor ontbrekende coupon of voor ontbrekend lot’: 425 euro (500 euro x 85%). Als je de roerende voorheffing tijdig hebt betaald (ten laatste op 15 januari 2024) dan vermeld je de betaalde roerende voorheffing bij code 5402 en dan vul je de datum van de storting in bij code 5404. De verschuldigde roerende voorheffing bedraagt 127,50 euro (425 euro x 30%). Als je de roerende voorheffing niet tijdig betaald hebt, worden er verwijlintresten en boetes in rekening gebracht.

Voorbeeld 5

sla link op in klembord

Kopieer

Het schoolbestuur heeft het onroerend goed in 2023 gedurende heel het jaar als gemeubeld gebouw verhuurd aan een bedrijf. In de huurovereenkomst staat alleen de totale huurprijs: 2 000 euro. In de huurovereenkomst is niet vermeld hoeveel de huurprijs van het meubilair bedraagt.

De huurinkomsten zijn belastbaar.

Berekeningen:

  • Brutobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen van het onroerend goed: 1 200 euro (2 000 euro x 60%);
  • Aftrekbare kosten: het kleinste van:
    • 1 200 euro x 40% = 480 euro;
    • 2/3 van het gerevaloriseerd kadastraal inkomen: 2/3 x 5 370 euro = 3 580 euro;
    • 480 euro is kleiner dan 3 580 euro en de aftrekbare kosten bedragen dus 480 euro;
  • Nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen: 720 euro (1 200 euro brutobedrag – 480 euro aftrekbare kosten);
  • Het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen (720 euro) is kleiner dan het geïndexeerd KI (2 091,50 euro).

Omdat het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen kleiner is dan het geïndexeerd KI, moet je geen belasting betalen op deze huurinkomsten. Je neemt deze inkomsten niet op in het vak “Belgische onroerende inkomsten” (tabblad 276.5.A).

In tabblad 276.5.B laad je een pdf op met daarin de volgende gegevens:

  • het adres van het verhuurde onroerend goed;
  • het brutobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen: 1 200 euro;
  • de aftrekbare kosten: 480 euro;
  • het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen: 720 euro;

Het belastbaar bedrag van het meubilair vermeld je bij code 5401 van het vak ‘Verkregen inkomsten onderworpen aan de roerende voorheffing - Roerende goederen en kapitalen, loten van effecten van leningen en vergoedingen voor ontbrekende coupon of voor ontbrekend lot’. De inkomsten die onderworpen zijn aan de roerende voorheffing bedragen 680 euro ((2 000 euro – 1 200 euro) x  85%). Als je de roerende voorheffing tijdig hebt betaald (ten laatste op 15 januari 2024) dan vermeld je de betaalde roerende voorheffing bij code 5402 en dan vul je de datum van de storting in bij code 5404. De verschuldigde roerende voorheffing bedraagt 204 euro (680 euro x 30%). Als je de roerende voorheffing niet tijdig betaald hebt, worden er verwijlintresten en boetes in rekening gebracht.

Voorbeeld 6

sla link op in klembord

Kopieer

Het schoolbestuur heeft het hele onroerend goed in 2023 gedurende heel het jaar als ongemeubeld gebouw verhuurd aan 2 bedrijven: de benedenverdieping van het gebouw is verhuurd voor 2 000 euro per jaar en de bovenverdieping (met even groot vloeroppervlak) voor 1 500 euro.

De gegevens van deze 2 verhuringen mogen worden opgeteld. Er mag geaggregeerd worden gerekend, overeenkomstig het KI van het onroerend goed. Dat is voordelig voor het schoolbestuur: het schoolbestuur betaalt maar 1,70 euro rechtspersonenbelasting op 8,50 euro onroerende huurinkomsten. Wanneer de berekeningen gemaakt zouden moeten worden per huurcontract, dan zou het schoolbestuur meer rechtspersonenbelasting moeten betalen (30,85 euro op een belastbaar bedrag van 154,25 euro).

BelastbaarPer huurcontractPer KI
 Beneden-Boven-Som 
 verdiepingverdieping  
Niet geïndexeerd KI500,00500,001.000,001.000,00
Gerevaloriseerd KI2.685,002.685,005.370,005.370,00
Plafond aftrekbare kosten: 2/3 gerevaloriseerd KI1.790,001.790,003.580,003.580,00
     
Brutobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen2.000,001.500,003.500,003.500,00
Forfait aftrekbare kosten: 40% < plafond-800,00-600,00-1.400,00-1.400,00
Nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen1.200,00900,002.100,002.100,00
Geïndexeerd KI-1.045,75-1.045,75-2.091,50-2.091,50
Nettobedrag - geïndexeerd KI154,25-145,758,508,50
Belastbaar in de rechtspersonenbelasting154,250,00154,258,50
Rechtspersonenbelasting: 20%30,850,0030,851,70

Omdat de beide verhuurde verdiepingen samen worden verwerkt, moet er over de bovenverdieping niet worden gerapporteerd in de bijlagen (tabblad 276.5.B).

Voorbeeld 7

sla link op in klembord

Kopieer

Het schoolbestuur heeft de schoolkeuken in 2023 gedurende heel het jaar als ongemeubeld lokaal verhuurd aan de leverancier van schoolmaaltijden. De school kan de schoolkeuken zelf niet meer gebruiken.

De vloeroppervlakte van de schoolkeuken bedraagt 20 m². Het gebouw waarin de schoolkeuken zich bevindt heeft een vloeroppervlakte van 4 000 m². Het perceel waarvoor het KI is bepaald heeft bevat naast het schoolgebouw ook een speelplaats met een vloeroppervlakte van 2 000 m².

Hoe groter de vloeroppervlakte van het perceel waarin de schoolkeuken zich bevindt, hoe kleiner het aftrekbaar KI wordt. Voorbeeld:

  • Als de m² van de speelplaats voor hetzelfde bedrag moet meegeteld worden als het gebouw, dan bedraagt het KI dat in mindering kan worden gebracht (begrenzing van het kostenforfait en overschrijding) 0,33%.
  • Als de m² van de speelplaats niet moet meegeteld worden, dan is dat 0,50%.

De kans dat het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen kleiner is dan het geïndexeerd KI wordt dan onbestaande. Een groot deel van de huurprijs en de huurvoordelen is belastbaar in de rechtspersonenbelasting.

Dat is nog meer het geval wanneer een lokaal maar gedurende enkele uren wordt verhuurd.

Als er in de huurovereenkomst geen aparte huurprijs vermeld is voor het meubilair, moet je 40% van de huurprijs beschouwen als een roerend inkomen. Op die 40% roerend inkomen en moet je roerende voorheffing betalen. Het roerend inkomen moet ook nog eens vermeld worden in het vak Verkregen inkomsten onderworpen aan de roerende voorheffing”.

Aggregatie voor de aangifte

sla link op in klembord

Kopieer

Door de voorgaande stappen heb je verhuringen uitgesloten omdat het van de rechtspersonenbelasting vrijgestelde verhuringen zijn. Deze verhuringen laat je volledig buiten beschouwing: je vermeldt ze niet in de aangifte (tabblad 276.5.A) en ook niet in de bijlagen (tabblad 276.5.B).

De niet vrijgestelde verhuringen splits je in twee groepen:

  • De groep die je niet in de aangifte (tabblad 276.5.A) vermeldt maar wel in de bijlagen (tabblad 276.5.B) omdat het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen kleiner is dan het deel van het geïndexeerd KI dat je voor deze verhuringen in rekening kunt brengen.
  • De groep die je in de aangifte (tabblad 276.5.A) vermeldt omdat het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen groter zijn dan het deel van het geïndexeerd KI dat je voor deze verhuringen in rekening kunt brengen. Op de huurexcedenten van deze groep verhuringen moet je rechtspersonenbelasting betalen.

Als de groep verhuringen waarop je rechtspersonenbealsting moet betalen deel uitmaakt van meer dan één KI, dan moet je bovendien een detail per KI toevoegen in tabblad 276.5.B.

Meerwaarden

sla link op in klembord

Kopieer

In dit vak moet je belastbare meerwaarden vermelden. Dit zijn:

  • Meerwaarden op ongebouwde onroerende goederen die het schoolbestuur verkocht heeft binnen de acht jaar na verwerving;
  • Meerwaarden op zakelijke rechten op gronden die het schoolbestuur tegen betaling heeft overgedragen binnen de acht jaar na verwerving;
  • Meerwaarden op gebouwde onroerende goederen die het schoolbestuur verkocht heeft binnen de vijf jaar na verwerving;
  • Meerwaarden op zakelijke rechten op gebouwde onroerende goederen die het schoolbestuur tegen betaling heeft overgedragen binnen de vijf jaar na verwerving;
  • Meerwaarden op belangrijke deelnemingen.

Financiële voordelen of voordelen van alle aard

sla link op in klembord

Kopieer

Dit vak vul je niet in. Het vak dient alleen voor aangifte van omkoping.

Niet verantwoorde kosten, voordelen van alle aard en inkomsten uit auteursrechten en naburige rechten en financiële voordelen

sla link op in klembord

Kopieer

Bedoeld zijn de kosten, voordelen alle aard, auteursrechten en naburige rechten die het schoolbestuur betaald heeft en die niet vermeld zijn op individuele fiscale fiches en samenvattende opgaven, bijvoorbeeld op fiches 281.10, 281.20, 281.30, 281.50.

We raden aan deze vergoedingen op fiscale fiches te vermelden zodat het schoolbestuur niet opdraait voor de duurdere rechtspersonenbelasting en een mogelijke geldboete.

Verkregen inkomsten onderworpen aan de roerende voorheffing

sla link op in klembord

Kopieer

Volgende inkomsten zijn onderworpen aan de roerende voorheffing:

  • inkomsten uit beleggingen, bijvoorbeeld rentevergoedingen op leningen aan verwante organisaties;
  • inkomsten uit gemeubelde verhuring, ten belope van het roerend deel van de verhuring;
  • diverse inkomsten, bijvoorbeeld:
    • inkomsten uit onderverhuring van onroerende goederen;
    • inkomsten uit de verhuring van roerende goederen (laptops, lockers, …), met uitzondering van geringe huurinkomsten uit de verhuring van handboeken;
    • inkomsten uit de concessie van het recht om een plaats die van nature onroerend is en niet gelegen is binnen de omheining van een sportinrichting te gebruiken om er plakbrieven of andere reclamedragers te plaatsen.

Doorgaans wordt de roerende voorheffing van inkomsten uit beleggingen ingehouden door de bank. Die inkomsten moet je niet nog een keer aangeven via de aangifte rechtspersonenbelasting.

Voor inkomsten waarvan de roerende voorheffing niet aan de bron wordt ingehouden, moet je de roerende voorheffing aangeven uiterlijk op 31 december 2023, elektronisch of door middel van formulier 273 en betalen uiterlijk op 15 januari 2024. De fiscus vraagt deze roerende inkomsten daarnaast ook in de aangifte rechtspersonenbelasting te vermelden om controles te kunnen uitoefenen.

Wanneer de roerende voorheffing niet tijdig is aangegeven en betaald, moet de betaling gebeuren naar aanleiding van de aangifte van de rechtspersonenbelasting. De fiscus kan in dat geval verwijlintresten in rekening brengen.

Betaalde of toegekende roerende inkomsten

sla link op in klembord

Kopieer

In het vak 'Betaalde of toegekende roerende inkomsten' moet je, ter informatie, de betaalde rentevergoedingen op leningen aan verwante organisaties vermelden. Dit laat de fiscus toe controles uit te oefenen en de ontvanger van de inkomsten eventueel alsnog te belasten.

Juridische constructies

sla link op in klembord

Kopieer

Je moet het vak ‘Juridische constructies’ alleen invullen als je vzw inkomsten ontvangen heeft uit beleggingen die beheerd worden in andere landen dan de EU-lidstaten, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die inkomsten:

  • niet aan de inkomstenbelasting onderworpen zijn (geen inhouding van roerende voorheffing aan de bron)
  • aan een inkomstenbelasting onderworpen zijn die lager is dan 15%.

Voorbeelden zijn bepaalde SICAV-SIF’s. Als je twijfelt, kun je aan de financiële instelling die je de belegging heeft verkocht vragen of het om een juridische constructie gaat.

Als één of meer beleggingen juridische constructies blijken te zijn, dan moet je het vak op de regel 5510 van de aangifte aanvinken en voor elk van die juridische constructies een bijlage 276 CJC toevoegen via tabblad 276 CJC.

Moet je bijlagen toevoegen?

sla link op in klembord

Kopieer

Wanneer bijlagen moeten worden opgeladen, dan moet dat gebeuren in pdf-formaat. Je kunt ten hoogste 3 pdf’s opladen in tabblad 276.5.B. Om dat aantal te kunnen respecteren, kan het nodig zijn dat je documenten samenvoegt tot één pdf.

De jaarrekening

sla link op in klembord

Kopieer

In tabblad 276.5.B laad je het proces-verbaal van goedkeuring van de jaarrekening door de Algemene Vergadering op.

Alleen vzw’s die het recht hebben om een jaarrekening op te stellen volgens het vereenvoudigd schema moeten ook de jaarrekening zelf als bijlage toevoegen in de aangifte. Vzw’s die verplicht zijn om een schema van de dubbele boekhouding te gebruiken en hun jaarrekening moeten neerleggen bij de Balanscentrale van de Nationale Bank moeten hun jaarrekening niet als bijlage toevoegen in de aangifte. Vzw’s die op vrijwillige basis een schema van de dubbele boekhouding gebruiken terwijl ze recht hebben om een schema van de vereenvoudigde boekhouding te gebruiken, moeten hun jaarrekening wel als bijlage opladen.

De jaarrekening van een vzw die een dubbele boekhouding voert, bestaat uit de balans, de resultatenrekening en de toelichting. De jaarrekening van een vzw die een vereenvoudigde boekhouding voert, bestaat uit het genormaliseerd minimaal schema van de staat van de ontvangsten en uitgaven en het schema van de toelichting.

Deze regels zijn ook van toepassing voor de vzw’s die een nul-aangifte moeten indienen. Het is dus mogelijk dat je het tabblad 276.5.A niet moet gebruiken omdat je geen inkomsten of uitgaven moet aangeven maar toch een exemplaar van de jaarrekening moet opladen in tabblad 276.5.B.

Met betrekking tot inkomsten uit onroerende goederen

sla link op in klembord

Kopieer

Je moet in 2 gevallen bijlagen toevoegen in tabblad 276.5.B:

  • Als de inkomsten die je moet aangeven en die je dus vermeld hebt in het vak ‘Belgische onroerende inkomsten’ van tabblad 276.5.A, voortvloeien uit meer dan één onroerend goed of meer dan één verleend zakelijk recht, dan moet je een detail van de gegevens per onroerend goed of verleend zakelijk recht als bijlage toevoegen. In het overzicht moet je de afzonderlijke berekeningen per onroerend goed vermelden. In het vak “Belgische onroerende inkomsten” van het tabblad 276.5.A staan de totalen.
  • Als je de gegevens van een verhuring niet mag opnemen in het vak “Belgische onroerende inkomsten” in het tabblad 276.5.A van de aangifte omdat het nettobedrag van de huurprijs en de huurvoordelen kleiner is dan het geïndexeerd KI.

Bij de aangifte van meerwaarden op onroerende goederen

sla link op in klembord

Kopieer

Een schema waarin je het aangegeven bedrag van de meerwaarde berekent moet als bijlage worden opgeladen. Je vindt een voorbeeldschema op pagina 8 van de toelichting bij de aangifte van de rechtspersonenbelasting van aanslagjaar 2024 (inkomstenjaar 2024) voor onbebouwde onroerende goederen en op pagina 9 tot 11 voor bebouwde onroerende goederen.

Bij de aangifte van niet in fiscale fiches verantwoorde kosten, voordelen van alle aard, auteursrechten en naburige rechten

sla link op in klembord

Kopieer

Het schema op pagina 13 en 14 van de toelichting bij de aangifte van de rechtspersonenbelasting van aanslagjaar 2024 (inkomstenjaar 2023) dient om de aan te geven bedragen te vermijden. Het is niet verplicht om dit als bijlage op te laden.

Rapporteringsplicht voor huurders en houders zakelijke rechten

sla link op in klembord

Kopieer

Dit is een nieuwe verplichting vanaf aanslagjaar 2024. Voor deze rapportering gebruik je tabblad 270MLH.

Met deze nieuwe verplichte rapportering wil de fiscus beter controleren of de inkomsten uit Belgische onroerende goederen correct worden aangegeven en of er onterechte beroepskosten worden afgetrokken in de personenbelasting en de vennootschapsbelasting.

Als je het tabblad 270MLH niet of niet volledig invult, riskeert je schoolbestuur een boete.

Wie moet rapporteren?

sla link op in klembord

Kopieer

Als belastingplichtige in de rechtspersonenbelasting moet je in je aangifte rapporteren:

  • Als je schoolbestuur een onroerend goed huurt;
  • Als je schoolbestuur houder is van een zakelijk gebruiksrecht (erfpacht, recht van opstal, vruchtgebruik, erfdienstbaarheid, …) op een onroerend goed.

Je moet ieder onroerend goed en iedere overeenkomst apart vermelden (op een aparte lijn).

De rapporteringplicht geldt ook:

  • als je schoolbestuur slechts voor een deel van het inkomstenjaar of gedurende een kortere periode in het inkomstenjaar huurder of houder van een zakelijk gebruiksrecht was;
  • als de betaaldatum van de vergoeding vóór of na 2023 lag terwijl de huur- of gebruiksperiode wel (gedeeltelijk) in 2023 lag. Onder meer als in de erfpachtakte een eenmalige cijns werd opgenomen, moet je enkel het eerste jaar een cijns betalen maar dan moet je de erfpacht toch vermelden. Voor het recht van opstal dat voor de DBFM-gebouwen werd verkregen is er zo een eenmalige vergoeding voorzien.

Voor de contracten waarin je vzw de verhuurder of verlener van een zakelijk recht is, moet je geen formulier 270 MLH opmaken. Het is mogelijk dat je deze inkomsten in de aangifte (tabblad 276.5.A) en/of in de bijlagen (tabblad 276.5.B) moet opnemen.

Uitzonderingen: je moet geen 270 MLH opmaken:

  • als de vergoeding gevorderd is door middel van een btw-conforme factuur of ‘een document in de plaats van de factuur dat in overeenstemming is met de btw-wetgeving. Zo moet je bijvoorbeeld geen melding maken van betalingen voor DBFM-projecten omdat de projectvennootschap die bedragen vordert door middel van btw-conforme facturen. Een btw-conforme factuur bevat alle wettelijk verplichte factuurgegevens, onder meer:
    • ofwel het bedrag exclusief btw, het btw-tarief, het btw-bedrag en het bedrag inclusief btw;
    • ofwel een btw-vrijstellingsclausule.
  • voor onroerende goederen die overeenkomstig de pachtwetgeving gehuurd zijn en gebruikt worden voor land- of tuinbouw.

Hoe moet je rapporteren?

sla link op in klembord

Kopieer

Rapporteren doe je in tabblad 270MLH.  Je vult één lijn in voor iedere unieke combinatie van

  • verhuurder of verlener van een zakelijk gebruiksrecht en;
  • onroerend goed en;
  • overeenkomst.

Als je voor meerdere ongebouwde onroerende goederen één globale vergoeding betaalt, dan mag je daarvoor één lijn invullen.

Je klikt op de knop ‘lijn toevoegen’ en dan vul je alle gevraagde gegevens op die lijn in. Je kunt naar rechts navigeren met de tabtoets of de schuifbalk.

Bij mede-verhuurders of meerdere natuurlijke of rechtspersonen die samen een zakelijk gebruiksrecht verlenen voor éénzelfde onroerend goed voeg je per verhuurder en per natuurlijke of rechtspersoon een nieuwe lijn toe waarbij je de gegevens met betrekking tot het onroerend goed herhaalt.  Je vermeldt het totaalbedrag bij één van de verhuurders of personen en op de andere lijnen vul je een nul in.  In de kolom ‘Opmerkingen’ vermeld je dat er voor dit onroerend goed meerdere verhuurders of verleners van het zakelijk recht zijn.

De overheid heeft een modelformulier ontwikkeld maar dat moet je niet gebruiken. Het is niet nodig om een pdf-formulier in Biztax op te laden. Het volstaat om de lijnen elektronisch in te vullen en later de aangifte in z’n geheel digitaal te tekenen. Het pdf-formulier 270MLH invullen doe je enkel als je zou vrijgesteld zijn van een elektronische aangifte.

Welke gegevens moet je vermelden?

sla link op in klembord

Kopieer

Je moet de volgende gegevens rapporteren:

  • het ‘Aanslagjaar-volgnummer’ is een uniek nummer met de structuur: jaartal – max 5 cijfers (bv. 2024-xxxxx).
  • ‘Naam en voornaam’ gebruik je in het geval van een natuurlijk persoon.
  • ‘Benaming’ gebruik je in het geval van een rechtspersoon.
  • het volledig adres van het onroerend goed.
  • het bedrag van de huurvergoedingen en de vergoedingen voor het zakelijk gebruiksrecht.

Identificatiegegevens

sla link op in klembord

Kopieer

Het nationaal nummer (rijksregisternummer) van een natuurlijke persoon kun je niet zomaar opzoeken. Soms is dat nummer in de overeenkomst vermeld. Als dat niet het geval is, kun je het navragen bij de persoon zelf. Als die weigert om het mee te delen mag je het vak openlaten. Als de verhuurder in het buitenland woont, mag je dit vak leeglaten.

Het identificatienummer van het wachtregister is het nummer waarmee asielzoekers worden geregistreerd.  Ook dat nummer kun je opvragen bij de persoon zelf.

Het identificatienummer van de Kruispuntbank van Ondernemingen kun je opzoeken via Public Search.

Als degene aan wie je betaalt een andere (rechts)persoon is dan de verhuurder of verlener van het zakelijk recht, dan volstaat het om de identificatiegegevens van degene aan wie je betaalt, te vermelden.

Het adres van het onroerend goed

sla link op in klembord

Kopieer

Voor ongebouwde onroerende goederen (gronden) waarvoor geen adres bestaat, mogen ook andere elementen worden vermeld om de ligging van het onroerend goed te identificeren zoals bijvoorbeeld de kadastrale legger, de lokale benaming, ...  Deze gegevens neem je dan op in het vak ‘opmerkingen’ achteraan in de lijn.

Het bedrag van de vergoedingen

sla link op in klembord

Kopieer

Rubriek A moet worden ingevuld wanneer het gaat om de huur van een gebouwd onroerend goed, rubriek B heeft betrekking op de huur van een ongebouwd onroerend goed en rubriek C slaat op de vergoedingen voor een zakelijk gebruiksrecht.

Het bedrag dat je invult in de rubrieken A, B of C is het bedrag dat je effectief betaald hebt in inkomstenjaar 2023.  Het kan zijn dat je niets hebt betaald in 2023. Dan vermeld je geen bedrag maar je moet voor het onroerende goed in kwestie wel een lijn invullen.

Je vermeldt geen bedragen die als beroepskosten zijn ingebracht. Beroepskosten zijn niet van toepassing voor rechtspersonen die onderworpen zijn aan de rechtspersonenbelasting.

Suggestie voor het verzamelen van de nodige informatie

sla link op in klembord

Kopieer

De informatie die over je vzw opgenomen is in Myminfin onder het tabblad MijnWoning zou een hulp kunnen zijn is.

Bij ‘Mijn onroerende gegevens’ staan alle gebouwen van je vzw, ook die met een erfpacht met de naam van de erfpachtgever.

Bij ‘Mijn huurcontracten’ staan alle geregistreerde huurcontracten waarin je vzw huurder of verhuurder is.

Bij ‘Mijn Akten’ vind je alle scans van akten waarin je vzw voorkomt dus ook de erfpachtakten en de akten voor de vestiging van een recht van opstal.

De toestand op myMINFIN is vermoedelijk de huidige toestand en die kan anders zijn dan hoe de toestand was in de loop van het inkomstenjaar 2023.

Tabblad 276 CJC

sla link op in klembord

Kopieer

Het tabblad 276 CJC vul je in als je inkomsten hebt ontvangen van een juridische constructie.

Je vult een bijlage in per juridische constructie.

Tabbladen 274 APT-8 en 274 APT-9

sla link op in klembord

Kopieer

De tabbladen 274 APT-8 en 274 APT-9 zul je vermoedelijk niet moeten invullen. Meer informatie over deze tabbladen kun je vinden via de toelichtingen op de website financiën. belgium.be bij Biztax/Aangiften en bijlagen -toelichtingen

Zodra je alle verplichte tabbladen hebt aangevuld en de bijlagen hebt toegevoegd, moet je de aangifte elektronisch bewaren, ondertekenen en doorsturen naar de FOD Financiën.

Bijkomende informatie

sla link op in klembord

Kopieer

De FOD Financiën levert de volgende ondersteuning bij de elektronische toepassing:

Vragen van inhoudelijke aard kun je ook stellen aan Ruth Engelen (02/507 08 40) of Trui Vermeersch (02/507 06 56). Voor technische ondersteuning kun je terecht bij Philip Marchal (02/507 06 18).

Contact

Ruth Engelen
stafmedewerker
      02 507 08 40
      Trui Vermeersch
      stafmedewerker
          02 507 06 56
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio