Zoek je achtergrondinfo of inspiratie voor de leerplandoelen gedragswetenschappen uit het leerplan Dosp (profiel Maatschappij en welzijn/onderwijs)?
Je vindt op deze pagina verwijzingen naar inspirerend materiaal dat vanuit een focus op de derde graad dubbele finaliteit is ontwikkeld voor de verschillende leerplandoelen gedragswetenschappen (Dosp). Bij de verwijzing vermelden we de contexten waarbinnen je de voorbeelden kan situeren.
LPD 1 De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van de studierichting.
Op de pro.-pagina onderzoekscompetentie vind je algemene inspiratie om hiermee aan de slag te gaan.
Wil je inzetten op de onderzoekscompetentie vanuit een focus op gedragswetenschappen dan kan je je laten inspireren door mogelijke onderzoeksopdrachten en werkvormen die zijn ontwikkeld voor de richting Opvoeding en begeleiding.
Via deze linken vind je bronnendocumenten van de studierichtingen Opvoeding en begeleiding en Gezondheidzorg die inspiratie kunnen bieden voor verschillende leerplandoelen.
LPD 4 De leerlingen lichten sociale beïnvloeding en de invloed van groepsprocessen op het sociale gedrag van mensen toe.
Voorbeelden:
Toelichting bij de rubriek van Psychologie: leerplandoelen 14 – 16
LPD K 6 De leerlingen lichten de ontwikkelingspsychologische domeinen toe binnen verschillende levensloopfasen m.i.v. de
• fysieke ontwikkeling: (senso)-motorische ontwikkeling;
• cognitieve ontwikkeling: sensomotorisch tot formeel operationeel denken;
• morele ontwikkeling;
• taalontwikkeling;
• socio-emotionele ontwikkeling: hechting en identiteit.
Voorbeelden:
LPD K 7 De leerlingen lichten determinanten van gezondheidsgedrag en individuele en omgevingsstrategieën toe om het gezondheidsgedrag van individuen en doelgroepen te bevorderen.
Voor deze doelstelling vind je hier inspirerend materiaal dat is ontwikkeld onder de vorm van een lessenreeks. De lessenreeks is gebaseerd op ‘Lessen met effect’. Meer informatie over 'effectieve didactiek' vind je op de PRO.-pagina Effectieve didactiek.
LPD 5 De leerlingen passen pedagogische modellen toe op concrete opvoedingssituaties rekening houdend met de invloed van beschermende en risicofactoren op micro-, meso- en macroniveau.
Zie bronnendocument Opvoeding en begeleiding: LPD 17 en 18
LPD K 8 De leerlingen hanteren communicatievaardigheden in verschillende gesprekscontexten met aandacht voor perspectiefname.
LPD K 9 De leerlingen reflecteren over een concrete situatie, over het eigen handelen en het effect ervan op anderen.