Portfoliogebruik

Met deze kijkwijzer komen vakgroepen tot een gedragen visie over het portfoliogebruik in hun lessen.

Why

sla link op in klembord

Kopieer

Waarom willen jullie een portfolio gebruiken, welk(e) doel(en) beogen jullie?  

  • bv. de leerling laten reflecteren op het leerproces;
  • bv. vaardigheden inoefenen;
  • bv. de groei van de leerling in kaart brengen;
  • bv. feedback van de leraar, peerevaluaties en zelfevaluaties verzamelen;  
  • bv. vakoverschrijdend kunnen samenwerken met andere taalvakken.

Welke (uniforme) visie hebben jullie?   

  • Maakt dit portfolio deel uit van jullie schoolvisie?  
  • Komt dit portfolio er ter vervanging van een ander document, een andere aanpak? Waarom?

How

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe krijgt het portfolio vorm?  

  • Kiezen jullie voor een digitale of papieren versie? Waarom? Hoe krijgt dit concreet vorm?  
  • Hoe vaak wordt het portfolio aangevuld en/of nagekeken per schooljaar? Wanneer plan je deze momenten? Waarom? 

Hoe wordt er beoordeeld?   

  • bv. met “ik-kan-zinnen”;
  • bv. met rubrics;
  • bv. met rubric-of-one;
  • bv. met groepsevaluaties;
  • bv. met woordelijke feedback. 

Reflectie na 1 jaar:

sla link op in klembord

Kopieer

  • Wat werkt?   
  • Wat wil je aanpassen?  

×
Kijkt als...
Niveau
Regio