5 juni 2025 – Uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen die niet voltijds naar school gaan

We moesten niet ver teruggaan voor een parlementair precedent over dit thema. Nu was er een enquête die ouders van uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen (UHB) in het voorjaar georganiseerd hadden. Andere relevante referenties in de intro van vragensteller Loes Vandromme waren een vraag om uitleg van 13 oktober 2022, van 27 april 2023 en de presentatie van de Onderwijsspiegel 2025 op 13 mei 2025. Wat vond minister Demir van en kon zij doen voor de UHB-populatie?

Dat er kwantitatief (lees: voor de statistieken en informatierijke omgeving van het “managementhandboek”) hier een probleem was bij gebrek aan een eenduidige definitie van UHB verbaasde mij niets. Voorts beschreef de minister kort het werk van het Expertisecentrum Talent. De kwestie van de P-codes, waarnaar Vandromme vroeg, zou de minister aan haar administratie vragen en de rest van het gesprek was een herkauwsessie, incl. de boutade van interveniënt Koen Daniëls over UHB die als ze zich vervelen, ofwel zouden gaan slapen ofwel oerambetant zouden worden, waarvoor dan “klasmanagement” als de intussen welbekende deus ex machina zou fungeren… En zo werd het ongeveer half twaalf.

Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen die niet voltijds naar school gaan van Loes Vandromme” aan minister Zuhal Demir.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio