Tom Seurs had kennisgenomen van de Kinderrechtendag 2025 en van een nieuw educatief pakket voor de derde graad van het lager onderwijs, een initiatief van de Vlaamse Scholierenkoepel en De Aanstokerij. Wat vond minister Demir daarvan en bij uitbreiding, hoe zag zij de verdere ontwikkeling van de leerlingenparticipatie in het basisonderwijs? Zeg maar, het politiek eerder onschuldige type van parlementaire vragen. Dat mocht ook weleens.
De vraag was dan ook wel in slechts vijf minuten afgehandeld. Het vermelde initiatief, waarover de minister lovend was, paste in haar eigen vraag aan de Vlaamse Scholierenkoepel om (buiten de bestaande beheersovereenkomst, want die had alleen het secundair onderwijs als voorwerp, én zonder bijkomende middelen) te verkennen of en hoe hun expertise ook waardevol kon zijn voor het basisonderwijs. Dat was eigenlijk het derde spoor in de ontwikkeling van leerlingenparticipatie in het basisonderwijs. De twee andere sporen waren de door de scholen zelf te kiezen pedagogische praktijken errond (cf. bestaande, relevante minimumdoelen en geen formeel opgelegde participatiestructuren dus) en vrijwillige ondersteuning, waarvoor scholen ook zelf konden kiezen.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de leerlingenparticipatie in het basisonderwijs van Tom Seurs” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen